خبرگزاری کار ایران

دویچه وله:

بازگشت به توافق هسته‌ای فعلی دشوار است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۵۲۷

دویچه وله در تحلیلی به سرنوشت برجام در دوران رئیس جمهور جدید ایالات متحده پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده همه طرف‌های توافق هسته‌ای می‌خواهند آن را دوباره زنده کنند. ایران می‌خواهد به توافق‌نامه قدیمی پایبند باشد اما غرب ممکن است توافق دیگری  بخواهد.

احیای توافق نامه‌ای که سال‌ها به طول انجامید و بعد از انعقاد آن بی‌رحمانه با آن برخورد شد، آسان نخواهد بود اما جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده متعهد به انجام آن شده و ایران از این نیت استقبال کرده است.

در اوایل این هفته، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران گفت که کشورش ظرف یک ساعت پس از بازگشت  آمریکا به توافق هسته‌ای معروف به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، به تعهدات خود بازمی‌گردد. 

البته این احتمال وجود دارد که ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی درخواست بیشتری کنند. آنها ممکن است انتظار داشته باشند که ایران درباره برنامه موشکی و پشتیبانی منطقه‌ای خود از بازیگران غیر دولتی مذاکره کند که ایالات متحده و اروپا آن را سیاست‌های بی‌ثبات کننده می‌دانند. 

ایران در پاسخ به اقدامات ایالات متحده در خروج از برجام، برخی از محدودیت‌های توافق شده در این توافق را نقض کرده است.  

کلسی داونپورت، مدیر سیاست منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در انجمن کنترل تسلیحات که یک سازمان غیرحزبی مستقر در ایالات متحده است، می‌گوید: به جای کشتن توافق ، [ترامپ] می توانست برای رفع سایر نگرانی‌ها بر اساس آن توافق کند اما او این کار را نکرد. ترامپ بارها و بارها گفت که خواهان توافق جدیدی با ایران است، توافق نامه‌ای که نگرانی‌های متحدان آمریکا را دربرگیرد.

اکنون، با بیان اینکه بایدن می‌خواهد ایالات متحده را به توافق بازگرداند، نیاز به توافق جدید در حال افزایش است. هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه اخیر خود با مجله هفتگی اشپیگل گفت: بازگشت به توافق قبلی به هر حال کافی نخواهد بود. باید نوعی توافق هسته‌ای جامع وجود داشته باشد.

علاوه بر آلمان ، فرانسه و انگلیس نیز از حمایت از یک توافق جدید خبر داده‌اند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز