خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتا:

ترامپ می‌خواهد کار را برای بایدن سخت کند/ دولت جدید در آمریکا در پی عادی‌سازی روابط خود با ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۰۵۶

استاد علوم سیاسی تاکید کرد که ترامپ خواهان افزایش تنش و درگیری با ایران و سخت کردن کار برای بایدن است.

ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

اسرائیل عامل ترور فخری زاده است

وی در ابتدا گفت: ترور دکتر فخری‌زاده، بدون شک کاری بود که اسرائیل پیش از انتقال قدرت از ترامپ به بایدن انجام داده بود. آنها می‌دانستند که دولت بایدن به این اقدام شنیع اعتراض خواهد کرد. جنبه مضحک این امر بی‌نیاز بودن به آن و تا حد زیادی نمادین بودن آن است. دکتر فخری‌زاده یک دانشمند هسته‌ای فوق‌العاده مهم بود اما کل برنامه هسته‌ای در ایران به او بستگی نداشت. صدها دانشمند هسته‌ای توانمند در ایران وجود دارد.

بیمن ادامه داد: اسرائیل ادعا کرد که ایران از قبل از ۲۰۰۳ برنامه سلاح هسته‌ای در دست توسعه دارد و دکتر فخری‌زاده معمار آن برنامه بوده است. این موضوع به طور گسترده‌ای مورد اختلاف است. با این حال، اسرائیلی‌ها ترور را راهی برای برجسته‌سازی خطر "وجودی" برنامه هسته‌ای ایران برای اسرائیل می‌دانند.

این استاد دانشگاه با اشاره به انتخابات پیش روی رژیم صهیونیستی اظهار کرد: نتانیاهو به جرم ارتشا  و سایر موارد غیرقانونی تحت کیفرخواست دادگاه است و تردیدی وجود ندارد که وی از این حادثه به نفع خود در کارزار انتخاباتی استفاده کند. تاکنون نه ایالات متحده و نه ایران هیچ واکنشی نسبت به این ترور نشان نداده‌اند ، مگر اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد ، اما هنوز این امر مغایر با پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای نیست که ایران همچنان از آن پیروی می کند.

ترامپ می خواهد تا جای ممکن کار را برای بایدن سخت کند

وی افزود: من شک ندارم که ترامپ دوست دارد قبل از روی کار آمدن بایدن، درگیری نظامی با ایران را آغاز کند. این مطابق با تمایل ترامپ برای انتقام گیری شخصی از افرادی است که وی آنها را "دشمن" می داند. او دوست دارد تا آنجا که ممکن است کارها را برای بایدن دشوار کند. درگیری با ایران برای بایدن بسیار دشوار خواهد بود زیرا وی در ژانویه ریاست جمهوری را به دست می گیرد.

این استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا اضافه کرد: اسرائیل مسئولیت ترور دکتر فخری‌زاده را بر عهده نگرفته است. در غیاب شواهد مستدل مبنی بر اینکه اسرائیل واقعاً این کار را انجام داده است هیچ کس حاضر به محکومیت سخت کشوری در این باره نیست. من امیدوارم که دولت ایران بتواند با شواهد مستدلی که هویت قاتلان را ثابت می کند در مورد عامل این ترور به شناخت برسد. در آن مرحله، اروپایی‌ها و حتی ایالات متحده باید تصمیم بگیرند که آیا آنها محکومیت علیه عامل این ترور را صادر می‌کنند یا خیر.

بایدن به برجام بازمی‌گردد

بیمن با تاکید بر اینکه اطمینان دارم که دولت بایدن به مذاکرات درباره برجام و کاهش تحریم ها باز خواهد گشت، گفت: دولت ایران باید درک کند که بایدن فقط نمی تواند یک دکمه را فشار دهد و تحریم ها از بین برود. زمان زیادی سپری شده است و ایران در این بین اقداماتی مانند افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده نیز انجام داده است. برای کاهش تحریم ها و نوعی بازگشت به توافق ، باید مذاکراتی انجام شود. بایدن نیز به دلایل سیاسی باید این کار را انجام دهد. مقامات ایرانی همچنین باید نشان دهند که تسلیم آمریکا نمی شوند. بنابراین واقعاً باید مذاکره شود. من معتقدم که دولت بایدن می خواهد روابط خود را با ایران عادی کند ، اما فشار از سوی دستگاه سیاسی آمریکا بسیار شدید خواهد بود و او باید با این مسئله مقابله کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز