خبرگزاری کار ایران

آصفری در گفت‌وگو با ایلنا:

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری برای گروه‌های سیاسی محدودیت ایجاد نمی‌کند/ محدودیت‌‌های تابعیتی و اقامتی نامزدهای انتخابات شامل خانواده وی هم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۶۵۹

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره منع تابیعت و اقامت نامزدهای ریاست جمهوری گفت: شخصی که خانواده‌اش اقامت و تابعیت کشور دیگری داشته باشد نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است و انتقاداتی مبنی بر این که اصلاحات انجام شده باعث محدودیت ثبت‌نام کنندگان می‌شود، گفت: البته که اصلاحات انجام شده در قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیت‌هایی خواهد داشت اما این محدودیت‌ها جامعه هدف خودشان را خواهد دارند و افرادی که رجل سیاسی محسوب می‌شوند، مشکلی نخواهند داشت.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطر نشان کرد: با قانون جدید افرادی که بیسواد هستند و خواندن و نوشتن نمی‌دانند مانند گذشته نمی‌توانند ثبت‌نام کنند. در قانون حداقل مدرک، کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. از این رو محدودیت در نظر گرفته شده برای افرادی است که رجل سیاسی نیستند و نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی تاکید کرد: اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیتی برای جناح‌های سیاسی، گروه‌ها و افراد توانمندی که توانایی رئیس جمهور شدند دارند به وجود نمی‌آورد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان یادآور شد:‌ در گذشته به دلیل این‌که محدودیتی برای سطح سواد وجود نداشت افراد می‌آمدند ثبت نام می‌کردند و به دلیل نداشتن مدرک تحصیلی رد صلاحیت می‌شدند اما افراد رجل سیاسی چنین مشکلی را نداشتند و امروز هم این قانون همان رویه گذشته را اجرایی می‌کند.

آقاصفری در پاسخ به سوالی مبنی بر این یکی از بندهای اصلاح شده منع تابعیت نامزدها از کشور خارجی و اقامت در آن‌جاست در صورتی که بسیاری از اشخاصی که امروز در جمهوری اسلامی ایران دارای سمتی هستند در کشورهای خارجی تحصیل کرده‌اند و اقامت داشته‌اند و با این قانون همین افراد هم نمی‌توانند ثبت‌نام کنند گفت: منع اقامت در کشور خارجی برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در زمان ثبت‌نام و بعد از آن است والا شخصی که در گذشته مدرک تحصیلی‌اش را از خارج کشور گرفته است و امروز در کشور حضور دارد، مشکلی ندارد. 

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: هر فردی که می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند نباید خودش، خانواده‌اش همچون پدر و مادر و همسر و فرزندانش اقامت کشور خارجی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در هیچ کجای دنیا هم پذیرفته نیست کسی که می‌خواهد رئیس جمهور کشور شود به قانون اساسی کشور دیگری برای گرفتن اقامت قسم خورده باشد و این برای کشور ما نیز صدق می‌کند و خوب نیست فردی که می‌خواهد رئیس جمهور ایران شود به قانون اساسی کشور دیگری قسم خورده باشد. 

آصفری گفت: اصلاحات انجام گرفته به نوعی حُسن است، شخصی که اقامت و تابعیت نداشته باشد مشکلی برای حضور در انتخابات ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز