خبرگزاری کار ایران

احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا در بازگشت به برجام نظر متحدان اروپایی و منطقه‌ای را مدنظر قرار می‌دهد/ جزئیات خواست ایران و آمریکا بازگشت به برجام را پیچیده می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۹۹۶

تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل به ببرسی آرا اخیر کشورهای اروپایی و آمریکا و همچنین مواضع ایران در قبال برجام پرداخت و فضای پیشرو را چالشی دانست.

کوروش احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره موضع‌گیری‌های اخیر تروئیکای اروپایی و مقامات آمریکایی درباره برجام و واکنش و موضع ایران نسبت به آنها، اظهار داشت: واقعیت این است که «بایدن» روی حرفی که در یادداشت ۱۳ سپتامبر سی‌ان‌ان منتشر کرد، ایستاده است و همچنان همان حرف را می‌زند، اما در گفت‌وگویی که با "توماس فریدمن" ستون نویس نیویورک‌تایمز داشت، گفت که «بازگشت به برجام کار سختی خواهد بود.» این سخت بودن کار، هم به برخی موضوعات در داخل آمریکا و هم در رابطه با متحدان منطقه‌ای و اروپایی ایالات متحده باز می‌گردد.

وی افزود: مطابق اظهارات دیپلمات‌های اروپایی که در مصاحبه هایکو ماس وزیر خارجه آلمان با اشپیگل نیز تایید شد، ظاهرا آنها معتقدند که برجام دیگر کافی نیست و نیاز است که به سیاست منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نیز پرداخته شود. همچنین باید در نظر بگیریم که برای دموکرات‌های آمریکا بطور کلی هماهنگی سیاست ها با اروپایی‌ها و متحدان منطقه‌ای و همچنین هماهنگی کار در چهارچوب ناتو و سازمان ملل مهم است. دموکرات‌ها نمی خواهند آمریکا به تنهایی در صحنه بین‌الملل عمل کند.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل با بیان اینکه اگر اروپایی ها بر همین مواضعی که اکنون دارند باقی بمانند مقداری شرایط مشکل‌تر خواهد شد، گفت: ‌چرا که عده‌ای در داخل آمریکا، از جمله همه جمهوری‌خواهان و بخشی از دموکرات‌ها نظراتی مشابه نظرات اروپا دارند. نظرات بخش زیادی از دموکرات‌های کنگره در رابطه با اینکه برجام باید تکمیل، تقویت و گسترده‌تر شود و همینطور برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران ذیل آن قرار بگیرد، مشابه نظرات اروپایی‌ها این است.

وی با بیان اینکه منظور بایدن وقتی می‌گوید کار سختی در پیش داریم این است که علاوه بر مسائل گفته شده لابی‌ کشورهای عربی و اسرائیلی نیز در آمریکا هستند که به صورت جدی‌تر مخالف بازگشت آمریکا به برجام هستند، اضافه کرد: موضوع دیگر این است که فرض کنیم که هیچ مخالفتی در آمریکا برای بازگشت به برجام وجود ندارد، اروپا و کشورهای منطقه نیز نظراتشان مهم نیست اما پیاده کردن جزئیات نظر بایدن ممکن است کم مشکل نداشته باشد. نخست اینکه بایدن می‌گوید ایران به تعهدات خودش بازگردد و بعد ما نیز به تعهداتمان باز می‌گردیم.

این تحلیل گر مسائل بین المللی افزود: بلینکن وزیر خارجه پیشنهادی بایدن همین سخنان را صریح‌تر مطرح کرده و گفت «ایران تعهدات خودش را عملی کند و بعد ما به تعهدات خود باز می‌گردیم». در سال ۱۳۹۴ نیز بحث زیادی بر سر این وجود داشت که چه کسی باید اول به تعهداتش عمل کند. البته این بخش از مشکلات اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد و جو مساعد باشد، آسان تر قابل حل است.

احمدی خاطرنشان کرد: همانطور که آقای ظریف گفت آمریکا باید مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ به تعهدات خودش عمل کند اما برای بازگشتش به برجام آمریکا باید شرایطش لازم را کسب کند، چرا که بازگشت آمریکا به برجام به معنای این است که از امتیازات موجود در برجام از جمله امکان توسل به مکانیسم ماشه برخوردار خواهد بود. مسئله بسیار پیچیده است که سطح برخوردهای داخلی ایران از جمله مصوبه مجلس مسئله را حادتر کرده و می‌تواند پیچیدگی کار را بیشتر کند.

وی درباره اظهار نظر ژاپن و برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای حضور در مذاکرات آینده ایران با غرب نیز اظهار داشت: این موضوعات نیز وجه دیگری از مسائل و مشکلات پیش رو است و آن را باید در چارچوب هماهنگی آمریکا با متحدانش دید. یعنی درباره اینکه این کشورها در مذاکرات وجود داشته باشند و آمریکا ملاحظات آنها را در نظر بگیرد باعث می‌شود درجه دشواری و سختی کار بیشتر شود؛ اما طبیعتاً مشارکت کشورهای بیشتری در مذاکرات موکول به پذیرش ایران، روسیه و چین هست و این کشورها نیز باید موافقت کنند که کشورهای بیشتری در مذاکرات حضور داشته باشند.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز