خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت:

منحنی‌هایی که وضع بیماری کرونا را نشان می‌دهد، همه سر فرود آورده‌اند/ از ۱۶۰ مرکز قرمز فقط ۱۲ شهرستان باقی مانده است/ در برجام ثابت کردیم متعهدترین کشور دنیا هستیم/ قدرت امروز ما با سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۱۹۹

رئیس‌جمهور گفت: مردم ما علاوه بر اینکه زبانی از کادر درمان تشکر می‌کنند، در عمل هم پاسخ روشن و صریحی به کادر درمان دادند و در هفته‌های گذشته با تلاش و کوشش مردم و با اجرای دقیق پروتکل‌ها توانستند کاری کنند که منحنی‌های موج سوم را در برابر هماهنگی و تلاش مردم و کارد درمان به تواضع واداشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در نشست هیات دولت گفت: با حلول ماه جمادی الاول ذهن‌ها و یادها به نام بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه طاهره(س) و دختر برمند ایشان حضرت زینب(س) که در اوایل این ماه تولد آن شیر زن حادثه کربلا است و به همین مناسب روز میلادش روز افتخار همه پرستاران کشور است. ما امسال باید احترامی ویژه قائل باشیم به قشری که جان خود را در کفت دست گذاشتند و در کنار پزشکان افتخار بزرگی را در یک مقطع حساس تاریخی برای بهداشت کشور و سلامت کشور به وجود‌آوردند و ما همه از تلاش پرستاران و کلیه کادر درمان از پایان بهمن سال گذشته تا امروز که بیش از ۱۰ ماه از زحمات شبانه روزی این عزیزان گذشته تلاش آن ها راپاس می داریم.

وی افزود: مردم ما علاوه بر اینکه زبانی از کادر درمان تشکر می‌کنند، در عمل هم پاسخ روشن و صریحی به کادر درمان دادند و در هفته‌های گذشته با تلاش و کوشش مردم و با اجرای دقیق پروتکل‌ها توانستند کاری کنند که منحنی‌های موج سوم را در برابر هماهنگی و تلاش مردم و کارد درمان به تواضع واداشتند. بحمدالله ما در شنبه شاهد آن بودیم که تمام منحنی‌هایی که وضع بیماری را نشان می‌دهد همه سر فرود آوردند و مسیر کاهش را آغاز کردند تا از ۱۶۰ مرکز قرمز فقط ۱۲ شهرستان باقی مانده که انشاالله آن هم تمام خواهد شد و این کار بزرگ مردم ما در کنار کادر درمان بود. امیدوارم در فصل زمستان شاهد موج تازه‌ای نباشیم.

وی ادامه داد: البته تلاش ما برای اینکه واکسن این بیماری تولید شود و واکسنی که در دنیا است ولو اینکه در سازمان بهداشت جهانی  تایید نشده را خریداری کنیم تا مردم در ماه‌های آینده یک شرایط بهتری برای فعالیت اجتماعی و اقتصادی داشته باشند. 

رئیس جمهور با اشاره به مناسبت‌های روز ۲۷ آذر طی سخنانی گفت: در ماه آذر مناسبت دیگری هم داریم، ۲۷ آذر ضمن اینکه روز وحدت حوزه و دانشگاه است که همکاری و نزدیکی این دو نهاد برای ما بسیار مهم است و الحمدالله بعد از پیروزی انقلاب این قرابت بیشتر شده است، روز «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» است که به پیشنهاد ایران در مجمع عمومی ملل متحد تصویب شد. این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی که کمتر به آن اشاره می‌شود و ما دو روز مهم در تقویم داریم، یکی ۲۳ تیرماه «روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان» و دیگری ۲۷ آذر روز «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» و این‌ها جزو نکات تاریخی دیپلماسی ما است.

وی ادامه داد: من در سال ۹۲ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کردم که سال آینده به عنوان سال جهان عاری از خشونت نامگذاری شود و این پیشنهاد در مجمع عمومی به اتفاق آرا تصویب شد.

روحانی با تاکید بر اینکه مبارزه ایران با افراط‌گری محدود به شعارها نبوده است، اظهار داشت: البته ایران تنها در شعار مخالف خشونت نیست، بلکه در عرصه عمل هم تمام توان خود را برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری به کار گرفته است و مردم ایران در دو سال ۹۲ و ۹۶ اساسا به اعتدال رای دادند و مسیر اعتدال، اخلاق و رحمانیت را انتخاب کردند و با هر گونه خشونت و افراط مخالف هستند.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به مثبت شدن رشد اقتصادی کشور در سال جاری، اظهار داشت: ما در شرایطی هستیم که هم جنگ اقتصادی و هم کرونا فشار زیادی را به زندگی مردم وارد کرده است، خود ما در دولت باور نمی کردیم که بتوانیم در شرایط کرونا و جنگ اقتصادی در سال ۹۹ به رشد مثبت اقتصادی برسیم. همه پیش‌بینی‌ها اینگونه بود که امسال رشد ما حتماً منفی خواهد بود، حتی برخی از سازمان‌های بین‌المللی برای ایران رشد منفی ۵ درصد را پیش بینی کرده بودند و خود ما هم اینگونه فکر می کردیم که البته سه ماهه اول ما هم منفی بود. اما در سه ماه دوم کار بزرگی را کشاورزان، صنعتگران و همه آن‌ها که در بخش خدمات فعالیت می‌کنند صورت دادند، مردم ما و مدیران ما تلاش های زیادی داشتند و بسیار باعث افتخار بود که طبق آمار بانک مرکزی در سه ماهه دوم رشد ما هم در اقتصاد با نفت هم در اقتصاد بدون نفت، مثبت شده است و حتی این سه ماهه دوم کاری کرد که ۶ ماهه دوم سال هم مثبت شده است و این بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: من باید از کشاورزان تشکر کنم که رشد ما در حوزه اقتصاد بسیار مثبت بوده است، در صنایع و معادن هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم، این روزها در ۱۹ بخش تولیدی صنعتی رشد ۲۰ و ۲۱ درصد داشتیم. به‌طور مثال نسبت به سال گذشته در فولاد رشد ۸ درصدی، در مس رشد ۷ درصدی و در آلومینیوم رشد ۵۲ درصدی داشتیم. این اتفاق خوبی است که ما رشد های مختلفی را می‌بینیم، شما می‌دانید در بخش کشاورزی در این دولت کار بزرگی صورت گرفته و خرید گندم نسبت به دولت بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته که این نشان دهنده رشد تولید است. در برخی محصولات مواد غذایی رشد ما ارزشمند بوده است همچنین در سال ۹۲ یک و نیم میلیون تن برنج تولید می‌کردیم که امسال به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه فقط در بخش خدمات شاخص مثبت نیست که البته در بخش خدمات صدمه زیادی به واسطه شیوع کرونا به کشور وارد شده است، یادآور شد: مردم ما در مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان و همچنین در تولید آنهم در سال جهش تولید به حق بسیار خود عمل کرده شعار را محقق کردند. افتتاح‌های پنجشنبه‌ها و حتی دیگر روزها نشان داد که با همه توان بخش‌های دولتی و غیردولتی برای جهش تولید در حال تلاش هستند که ارزشمند است.

روحانی با اشاره به روز حمل و نقل افزود: تشکر ویژه می‌کنم از حمل و نقل کشور؛ مل و نقل بسیار ارزشمند است. امسال در شرایط کرونا حتی در ماه‌های اولیه در اسفند و فروردین که شرایط بسیار سخت بود کامیونداران و بخش ریلی با همه وجود آمدند، برای کشور تلاش کردند و نگذاشتند باری در سامانه‌ها، بنادر و روی کشتی باقی بماند.

وی اضافه کرد:  اگر حمل و نقل ریلی را در ۸ ماه اول امسال نسبت به پارسال مقایسه کنیم، در حمل و نقل کامیون ۷درصد و ریل ۸ درصد رشد داشته‌ایم که همه کامیونداران ما کار بسیار ارزشمندی انجام دادند. ما در مقابل آنها تواضع می‌کنیم و هزاران کیلومتر مسیر را طی می‌کنند و این کالا را به دست مردم برساند.

رئیس جمهور ادامه داد: در طول این ۷ سال و چند ماه کار بزرگی را در بخش حمل و نقل انجام دادیم مردم ما شاهد هستیند و می‌دانند ما ۱۸۲۹ کیلومتر ریل به کشور اضافه کردیم. کشور از ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خواهد رسید. در حالی که در جنگ اقتصادی و تحریم بودیم، در زمینه راه، فرودگاه و بنادر حرکت‌های بسیار خوبی انجام شده است. ظرفیت بنادر ما ۳۶ درصد افزوده شده در مسیر راه و بزرگراه ۱۰ هزار کیلومتر راه افزوده شده که کار بسیار ارزشمندی است. آمار امروز سازمان برنامه و بودجه برای راه اندازی فعالیت‌های عمرانی باز هم آمار بسیار امیدوار کننده است.

وی با بیان اینکه علیرغم کرونا در نیمه آذر سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده و در نیمه آذر امسال ۵۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. این موضوع از علامت‌های تکیه بر جهش تولید است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از رسانه‌های داخلی تحت تاثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران می‌گویند که در بحث برجام شرایط شرایط مانند سال ۹۴ نیست، خاطر نشان کرد:‌ می‌گویند  ایران باید همه به تعهداتشان بازگردند و بعد تفسیر‌های عجیب و غریب می‌کنند که در این مدت به ایران فشار آمده و خیلی تحت فشار بوده است. اینکه شرایط امروز ما در سال ۲۰۲۰ در اوایل ۲۰۲۱ با سال ۲۰۱۵ متفاوت است حرف درستی است اما نه در مسیری که این رسانه‌ها تفسیر می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ که راجع به برجام مذاکره می‌کردیم شمشیری به عنوان  ۶ قطعنامه سازمان ملل روی سرمانب بود. امروز آن شمشیر بالای سر ما نیست، شکسته شده است. در آن زمان شمشیر دیگر به اسم pmd بالای سرمان بود این شمشیر اکنون شکسته شده است. همچنین در افکار عمومی دنیا ایران را یک کشوری که به تعهداتش عمل نمی‌کند، می‌شناختند، اما در برجام ثابت کردیم متعهدترین کشور دنیا هستی. 

رئیس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: با وسواس مذاکره می‌کنیم اما اگر امضا کردیم به امضا و عهد خودمان پایبند می‌مانیم. در مذاکره ۵+۱  هفت کشور بودیم. شما ایران را با ۶ کشور دیگر مقایسه کنید؛ آمریکا که هیچ، اما ۴+۱ یک نیز نخواستند یا نتوانستند که به تعهداتشان خوبی عمل کنند اما ایران نشان داد اگر عهدی کند  به عهدش وفا خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ سال ۲۰۱۵ ۵+۱ یک روبه روی ما بود، اما امروز آمریکا تنهاست. تمام کشورهای جهان به به استثنای یک یا دو کشور مزدور و کوچک، همه با آمریکا برخورد می‌کنند. آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد اما شرایط ما نسبت به آن روز بسیار متفاوت است. شرایط داخلی ما نیز بسیار متفاوت است آن روز که ما دنبال مذاکره با جهان بودیم بنزین و گازوئیل را وارد می‌کردیم، میلیون‌ها دلار باید پول می‌دادیم تا بنزین وارد کنیم بعد آنها هم اجازه ورود نمی‌دادند اما اکنون بنزین صادر می‌کنیم. آن روز در زمستان ناچار بودیم که گاز را وارد کنیم، امروز شرایط خودکفایی قرار گرفته‌ایم. هیچ‌کدام از بنادر و فرودگاه‌های ما مانند سال ۲۰۱۵ نیست. قدرت امروز ما با سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز نه در ریل، نه در فرودگاه و نه در بنادر شرایط متفاوت از دیروز است، یادآور شد: قدرت ما با آن روز قابل مقایسه نیست. امروز قدرت دفاعی و پدافندی با سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست. مدرن‌ترین سیستم پدافندی را داریم. بهترین ناوچه‌ها را داریم. بهترین سیستم موشکی را داریم. در هسته‌ای هم قدرت ما فرق کرده است.

به گفته روحانی، آن روز یکی، دو نوع سانتریفیوژ داشتیم یعنی IR۱ و IR۲ اما امروز IR۸ و IR۶ را داریم. امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم. آن روز وقتی آمریکا در سازمان ملل حرف می‌زد، اتفاق آرا پشت سرش بود اما امروز منزوی بود و هر کجا رفت، تنها بود و ناچار شد با یک جزیره کوچولو متحد شود.

وی با بیان اینکه در این سه سال نشان دادیم هیچ فشاری مردم ما را نمی‌شکند، عنوان کرد: هیچ قدرتی نمی‌تواند ما از مسیرمان جدا کند. در عین حال که قدرتمندتریم و دنیا فهمیده ایران روی پا خود ایستاده و هیچ فشاری آن را نمی‌شکند اما اگر ۱+۵ به کل تعهداتش برگردد، ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان برمی‌گردیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اگر فشاری هست از جانب استکباری است که به هیچ چیز پایبند نبود، گفت: یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد رئیس‌جمهور است. برخی‌ها می‌گویند از آمدن بایدن ذوق‌زده هستید. از آمدن بایدن ذوق‌زده نیستم اما از رفتن ترامپ خوشحال هستیم. کسی که تروریست و آدم‌کش بود و حتی برای خرید واکسن هم رحم نمی‌کند و عاری از اصول اخلاقی و انسانی است.

روحانی با تاکید بر اینکه خوشحالیم این جبار که به هیچ متعهد نبود، سرنگون شده است، اظهار داشت: راه برای دولت بعدی آمریکا باز است؛ اگر دولت آمریکا مسیر درست خواست، آماده است و اگر مسیر اشتباه خواست؛ آماده است. امیدواریم رای مردم آمریکا برای حکومت جدید آمریکا روشن باشد که این رای به قانون‌گرایی است و نه قانون‌شکنی.

وی ادامه داد: رای مردم آمریکا، رای به تعهد به پیمان است و نه پیمان‌شکنی. امیدواریم خواست مردم آمریکا محقق شود. خواست ما امنیت، ثبات و صلح در سراسر جهان و تعامل سازنده با همه کشورهایی است که می‌خواهند مسیر تعامل را برگزیده و انتخاب کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز