خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاملین در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب «جو بایدن» فرصتی در روابط ایران و آمریکاست/ تهران و واشنگتن منافع مشترکی در کاهش تنش دارند/ برای مذاکره باید اعتمادسازی شکل بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۶۲۸

یک استاد روابط بین‌الملل انتخاب «جو بایدن» را فرصتی در روابط ایران و آمریکا دانست.

دیوید شولتز استاد علوم سیاسی دانشگاه هاملین است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

دوران بایدن فرصتی در روابط ایران و آمریکاست

وی در ابتدا با ابراز امیدواری از تغییرات پیش رو در کاخ سفید گفت: می‌توانم به راحتی بگویم که بیستم ژانویه ۲۰۲۱، فرصت و مرحله جدیدی در روابط آمریکا و ایران است که باید از این فرصت استفاده شود. با این حال ایالات متحده همچنان نگران برنامه هسته‌ای ایران است و البته رویکردی که دولت ترامپ در پیش گرفت یعنی فشار بر ایران  موفق نشد اما بایدن از رویکرد دیگری استفاده می کند.

بایدن خواهان همکاری بیشتر با اروپاست

وی در مورد رویکرد احتمالی رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال ایران گفت: بایدن به دنبال مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای با  ایران و همکاری بیشتر با متحدان اروپایی و اتحادیه اروپا خواهد بود.

اسرائیل متحد آمریکا باقی می‌ماند

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: البته در این مسان رابطه آمریکا و اسرائیل تغییر نمی‌کند و اسرائیل متحد اصلی ایالات متحده باقی خواهد ماند و به نظر می رسد که رابطه جدیدی با عربستان سعودی و اسرائیل ایجاد می شود  که به تصور بسیاری از کارشناسان ثبات بیشتری ایجاد می‌کند.

کاهش تنش نیاز به اعتمادسازی دارد

دیوید شولتز افزود: ایران و ایالات متحده در کاهش تنش منافع مشترک دارند اما برای این کار نیاز به ایجاد اعتماد به یکدیگر و پشتیبانی زیادی از سوی سیاست داخلی و فضای داخلی  هر کشور است که از سیاست خارجی حمایت شود.

جنگ محتمل نیست

وی در مورد احتمال مذاکره گفت: هیچ یک از دو کشور علاقه‌ای به استفاده از زور یا جنگ علیه یکدیگر ندارند اما سوال این است که آیا انگیزه‌های کافی برای مذاکره وجود دارد. برای مذاکره باید اعتمادسازی شکل گیرد و انگیزه های لازم برای مذاکره ایجاد شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز