خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در ایتالیا در برنامه «یه روز تازه»:

دولت‌ها باید عقل‌گرایی در دستور کار خود قرار دهند/ اظهارات اردوغان به ضرر او تمام شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۵۰۰

کارشناس مسائل سیاسی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: دولت‌ها باید عقل‌گرایی یا رئالیسم را در دستور کار خود قرار دهند. اظهارات اخیر اردوغان به ضررش تمام شد.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل سیاسی در برنامه یه روز تازه گفت: حوادث اخیر مثل اظهارات اردوغان، افتتاح خط آهن ایران و افغانستان، تحولات منطقه قره‌باغ و حوادث امریکا در عرصه بین‌الملل ارتباط با یکدیگر دارند. روابط بین‌الملل یک ارگان است. در این زمینه دو روند وجود دارد که روند اول جهانی شدن و روند دوم جهانی‌سازی است. فرق این دو در اقتضائات ژئوپلیتیکی و تغییرات بیرونی است. به طور مثال از بین رفتن مرزها، گرایش ملت‌ها به همکاری و تعامل و شکل‌گیری استقلال استراتژیکی منجر به جهانی شدن می‌شود.

ظهره وند اظهار داشت: در بحث جهانی‌سازی کانون‌هایی تصمیم می‌گیرند که کجای دنیا آرام و نا آرام باشد. این تصمیمات بستگی به منافع کانون‌ها دارد. نمونه این موضوع را در بیت کوین و صحبت از چیپ های واکسن کرونا می‌بینیم. در مرحله بعد مدیریت این اتفاقات است. ورود به حوادث از مسیر ناسیونالیسم بومی و گفتمان چند جانبه گرایی در چهارچوب مد نظرشان دیگر مرحله از جهانی‌سازی است. چندجانبه گرایی از نظر آن‌ها رهبری امریکا و اتحادیه اروپا است و در طرف مقابلش چندجانبه گرایی مدنظر ایران را داریم. چند جانبه گرایی ایران در چهارچوب قبول مشارکت جهانی و گسترش پیوندها است.

وی افزود: اقتضائات ژئوپلیتیکی اگرچه زمان‌بر است اما خودش را تحمیل می‌کند. پیوندهای انسانی در خیلی از مناطق وجود دارد و این پیوند را در شهرهای افغانستان و ایران شاهد هستیم. دلیل این پیوند هم اشتراک‌های هویتی است. دست ناپیدایی قصد دارد که این هویت خفته بماند. در سال‌هایی کتاب فارسی در افغانستان نبود. ریشه‌های هویتی قطع نخواهند شد و به مرور این ریشه‌ها همدیگر را پیدا خواهند کرد. پروژه خاف و هرات در ۱۳۸۶ کلید خورد و در سال ۱۳۸۹ باید تمام می‌شد اما به دلیل حساسیت‌های موجود به تأخیر افتاد. در نهایت هم همان اقتضائات ژئوپلتیک تحمیل شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در خصوص امتداد خط آهن به سمت بصره، سوریه و لبنان نگران هستند. به این دلیل که از فتح قلوب می‌ترسند. مفاهیم سیاسی باید به روز شوند. چه طور آنها ۹ هزار کیلومتر از سرزمین خود عبور کرده‌اند و مصداق نفوذ نیست اما خط راه‌آهن را مصداق نفوذ می‌دانند. راه‌پیمایی اربعین پیوند هویتی است که با جمعیت همراه می‌شویم. باوجود اختلاف و جنگی که میان دو ملت انداختند، این پیوند هویتی قطع نشد.

ظهره وند خاطرنشان کرد: ادامه این روند منجر به این می‌شود که کالای ایرانی در شرایط مساوی نسبت به کالای بیگانه ارجحیت پیدا کند. در افغانستان شاهد هستیم که کالای ایرانی برای مردم این کشور ارجحیت دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: دولت‌ها و ملت‌ها دو موضوع جدا هستند. دولت‌ها باید عقل‌گرایی یا رئالیسم را در دستور کار خود قرار دهند. اظهارات اردوغان به‌صورت مصداقی همانند ماشینی است که دنده یک و دو ماشین خوب جا می‌رود اما به سه که می‌رسد، سرعتش کم می‌شود. این موضوع را در روابط ترکیه با ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان شاهد بودیم. عملکردشان نشان می‌دهد که رویای آنها به کابوس تبدیل می‌شود و برخورد مناسبی شکل نمی‌گیرد. واکنش اخیر اردوغان به ضررش تمام شد.

گفتنی است «یه روز تازه» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز