خبرگزاری کار ایران

ربیعی در حاشیه جلسه هیات دولت:

هزینه آب، گاز و برق برای ۳۰ میلیون ایرانی کم مصرف رایگان خواهد شد/ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای خرید ۵ هزار اتوبوس شهری

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۲۳۶

سخنگوی دولت گفت: هزینه آب، گاز و برق برای مصرف خانوارهای کم مصرف که براساس تحقیقات در دهک‌های پایین هستند رایگان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین مصوبات جلسه هیات دولت گفت: چهارشنبه گذشته تصمیمات مهمی در خصوص اصلاح الگوی مصرف اتخاذ شد که براساس تصمیم پیشین هزینه آب، گاز و برق برای مصرف خانوارهای کم مصرف که براساس مطالعات در دهک‌های پایین هستند رایگان خواهد شد. براساس این تصمیم و با توجه به بعد خانوار حدود ۳۰ میلیون ایرانی شامل این موضوع خواهند شد. 

وی ادامه داد: این مصوبه شامل سکونت گاه‌های دائمی شهری و روستایی و عشایری است. برای اجرای عدالت واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیردائمی مثل باغ‌ویلاها و خانه‌باغ‌ها شامل این مصوبه نخواهند بود. این تصمیم موجب کمک به خانوارهای دهک‌های پایین شده و بخشی از هزینه‌های اجتناب ناپذیر آن‌ها را کاهش خواهد داد. 

سخنگوی دولت ضمن تبریک روز ملی حمل و نقل به همه کارکنان و رانندگان شهری و بین شهری گفت: نظام حمل و نقل بخشی از فراهم سازی امکانات توسعه یک کشور را بر عهده دارد. آمارهای گسترش زیرساختی برلی حمل و نقل در کشور ما خوشبختانه در این چند سال قابل توجه بوده است. ظرفیت اسمی بنادر تجاری ما رشد ۳۶ درصدی داشته و تا ۲۴۶ میلیون تن افزایش پیدا کرده؛ همچنین تا پایان دولت دوزادهم ظریفیت فرودگاه ما با رشد ۱۶ درصد به ۷۰ میلیون مسافر افزایش پیدا خواهد کرد. 

وی ادامه داد: در طول ۹ ماه گذشته با توجه به اهمیت حفظ جریان توزیع کالا در کشور و اطمینان از دسترسی کلیه استان ها به کالاهای اساسی و تجهیزات، در بخش درمان و سلامت کشور و برای اینکه امکان فاصله گذاری اجتماعی هم در اتوبوس رانی شهری ایجاد شود؛ ما در چمدین جلسه ستاد اقتصادی دولت بررسی کردیم و نهایتا طرحی آماده شد و در ستاد ملی کرونا مورد تصویب قرار گرفت که در ازای فروش نفت خام و میعانات گازی به غیر از ظرفیت بودجه سال ۹۹، ۵هزار اتوبوس برای حمل و نقل شهری تهیه شود. 

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه رشد تولید ناخالص داخلی در شش‌ماهه اول سال مثبت شد، ادامه داد: آنانی که می‌گفتند اقتصاد ایران فرومی‌پاشد و منتظر آن بودند اما دیدند که در ۶ ماه اول سال رشد اقتصادی ما همچنان قابل توجه است که با احتساب منفی بودن سه‌ماهه اول ما امروز در شش‌ماهه اول بااحتساب نفت ۱/۳ درصد و بدون نفت ۱/۴ درصد مثبت شد.

ربیعی با بیان اینکه تحریم‌های ترامپ ما را از دستیابی به ده‌ها میلیارد دلار منابع ارزی محروم کرد، گفت: ما حتی در تامین مواد اولیه دارو با مشکل روبه‌رو شدیم و قطعات اولیه تولیدات صنعتی با مشکل مواجه شد و صادرات ما با محدودیت و برگشت پول نیز با سختی همراه شد و زندگی سخت برای مردم نیز پدید آمد اما سه سال مدیریت و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی باعث شد اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد و بی‌اثرشدن تحریم‌ها باترامپ و بی‌ترامپ ممکن شد.

وی تأکید کرد: دولت دوازدهم آثار منفی تحریم بر اقتصاد ایران را حتی در سال‌های بعدی به جان خرید و مردم هم سختی‌های زیادی متحمل شدند. مطمئنا این رشد در سه‌ماهه‌ سوم سال بنا بر پیش‌بینی‌های سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بیش از شش‌ماهه اول خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده ما رشدی بیش از چهار درصد را هم تجربه کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قطعا اشتغال هم در پی مثبت‌شدن رشد اقتصادی به وجود خواهد آمد، تأکید کرد: ما در بخش خدمات به علت کرونا هنوز نتوانستیم به رشدی که معمولاً بخش خدمات داشته، دسترسی پیدا کنیم اما تصور می‌کنیم با رعایت پروتکل‌ها و بازگشایی بخش خدمات ما در سه‌ ماه آینده هم رشد قابل‌توجهی در این بخش داشته باشیم.

ربیعی افزود: مصوبه دیگری داشتیم برای حمایت از بخش‌های آسیب‌دیده از شیوع کرونا در حوزه‌های فرهنگ و هنر و رسانه که متقاضیان واجد شرایط تا پایان دی‌ماه باید در سامانه کارا ثبت‌نام کنند و تا پایان اسفند هم تسهیلات آنان پرداخت خواهد شد. برای بیمه بیکاری افرادی که در بخش فرهنگ و هنر و متاثر از شیوع کرونا بیکار شدند نیز مصوبه‌ای را در نظر داریم که آن را هم بحث و بررسی خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوشبختانه به بالای ۹۰ درصد رسیده و منهنی‌های موج سوم در برابر زحماتی که کشیده شده در حال تغییر است و شهرهای قرمز ما به ۱۲ عدد کاهش یافته است. همچنین تعداد جانباختگان ما پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی به زیر ۲۰۰ نفر هم برسد.

ربیعی ادامه داد: نگرانی در دولت نسبت به فصل سرماست که در شش هفته گذشته با افزایش سرما در دنیا، میزان مرگ و میر ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین تداوم دستورالعمل‌ها را در ماه‌های آتی هم توصیه می‌کنیم. برای حفاظت از جان بزرگان خانواده شب یلدا را هم به صورت غیرحضوری برگزار کنیم.

سخنگوی دولت با یادآوری سالروز صدور فرمان هشت‌ماده‌ای بنیانگذار جمهوری اسلامی، اظهار کرد: ما همچنین سالروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی را هم داریم و دولت با اعتقاد بر اینکه تحرک و پویایی جامعه امکان نخواهد داشت مگر اینکه همه آحاد جامعه از حقوق خود آگاه شوند و به سهولت به آن دسترسی داشته باشند، این مسیر را که به شالوده‌شکنی‌های زیادی نیاز دارد دنبال کرده است و دولت همچنین تلاش‌های وافری در زمینه حقوق شهروندی انجام داده که در این مجال فرصت بیان‌شان نیست اما لوایح مهمی در این زمینه تدوین شده که یا تحویل مجلس شده‌اند و یا تحویل داده می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تامین کالاهای اساسی اظهار کرد: در دولت از هر طرح و پیشنهاد قابل‌اجرا که بتواند سختی‌ها و رنج دوران تحریم را برای مردم کم کند استقبال می‌کنیم. دولت تاکید کرده که تمام وزارتخانه‌ها تلاش خود را به سمت کاهش فشار تحریم بر مردم متمرکز کنند. ما قطعاً در دولت همگی خود را برابر مردم مسئول می‌دانیم و با توجه به رأی‌ مردم به رییس‌جمهوری و پیمانی که با آنان بسته‌ایم راه خود را ادامه می‌دهیم.

ربیعی یادآور شد: همه شاهدیم که تا سال ۹۷، کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم صورت می‌گرفت اما جنگ اقتصادی بزرگی راه افتاد و متاسفیم که عده‌ای از این واقعیت چشم‌پوشی کرده‌اند و نمی‌خواهند بپذیرند که رنج زندگی ناشی از تحریم برای جامعه ما بیش از هر زمان دیگری رخ نموده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح مجلس به لحاظ تامین منابع قابل انجام نبود، اظهار کرد: ولی ما به دلیل اینکه احترام بگذاریم و قانون را هم اجرا کنیم در چند مورد با مجلس جلساتی برگزار شد تا بتوانیم در ترکیبی قابل‌اجرا، طرح معیشتی ناشی از کرونا و مصوبه نمایندگان را اجرا کنیم، تفاهمی صورت گرفته که براساس آن، آیین‌نامه اجرایی سامان پیدا خواهد کرد و جامعه هدف ما به نزدیک ۴۰ میلیون نفر خواهد رسید و گروه‌های هدف تحت پوشش سازمان‌های حمایتی ۱۲۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد و از همین ماه نیز اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند بودجه1400 براساس امیدواری نسبت به رییس جمهوری جدید آمریکا و رفع تحریم‌هاست، تصریح کرد: چرا مطرح می‌کنیم که امیدواری نسبت به بایدن؟ چرا نمی‌گوییم امیدواری نسبت به مقاومت جامعه؟ چرا نمی‌گوییم امیدواری نسبت به تحریم‌شکنی و تلاش‌های تحریم‌شکنانه؟ چه با ترامپ چه بی ترامپ، شکستن تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر بود و باید می‌شکست. ما نسبت به مقاومت خودمان و سیاست‌های‌مان امیدوار بودیم ولی البته از رفتن ترامپ خوشحال هستیم. وجود او نه تنها برای ایران که برای جامعه جهانی وجود نحسی بود اما این امیدواری نتیجه سیاست‌های خود ما بوده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه جفاست مقاومت مردم و تلاش دولت را به امیدواری به بایدن گره بزنیم، اظهار کرد: امروز ۲۳ درصد بودجه که به نفت وابسته است که اگر با سال‌های پیش مقایسه کنید قابل‌قیاس نخواهد بود. یک استراتژی در بودجه دولت طراحی شده است که براساس آن مازاد درآمد نفت، خرج توسعه زیرساخت‌ها و توسعه حمایت اجتماعی خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آیین‌نامه قانون اقدام راهبردی که از سوی رییس جمهوری مطرح شد و اینکه این آیین‌نامه در کدام کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است، تاکید کرد: ما ملاحظات خود را داشتیم و معتقدیم که خروج از پروتکل‌های الحاقی هیچ کمکی به رفع تحریم‌ها نمی‌کند اما برای احترام به قانون رییس‌جمهوری می‌خواست که این قانون را ابلاغ کند. رییس‌ سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه مسئول اصلی تدوین آیین‌نامه اجرایی هستند که در کمیسیون‌ها بحث می‌شود و در دولت هم مطرح خواهد شد.

ربیعی تاکید کرد: دولت قطعاً منافع ملی و تاثیر آن بر تمامی مراحل اجرای قانون را ملاحظه می‌کند تا منافع ملی به بهترین نحو تامین شود. این کار چارچوب خود را دارد و در کمیسیون می‌آید و به دلیل فوریت آن، سریع به صحن دولت خواهد آمد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه سخنگوی سازمان انرژی اتمی با طرح مجلس برای پروتکل‌های الحاقی موافقت داشته است، اظهار کرد: نه. دوستان در مجلس نتوانسته‌اند میان بحث فنی و سیاسی تفکیک قائل شوند. عمده مباحث سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مجلس در زمینه مسائل فنی بوده و به حق هم اشاره کردند که برخلاف شایعات و تهمت‌های بی‌اساسی که زده می‌شد، ظرفیت سازمان انرژی اتمی ایران پایین آمده و نابود شده،سخنگوی سازمان آنجا دفاع کرده و گفته که این ظرفیت وجود دارد و توانایی هم بالاست. این جدای از بحث سیاسی بوده است، موضع سیاسی در صحن مجلس و در جلسه علنی کاملاً مشخص است و قابل تشکیک نیست و در صحن علنی مخالفت داشتند.

ربیعی ادامه داد: نامه‌ای سری هم در انتهای مهرماه به رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارسال شده که در آنجا هم با برشمردن توانایی‌های فنی سازمان انرژی اتمی تاکید شده که در بعد سیاسی به صراحت اعلام شده با توجه به جمیع جهات از هرگونه اقدام تحریمی جدید خودداری شود. البته موضوع چون قانون شده ما به سمتش خواهیم رفت اما نقل‌قول‌ها باید درست باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که اگر کلیات بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس رد شود، دولت آمادگی تصحیح آن را دارد، تصریح کرد: عدم تصویب کلیات یعنی بی‌برنامگی چهارماهه، یعنی بلاتکلیفی دستگاه‌ها برای اقدامات عمرانی در کسر اول سال ۱۴۰۰، ما این را اصلأ به مصلحت نمی‌دانیم. این بودجه با مشورت کارشناسان دستگاه‌های اجرایی تدوین شده است. این بودجه هم به وضع موجود، هم به اجرای بودجه سال قبل و هم به فرصت‌های آتی توجه کرده است، کدام بودجه هست که فرصت‌های آتی کوتاه‌مدت و میان‌مدت را نبیند؟ مهمترین اشکال مجلس به فروش نفت است که ما معتقدیم توان آن را داریم و شرایط جهانی آینده‌ حتماً چنین ظرفیتی را برای ما آماده خواهد کرد.

ربیعی ادامه داد: اگر هم تحریم‌ها ادامه یابد و نتوانیم در فضای جهانی این کار را انجام دهیم که بعید می‌دانیم، با فروش داخلی آن را جبران خواهیم کرد و درآمد آن را هم به بودجه جاری گره نخواهیم زد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درباره انتقاد مجلس از دولت برای تدوین آیین‌نامه جهت اجرای قانون مجلس برای پروتکل‌های الحاقی اظهار کرد: آیا دولت نیاز به تمهیدات لازم برای انجام این قانون ندارد؟ هیچ قانونی بدون آیین‌نامه اجرایی و دقایق و ملاحظات قابل‌اجرا نیست. من دلیل این همه عجله را درک نمی‌کنم!

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت برای بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، اظهار کرد: با توجه به اثر تصویب این لوایح به بهبود روابط بانکی و مالی ما با دنیا و رفع برخی موانع موجود در این زمینه، دولت آن را از طریق رهبری پیگیری کرد و ایشان هم دستور دادند که مجمع مجدد می‌تواند به آن رسیدگی کند و امیدواریم در همکاری با مجمع این مشکل را هم برطرف کنیم. امروز همه باید به منافع مردم نگاه کنیم، تحریم‌ها شکست می‌خورد و پس از آن نباید در لیست سیاه قرارگرفتن ما مشکلی برای خدمت به مردم ایجاد کند. البته خروج از لیست سیاه از گذشته سخت‌تر شده اما در صورت تصویب، تلاش خواهیم کرد که از آن خارج شویم.

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اشتغال‌زایی دولت، گفت: کرونا در سال ۹۹ و لزوم تعطیل‌شدن‌ها موجب شد که جمعیت فعال کشور از ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در تابستان ۹۸ به ۲۶ میلیون نفر در تابستان امسال کاهش یافت. برنامه‌ ما این است که هم این تعداد را به کار بازگردانیم و هم شغل جدید ایجاد کنیم. در همین یک‌سال منتهی به تابستان ۹۹ عملاً ۴۵۹ هزار از شاغلین مرد و ۷۴۹ هزار نفر از شاغلین زن کاسته شدند که نشان از تاثیر کروناست.

وی افزود: به همین دلیل برای ۸۱۸ هزار نفری که در بخش خدمات بیکار شدند، ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۱۲ درصدی به بانک‌های ۱۹گانه معرفی کردیم که ۸ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: جدای از این، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بخش حمل‌ونقل و ۲ هزار میلیارد تومان برای گردشگری و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بخش فرهنگ و هنر و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بخش ورزش در نظر گرفتیم.

ربیعی همچنین اعلام کرد: آخرین آماری که داشتیم در تابستان ۹۹ نشان می‌دهد که از این میزان ریزش، ۵۷۹ هزار نفر از بیکاران و غیرفعالان دارای شغل شدند و این بازگشت بیشتر در بخش صنعت بوده و هنوز در بخش خدمات فاصله داریم. در بخش ساختمان ۳۵۶ هزار نفر و در فعالیت‌های تولیدات محصولات کشاورزی و دامداری با ۹۰ هزار نفر افزایش اشتغال در تابستان را تجربه کرده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی‌اش از نتیجه بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا، اظهار کرد: شنبه امیدوار هستیم که مردم ما طعم پیروزی را بچشند. به نظرم با توجه به آنچه از بازی‌های قبلی پرسپولیس و رقیبش دیده‌ایم، خط دفاعی رقیب متزلزل است و پرسپولیس می‌تواند از این فرصت‌ها استفاده کند و ما صاحب برد خواهیم شد. از خدا می‌خواهم که تیم پرسپولیس، پیروز شود و مردم ما هم این پیروزی خوشحال شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز