خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌‌دهد؛

هفته پرکار رئیس‌جمهور و مردان کابینه

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۷۰۹

دولت و رئیس‌جمهور در هفته گذشته روزهای شلوغی را پشت سرگذاشتند که در گزارش ریز می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، « جمع نشویم، تا کم نشویم» این‌ها سخنان رئیس جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا قبل از شروع شب یلدا است، نگرانی رئیس دولت از بالا رفتن آمار مرگ و میر و ابتلا افراد بیشتر به بیماری باعث شد روز شنبه ۲۹ آذر در سخنرانی هفتگی خود در این ستاد از مردم بخواهد شب یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش خبر از خروج وضعیت قرمز شهرهای کشور را داد و گفت:اول آذر بسیار نگران بودیم، ۱۶۰ شهر ما قرمز است و امروز که پایان آذر ماه است شهر قرمز نداریم و صفر است. ( اینجا بخوانید)

 هفته پرکار رئیس‌جمهور و مردان کابینه

 

کادر درمانی در خط مقدم مقابله با کرونا، انصافا نمره خوبی گرفتند

البته تنها سخنرانی روحانی پیرامون بیماری کرونا در روز شنبه به  ستاد ملی مبارزه با کرونا محدود نشد او عصر همان روز به مناسبت روز پرستار جلسه‌ای را با کادر درمان برگزار تاکید کرد؛بدون تردید فداکاری این عزیزان در تاریخ ثبت خواهد شد و ملت ایران خدمات این عزیزان را هرگز فراموش نخواهند کرد. (اینجا بخوانید)

بودجه ۱۴۰۰ نگاهش کمک به قشر آسیب پذیر

داستان داغ این روزهای دولت و مجلس بودجه است، از یک سو نمایندگان مطرح می‌کنند که دولت بودجه را رویایی بسته است و آن درآمدهای که مطرح شده است اتفاق نخواهد افتاد و از یک سوی دیگر دولت می‌گوید بودجه بر اساس ارقام و آمار واقعی تنظیم شده است. 

جدال تریبونی مجلس و دولت که این روزها به اوج خود رسیده است و هر روز یک طرف جواب طرف دیگر را می‌دهد این بار به بودجه رسیده، برخی از نمایندگان عنوان می‌کنند کلیات بودجه رد خواهد شد، دولت می‌گوید دید به بودجه اشتباه است . 

رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی روز یکشنبه   اختلاف دیدگاه و نظرات کارشناسی و تخصصی در تنظیم بودجه را  امری طبیعی و بدیهی است اما  نباید اجازه بدهیم موضوعی به این حد پیچیده و تخصصی و حساس و حیاتی محل مناقشه های سیاسی قرار بگیرد. (اینجا بخوانیم)

اصل خاک خورده ۷۵ قانون اساسی 

 

 هفته پرکار رئیس‌جمهور و مردان کابینه

در میان سخنرانی‌های رئیس دولت در این هفته شاید بتوان سخنرانی او را در میان حقوقدانان در نشست «حقوق شهروندی» چالشی خواند، او در این نشست به تلاش و ایستادگی دولت برای استفاده مردم از فضای مجازی اشاره و رفع تحریم ها اشاره کرد. 

او در جای دیگری از سخنانش گفت: نظارت بر کار وزرا بر عهده  دولت است و کسی نمی‌تواند آن را از رئیس جمهور سلب کند. همین سخنان کافی بود تا داد مجلسی دوباره درآید فردای این نشست تعدادی از نمایندگان جبهه گرفتند و رئیس جمهور را فردی ناآگاه نسبت به قانون اساسی دانستند. (اینجا بخوانید)

البته این تنها حرف در این نشست نبود که باعث واکنش نمایندگان شد او در جای دیگر گفت: توجه به اصل ۵۹ می‌تواند خیلی مهم باشد؛ به ویژه در  مقاطعی که واقعاً یک اختلاف نظر اساسی وجود دارد و یک فکر واحد در کشور نیست، البته باید فضای آرام و یک موضوع بسیار مهمی باشد. درباره آن  بحث و بررسی انجام شودو به رفراندوم گذاشته شود.  در اختیار آراء عمومی مردم گذاشته شود و مردم نظر دهند. سازوکار اصل ۵۷ در قانون اساسی پیچیده در نظر گرفته شده و به سادگی قابل اجرا نیست اما می‌توان زمانی و در مواردی که حائز اهمیت هستند،‌ می‌شود از این اصل استفاده و بهره برداری کرد.

جلسه سران اقتصادی قوا، با حضور قالیباف

 هفته پرکار رئیس‌جمهور و مردان کابینه

این هفته پنجاه و پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا روز دوشنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و در این جلسه چگونگی اجرایی شدن رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری به شورا درخصوص راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، دبیرخانه شورا نیز گزارشی از ابلاغ محورهای ۱۴ گانه بیانات و دستورات رهبر معظم انقلاب به دستگاه های اجرایی مرتبط توسط ریاست محترم جمهور ارائه کرد.

روحانی در این جلسه بیان کرد: شورای عالی اقتصادی سران قوا جایگاه ویژه ای در رفع موانع و حل مشکلات و معضلات اقتصادی کشور دارد و می تواند با اتخاذ تصمیمات موثر که با همفکری و هماهنگی قوای کشور انجام می گیرد به بهبود روند امور کمک کند. (اینحا بخوانید)

 

 هفته پرکار رئیس‌جمهور و مردان کابینه

بودجه بهانه نخستین نشست مشورتی دولت و مجلس یازدهم

نمایندگان مجلس یازدهم که از ابتدای این مجلس انتقادات زیادی را به دولت و شخص رئیس جمهور داشتند و از وی به دلیل عدم حضور در مجلس گلایه می‌کردند به واسطه بررسی بودجه سال 1400 نشست مشورتی را با دولت برگزار کردند. 

 

 هفته پرکار رئیس‌جمهور و مردان کابینه

 

برای واکسن کرونا اقدامات لازم انجام شده است

آخرین نشست رئیس جمهور در این هفته در جمع وزرای کابینه و دولتمردان بود، او با اشاره به نگرانی رسانه‌‌ها درباره تهیه واکسن کرونا، اظهار داشت: برای آینده هیچ نگرانی در زمینه کرونا نداریم، حتی برای تولید یا واکسن. پا به پای دنیا در زمینه مقابله با این ویروس پیش رفته‌ایم، حتی نسبت به برخی از کشورها حرکت ما حرکت مناسب‌تر و مثبت‌تری بود. در هفته‌های گذشته موج‌سوم کنترل شد و شاهد این بودیم که حدود ۵۰ درصد از فوتی‌های ما کاهش پیدا کرد که برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: در زمینه واکسن همه اقدامات انجام می‌گیرد به مردم این بشارت را می‌دهم که هم بانک مرکزی و هم وزارت بهداشت درمان همه توان خودشان را در این زمینه به کار گرفته‌اند و برنامه‌ریزی کردند. تهیه واکسن هم از خارج انجام خواهد شد و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. همچنین امیدواریم در ماه‌های آینده واکسن داخلی به تولید برسد. در این زمینه نگرانی برای مردم نخواهد بود چرا که یکی از اهدافی که از آغاز دولت دنبال کردیم و امسال بیشتر به آن توجه داریم بخش سلامت مردم است. (اینجا بخوانید)

 

 هفته پرکار رئیس‌جمهور و مردان کابینه

۲۰۳۰ کجای بودجه است که نمایندگان آن را حذف کنند

نشست خبری سخنگوی دولت این هفته مانند چند هفته گذشته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. 

ربیعی در این نشست درباره سند ۲۰۳۰ که چند روزی است نمایندگان مطرح می‌شود در بودجه سال آینده لحاظ شده است، گفت:  متاسفانه عده‌ای این روزها بدون هیچ سوال و مذاکره ای براساس یک برداشت، اقدام به قضاوت عجولانه می کنند و در این مورد هم یک برداشت اشتباه صورت گرفته است. بودجه شامل یک ماده واحد با ۵ جلد پیوست جداول کلان می باشد که در هیچ جای این ۵ جلد پیوستی بحثی از ۲۰۳۰ نشده است. و اصل بودجه هم همین لایحه و ۵ جلد پیوستی است. به لحاظ ایجاد شفافیت و آگاهی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ۱۰ جلد از مطالعات پیرامون قانون برنامه ششم توسعه صرفا جهت اطلاع نه اثرگذاری در بودجه ارسال شده است که بند مورد استناد، در پیوست هایی است که شامل سوابق بوده است که این سوابق هم مربوط به مطالب از سال ۹۵ به بعد بوده است.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه سند ۲۰۳۰ هیچ جایگاهی در برنامه‌های آموزش و پرورش ندارد، گفت: اساسا سند ۲۰۳۰ هیچ جایگاهی در برنامه ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش ندارد و با وجود سند بنیادین آموزش و پرورش کلیه برنامه ها و اقدامات آموزش و پرورش بر مبنای سند بنیادین انجام می شود. همچنین وزارت آموزش و پرورش پیش از این سند ۲۰۳۰ را مغایر با اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌ها اسلامی مورد پذیرش سند تحول بنیادین می‌داند و خود را متعهد می‌داند که در هیچ سطحی از آموزش و پرورش برنامه و اقدامی براساس آن انجام نشود. تاکید می‌کنم اساسا دولت موضوعی به نام سند ۲۰۳۰ را به رسمیت نمی‌شناسد و اختصاص بودجه برای اجرایی کردن، پیگیری یا هر آنچه مربوط به ۲۰۳۰ باشد را تکذیب می‌کنم، تعجب می‌کنم یکی از اقایان مصاحبه کرده بود که ردیف ۲۰۳۰ را از بودجه حذف می‌کنیم و متاسفانه و اساسا نگاهی به بودجه نکرده است. این ردیف کجاست که می‌خواهید حذف کنید. چه خوب است قبل از هر گونه ایجاد ذهنیت در افکار عمومی یک سوال یا تماس با  سازمان برنامه و بودجه صورت می گرفت.( اینجا بخوانید)

 

 هفته پرکار رئیس‌جمهور و مردان کابینه

 

بند بودجه درباره سند ۲۰۳۰ اشتباهی بوده است

این هفته حیاط دولت هم به روال هر هفته برگزار شد و اعضای کابینه به سوال خبرنگاران پاسخ دادند. در میان صحبت‌های رئیس دفتر رئیس جمهور بازتاب‌های رسانه‌ای زیادی دارد.

واعظی در واکنش به سخنان نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت:اینکه نماینده‌ای نه حقوق خوانده و نه در مجلس بوده مطلبی را بیان کرده در حالی که حداقل رئیس جمهور هم رشته‌اش حقوق بوده و هم اینکه ۲۰ سال نماینده مجلس بوده است. رئیس جمهور با استفاده از قانون اساسی و بدون دخالت سلیقه شخصی به قانون اساسی استناد می‌کنند و می‌گویند قانون اساسی ماموریت‌ها و وظایف را مشخص کرده است به این معنا که سوال از وزرا، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز