خبرگزاری کار ایران

روحانی در آئین بهره‌برداری از راه‌آهن هرات_خواف:

ثبات و توسعه افغانستان ثبات و امنیت ایران و منطقه است/ ۴۰۰ هزار افغانی در کلاس‌های درس ایران حاضر هستند/ امیدواریم اشتباه طراحان تحریم توسط حاکمان بعدی کاخ سفید جبران شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۳۶۴

رئیس جمهور ایران در آئین بهره برداری از راه آهن خواف هرات با اشاره به روابط دیریه و عمیق دو کشور، ثبات، امنیت و توسعه افغانستان را توسعه ایران و منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران در آئین بهره برداری راه آهن هرات_خواف با خطاب دادن "محمد اشرف غنی" رئیس جمهور و مردم افغانستان اظهار داشت:‌ امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی برای تاریخ دو کشور بزرگ ایران و افغانستان است. یادمان خواهد ماند ۲۰ آذر ،۱۳۹۹ ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰، 24 ربیع الثانی ۱۴۴۲، تاریخ اتصال دو سرزمین دوست از طریق راه آهن با اعدادی است که برای ما ایرانی ها با میمنت و مبارکی همراه‌اند. ما ۲۰ را عنوان نمره عالی و خوب در نظر می‌گیریم، امروز ۲۰ آذرماه و همچنین دسامبر ۲۰۲۰ است.

وی خطاب به اشرف غنی گفت: آقای رئیس جمهور روابط دو کشور نه تنها بر اساس هم‌زبانی بلکه بر اساس هم‌دلی هم هست چرا که «همدلی از همزبانی خوش تر است» از آن مهم‌تر ما دارای «هم سرنوشتی» هستیم ثبات، امنیت و توسعه منطقه‌ای ثبات شما، ثبات ایران و ثبات همه منطقه است.

رئیس جمهور ایران بیان کرد: رئیس جمهور و ملت افغانستان، ریشه ما در فرهنگ، تاریخ و زبان است، آن هم نه امروز بلکه از هزاران سال پیش؛ البته همسایگی ما یک انتخاب نیست، یک تقدیر و سرنوشت تاریخی است. اما بهره مندی ما از مزایای یکدیگر به اراده ما بستگی دارد. اراده دولت و ملت ایران این است که دو کشور از همه نعماتی که امکان پذیر است، به نفع یکدیگر بهره‌برداری و استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وقتی از مرزها سخن می‌گوییم، از بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز ایران و افغانستان حرف می‌زنیم، خاطر نشان کرد: معمولاً "مرز" نوعی از فاصله سخن گفتن است، اما وقتی از راه، پل و رودخانه سخن می‌گوییم، از یگانگی و همبستگی سخن می‌گوییم. همبستگی که باعث رونق بیشتر در زندگی مردم زجر کشیده و سختکوش افغانستان خواهد شد. 

روحانی با یادآوری اینکه ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بوده‌ایم، گفت:‌ روزی که کشور شما توسط ارتش شوروی سابق اشغال شد، همان روز امام خمینی سفیر شوروی را احضار کرد و به او گفت که «کارشان غلط و اشتباه است و ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین و وطن خود بیرون می‌راند.»

وی ادامه داد: در طول جهاد مردم افغانستان ملت ایران در کنار ملت افغانستان بودند؛ پیروزی شما پیروزی ما و شادی شما شادی ما بود. ما افتخار داریم که در طول بیش از چهل سال میزبان میلیونها مردم افغان در این سرزمین باشیم. میزبانی ایران برای همسایه گرامی و دوست‌اش افغانستان میزبانی توأم با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان بود به طوریکه بیش از ۴۰۰ هزار افغانی در کلاس‌های درس ما حاضر هستند و از  بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می‌کند و در ماجرای کرونا نیز به همان نسبت که به مردم ایران خدمات دادیم  به مردم افغانستان خدمت رسانی داشتیم.

روحانی با اشاره به در هم تنیدگی تاریخ و فرهنگ دو ملت ایران و افغانستان اظهار داشت: نیاز است که اقتصاد و بازار دو کشور هم به همان نسبت درهم تنیدگی داشته باشد. البته ارتقای اقتصاد و ارتباطات تجاری دو طرف تا اندازه مطلوب مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مناسب است. به خاطر دارید که با حضور شما آقای اشرف غنی و نخست وزیر هند راه آهن چابهار را افتتاح کردیم که آن هم یک روز تاریخی برای سه ملت بود و امروز نیز با حضور ویدئوکنفرانسی جناب عالی، خط آهن ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت ترانزیتی ایران که می‌تواند مورد بهره برداری افغانستان قرار گیرد، بیان داشت: خط آهن میرجاوه نخستین راه آهن ما در شرق است که ما را به پاکستان متصل کرد و امروز نیز خط آهن خواف - هرات دومین راه آهن شرق ماست که به افغانستان متصل شدیم. همچنین ما از طریق خطوط آهن دیگر از شمال در سرخس، اینچه برون، جلفا و رازی در غرب و در آینده نه چندان از کرمانشاه به خانقین  و از خرمشهر به بصره متصل خواهیم شد که این‌ها راه‌های ارتباطی ما در شرق و شمال و جنوب کشور است که ملت افغانستان با افتتاح خط آهن خواف- هرات می‌توانند از این خطوط ارتباطی بهره برداری کنند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم خط آهنی که امروز تا روزنک به بهره برداری رسید در آینده نزدیک به هرات و از آن جا به مزارشریف متصل شود و ادامه این راه‌آهن بتواند به کل منطقه کمک کند. در این راستا جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند که به تسریع در پیشرفت کار برای اتصال راه‌آهن روزنک به هرات در افغانستان کمک کنند. با این اتصال مردم عزیز افغانستان می‌توانند میلیون‌ها تن کالا را جابجا و صدها هزار مسافر می‌توانند این ریل استفاده کنند، همچنین با اجرا و افتتاح بخش چهارم راه‌آهن خواف- هرات مردم افغانستان می‌توانند به آرزوی دیرینه خود برسند و با استفاده از راه‌آهن به راحتی به مشهدالرضا سفر کنند.

روحانی با بیان اینکه رونق تجاری ایران و افغانستان را در این راه‌آهن می‌بینیم، بیان داشت: با این راه‌آهن کالاهای تجار افغانستان می‌تواند به اروپا منتقل شود و مردم افغانستان نیز می‌توانند به بنادر جنوب ایران نظیر بندر امام و بندرعباس و در آینده‌ای نزدیک به چابهار متصل شوند. ما اجرای راه آهن چابهار به زاهدان با جدیت دنبال می‌کنیم و این راه‌آهن در سال 2021 متصل خواهد شد که افغانستان می‌تواند از طریق آن به چابهار هم متصل شود. با اتصال راه‌آهن افغانستان به ازبکستان در آینده، افغانستان می‌تواند از همه امکانات ترانزیتی و فوائد ترانزیتی در منطقه بهره‌مند شود. از سوی دیگر راه‌آهن خواف- هرات می‌تواند در آینده مسیر اتصال به ریل چین، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و ایران باشد و شرایط توسعه منطقه را فراهم کند.

وی افزود: ما این راه‌آهن را به عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌مان انجام دادیم، ما به این تعهدنامه در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا بودیم و آن‌ها به عنوان تروریست‌های اقتصادی می‌خواستند تمام مسیرهای حرکت اقتصادی را بر روی مردم ما ببندند. البته آن‌ها شکست خوردند و طراح این طرح غلط نیز سرنگون شد و همه آن‌هایی که در این مسیر راه غلط را انتخاب کرده بودند، فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شدند و امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این خط راه آهن هزینه ترانزیت را کاهش خواهد داد، گفت: راه‌آهن خواف- هرات مسیر ترانزیت را هموار و کاهش هزینه حمل و نقل را به همراه خواهد داشت. همچنین با استفاده از این راه‌آهن ترافیک مرز دوغارون کاهش می‌یابد و کالای افغانستان به راحتی به ایران و اروپا صادر می‌شود. ما در کنار این معتقدیم دوره آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت را برای عزیزان ما در وزارت فوائد عامه افغانستان انجام دهیم تا آنها بتوانند به خوبی از راه‌آهن استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز