خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

امروز شهر قرمز نداریم؛ «جمع نشویم، تا کم نشویم»/ در شش ماهه اول امسال رشد اقتصادی، هم با نفت و هم بی‌نفت مثبت بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۳۷۹

رئیس جمهور گفت: امروز شهر قرمزی درخصوص بیماری کرونا نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه  ستاد ملی مبارزه با کرونا، با اشاره به روز پرستار گفت: حدود یکسال است پرستاران عزیز ما در صف اول مبارزه با کرونا قرار دارند و با این بیماری مبارزه می‌کنند و یاد شهدای عزیزشان را گرامی می‌داریم 

رئیس جمهور خطاب به مردم گفت: امسال شب یلدا مصادف با روز پرستار شده است؛ از مردم خواهش می‌کنم مراعات کنند و از فضای مجازی و تلفن استفاده برای دیدار استفاده کنند.

وی ادامه داد: در فضای مجازی جمله‌ای مطرح شده است مبنی بر این که « جمع نشویم تا کم نشویم» این جمله بسیار درست است.

روحانی افزود: در این دوماه مردم ، کسبه و اصناف بسیار رعایت کردند و این یک افتخار بزرگ برای ما است. اول آذر بسیار نگران بودیم، ۱۶۰ شهر ما قرمز است و امروز که پایان آذر ماه است شهر قرمز نداریم و صفر است.

روحانی با اشاره به آمارها و نمودارهایی ارائه شده در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: به استثنا یک یا دو استان می‌توانیم بگوییم که همه جا موج سوم از موج قبلی بیشتر بود. در برخی شهرها موج اخیر دوم و در نقاط دیگر موج سوم بود. موج سوم متفاوت با موج ماه اسفند بود، چرا که هم ویروس تغییر کرده بود و هم به دلیل سردی هوا و بسته بودن درب‌ها و اینکه مردم دور هم جمع می‌شوند موج سنگین‌تری بود.

وی با بیان اینکه کار بسیار خوب و بزرگی در این مدت انجام گرفت و مراعات مردم بسیار جای تشکر و سپاسگزاری دارد؛  گفت: از تلاش همه نیروهایی که در صحنه بودند و به ویژه کادر درمان که بالاترین سهم را داشت تشکر می‌کنیم. همچنین از  همه آنهایی که در شرایط کرونا ای برای رشد و اقتصاد کشور تلاش کردند از جمله بخش صنعت، کشاورزی تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در شش ماهه اول امسال رشد اقتصادی ما هم با نفت و هم بی نفت مثبت بود. بی نفت ۱.۴ و با نفت ۱.۳ درصد رشد داشتیم که یکی از افتخارات بزرگ برای ملت ما در این شرایط سخت است. در حالی که خیلی از کسب و کارها دلیل شرایط کرونایی تعطیل شده بودند. در بخشهای خدمات و گردشگری نتوانستند کار کند اما بخش صنعت و کشاورزی جبران کردند. در شرایطی که در دنیا و اکثر کشور کشورها با رشد منفی اقتصادی مواجه هستند ما توانستیم در بحث اشتغال از خدمات ارزشمند انجام دهیم.

وی با تقدیر از کسانی که برای آموزش دانشآموزان و دانشجویان تلاش می‌کنند، بیان کرد: اگر چه آموزش حضوری نشده اما معلمین و اساتید از طریق فضای مجازی و صدا و سیما تلاش بسیار زیادی را انجام دادند و نگذاشتند فرزندان ما از آموزش علم و فرهنگ محروم بمانند. هرچند که پایه های اول دوم دبستان مشکلاتی دارند. یکی از مواردی این است که پایه‌های اول و دوم اقداماتی انجام بدهیم که برای بررسی بیشتر قرارگاه موکول به دو هفته بعد شد.

 رئیس دولت ضمن تشکر از افرادی که برای تامین  کمک معیشتی برای کسانی که حقوق ثابت ندارند و باید روزانه کار کنند،تلاش کردند، خاطر نشان کرد: برای افرادی که حقوق ثابت نداشته و به دلیل شرایط کرونایی نمی‌توانستند در بازار آزاد فعالیت و مخارج خانه را تامین کنند، چهار ماه کمک معیشتی در نظر گرفتیم. بنا شد برای هر فرد خانواده ۱۰۰ هزار تومان اختصاص بدهیم؛ مبلغی که مجلس تعیین کرده بود ۱۲۰ هزارتوان بود که با تلفیق این دو پیشنهاد بنا شد افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۱۲۰ هزار تومان و مابقی افراد۱۰۰ هزار تومان دریافت کنند. اولین پرداختی در آذرماه پرداخت شده و سه ما دیگر نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: قرار شد با توجه به اینکه این ایام منتسب به فاطمه زهرا و صدیقه کبری است با رعایت همه مقررات و پرزروتکل‌های بهداشتی این مراسم‌ها انجام گیرد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: من می‌خواهم نکته‌ای را اضافه کنم و به مردم ایران و همچنین آن‌هایی که دشمن ایران هستند و از شنیدن این حرف ها عصبانی‌ می‌شوند بگویم. این نکته انجام یکی دیگر از تعهدات و قول های دولت به مردم است یعنی رایگان شدن آب، برق و گاز است که طی ۴۲ سال گذشته یکی از قول های ما به مردم بود که شرایطی به وحود بیاید تا عملا بتوانیم آن را جامه عمل بپوشانیم.

وی ادامه داد: ما اکنون در برق دست برتر را داریم و تا پایان دولت هم ۲۰ هزار مگاوات برق به تولید کشور افزود می‌شود و از این حیث امکان این را داریم که برای اقشار نیازمند جامعه و اقشار کم مصرف برق رایگان شود که حدودا ۳۰ میلیون نفر مشمول این طرح می‌شوند. 

روحانی به افزایش تولید و ذخیره‌سازی گاز اشاره کرد و بیان داشت: در کنار برق ما امروز در گاز هم در شرایطی هستیم که دست ما پر است، هیچوقت تولید گاز کشور تا قبل از این دولت به ۱ میلیارد متر مکعب نرسیده است. همچنین در آب قدم های استثنایی در این دولت صورت گرفت ما آب خلیج فارس را به فلات مرکزی می بریم که فاز اول آن انجام شد و فازهای بعدی انجام خواهد شد. از سوی دیگر کاری که در این دولت در زمینه سد سازی صورت گرفته بزرگ و عظیم بوده است، ما هر ۵۰ روز یک سد ساختیم.

وی افزود: پس در هر سه زمینه اول رشد کافی در این دولت بیش از همه دولت های گذشته انجام دادیم و شرایط را آماده کردیم و امروز رسیدیم که این نقطه که بتوانیم به افرادی که مصرف کم دارند و اقشار آسیب پذیر هستند، این سه محصول را رایگان در اختیار بگذاریم و این یکی از افتخارات بزرگ دولت است.

روحانی همچنین به رفتار دشمنان در این شرایط اشاره کرد و گفت: دیده‌ام افرادی که ضد ایران هستند با چه حرص و عصبانیتی در این مورد صحبت می‌کنند، این ها نمی‌خواهند پیروزی ها و دستاوردهای ما را باور کنند، در مساله کرونا پیروزی هایی داشتیم که باور نکردند و اگر روزی در واکسن هم موفق به پیروزی شویم باز هم باور نمی‌کنند.

رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا در بخش پایانی سخنان خود با تاکید چندباره به مردم درخصوص پرهیز از تجمع و برگزاری دورهمی های ویژه شب یلدا، تصریح کرد: ما امروز در کشور شهری نداریم که در شرایط حاد قرمز باشد و این با تلاش های کادر درمان و همکاری مردم به دست آمده است اما اگر خدای نکرده ما مراقبت نکنیم و به مقررات بهداشتی بی اعتنایی کنیم وضعیت حاد هفته های گذشته مجددا تکرار می‌شود، برخی امور باید به عنوان معروف(نیکی) در جامعه جا بیفتد مانند ماسک که یک معروف است و عموم مردم امروز امر به معرف کرده و دیگران را توصیه به زدن ماسک می‌کنند، همچنین لازم است برخی امور به عنوان منکر(بدی) شناخته شود مانند برگزاری میهمانی و دورهمی حتی خانوادگی و این باید کامل جا بیفتد. مخصوص آن‌هایی که افراد سالمند و با بیماری های زمینه‌ای دارند باید بیشتر مراقب باشند.

وی افزود: من خواهش می‌کنم کسانی که می‌فهمند مبتلا شده‌اند حتما دو هفته قرنطینه را مراعات کنند و در اجتماع نیایند و آن هایی که موظف هستند نسبت به این ها جریمه کنند باید با دقت کار خود را انجام دهند. همچنین افرادی که احساس می‌کنند علائمی از بیماری دارند حتما به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنند تا دچار مشکل نشویم. امیدوارم که همه همکاری کنیم تا از این مموج عبور کنیم و موج دیگری نداشته باشیم ان‌شاءالله.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز