خبرگزاری کار ایران

رضایی در نشست خبری:

ترور شهید فخری‎زاده با استفاده از سلاح متعلق به ناتو و فناوری‌های پیشرفته صورت گرفت/ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مغایرتی با سیاست‌های کلی نظام ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۱۶۴

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود از ترور شهید فخری‌زاده با استفاده از فناوری های پیشرفته‌ و سلاحی از نوع سلاح‌های ناتو انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز در نشست خبری پس از اعلام تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله محمد یزدی و اشاره به سوابق وی، در سخنانی گفت: جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با گزارشی از سردار باقری در رابطه با وضعیت امنیتی کشور و به‌ ویژه توضیحاتی درباره شهادت دانشمند هسته‌ای ایران اسلامی شهید فخری‌زاده برگزار شد. ایشان توضیح دادند که در ۱۰ سال اخیر بارها سازمان های جاسوسی قصد به شهادت رساندن این شهید عزیز را داشتند و تلاش‌های آن‌ها خنثی می‌شد اما این بار با استفاده از فناوری های پیشرفته‌ای توانستند در جاسازی سلاح تیربار هوشمند که هم لیزری بود و هم با ماهواره کار می‌کرد و همچنین اطلاعات دقیقی که از مسیر حرکت و انحراف از جاده اصلی تهران-آبسرد صورت می‌گرفت و جاسازی دقیق این وانت که پس از نقاط ایستایی موفق به انجام این کار شدند و از آنجا که شکل تیراندازی صداخفه کن بود، وقتی تیرها شلیک می‌شد محافظین و خود شهید و خانواده شهید صدای گلوله را نمی شنیدند، توانستند موفق شوند این حادثه را رقم بزنند.

وی افزود: ایشان در ادامه تلاش هایی که برای یافتن عاملان صورت گرفته را تشریح کردند و پیشرفت های خوبی را مطرح کردند. این نکته هم در سخنان مطرح شد که این سلاح هم سلاح ارتش ناتو است. تلاش ها ادامه دارد و ایشان گفتند که در آینده نزدیکی به اطلاع مردم خواهد رسید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست‌های کلی تامین اجتماعی اکنون در دستور کار مجمع تشخیص است، اظهار داشت: این سیاست های کلی در ۱۰ بند تنظیم شده و طی دو سال اخیر با همفکری و هم‌اندیشی بیش از ۲۹۰نفر از صاحبنظران و کارشناسان این سیاست‌ها تهیه شده و در جلسات مختلف کمیسیون های دبیرخانه و کمیسیون های اصلی مورد بحث قرار گرفته است. امروز بحث های کلی مربوط به تامین اجتماعی توسط آقای شریعتمداری وزیر تعاون، کار و اموراجتماعی توضیحات خوبی از مساله فقر، بازنشستگی، معلولیت و زنان سرپرست خانوار ارائه شد. همچنین درخصوص بدهی و مطالبات آن بحث شد که عددی نزدیک به ۲۰۰هزار میلیاردتومان بدهی دولت به تامین اجتماعی است.

وی افزود: سن بازنشستگی و پیشنهاداتی که دولت، وزیر مربوطه و کمیسیون دبیرخانه در این رابطه مطرح کردند و ۱۱ نفر از آقایان وقت گرفتند که در جلسه بعد نظرات خود را مطرح کنند. این سیاست ها چند تاثیر در زندگی مردم خواهد داشت. نخست اینکه قانون تامین اجتماعی هرسال توسط بودجه کشور دستخوش تغییراتی می شود و این تغییرات هزینه های تامین اجتماعی را بالا می‌برد. با ابلاغ این سیاست‌ها به قوای مجریه و مقننه، یک ثبات در قانون تامین اجتماعی به وجود می آورد و از اعمال سلیقه جلوگیری خواهد کرد.

رضایی ادامه داد: از سوی دیگر این سیاست ها موجب می شوند تا مشکلاتی که در تامین اجتماعی داریم، مانند تامین منابع و برخورداری مردم و دریافتی های گروه هایی مانند بازنشستگان، فقرا، معلولین و زنان سرپرست خانوار متناسب با نیازها باشد و افزایش پیدا کند. این سیاست های کلی باعث می شود که کاهش فقر صورت گیرد. نکته مهمی که مورد بحث قرار گرفت این بود که ما باید ماشین تولید فقر و معلولیت را متوقف کنیم. برای مثال با غربالگری ژنتیکی که امسال شروع شده از معلولیت ۳۰ هزار کودک جلوگیری کرده است، اگر این غربالگری صورت نمی‌گرفت امسال ۳۰هزار کودک دارای معلولیت در بُعد بینایی یا معلولیت های جسمانی دیگری به معلولین کشور اضافه می شد. غربالگری ژنتیکی خودش یک آملی است برای کاهش معلولیت، این نوع اقدامات باید در کشور به وجود بیاید تا ماشین تولید فقر و معلولیت جدید کاسته شود.

وی افزود: بحث های مهمی در این خصوص مطرح است و با جود اینکه ما نظرات کارشناس‌ها را دریافت کرده‌ایم. اما چون احتمالا جلسات ما دو یاسه جلسه دیگر مجمع خواهد بود از همه کارشناسان تقاضا داریم که نظرات خود را در سایت جمع‌سپاری مجمع تشخیص مصلحت نظام«نجم» ارائه کنند و اگر کسی از اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان نظراتی در رابطه با تامین اجتماعی و رفع فقر دارند، چه در بعد تامین منابع تامین اجتماعی و چه در بُعد مقابله با فقر و افزایش رفاع مردم، نظراتی دارند، نظرات خود را به این سایت ارائه کنند و ما ان‌شاءالله در سیاست های کلی تامین اجتماعی این ها را وارد کنیم.

رضایی در پاسخ به سوالی پیرامون درنظر گرفتن ضمانت اجرایی برای مصوبات مجمع، گفت: در دور جدید مجمع تشخیص دو تغییر مهم به وجود آمده است یکی تشکیل هیات عالی نظارت است. با تشکیل این هیات هر نوع مقایرتی در تصمیم گیری های مجلس و دولت با سیاست های کلی اعلام می شود و از طریق شورای نگهبان از برنامه هایی که مغایر سیاست‌های کلی هستند جلوگیری خواهد شد. دوم اینکه مطابق خواست رهبری که فرمودند الزامات اجرایی شدن سیاست‌های کلی را مجمع خدمت ایشان ارائه کند، صورت گرفته است و با تصویب ایشان از این به بعد هر سیاست کلی که ابلاغ می شود دولت و مجلس موظف هستند که ظرف ۶ ماه برنامه عملیاتی شدن آن سیاست‌ها را ارائه کنند که اگر مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گیرد، عملی خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح چهارگانه FATF ابراز داشت: در این مساله نظر مجلس موثر است به این دلیل که لوایح قبلی را هم مجلس به مجمع فرستاد، منتها دولت آقای روحانی هم از مقام معظم رهبری تقاضا کردند که مجمع تشخیص به بررسی های خود ادامه دهد و هم ما این را در دستور کار داریم تا پاسخ های دولت را درخصوص سوالاتی مجمع دارد بشنویم. آنچه که رهبری ابلاغ کردند این است که مجمع در این رابطه محدودیت زمانی نداشته باشد، لذا بحث های کارشناسی را دولت دنبال می‌کند و نظر مجلس هم برای ما مهم است و منتظر ارائه نظر مجلس هم می‌مانیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص دو طرح حمایت از معیشت و اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها و بررسی آن‌ها توسط مجمع بیان داشت: ما در بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی برای متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی مغایرتی با سیاست‌های کلی ندیدیم و به همین دلیل مصوبه‌ای در این رابطه نداشتیم. اکنون این مصوبه میان دولت و مجلس در جریان است چرا که شورای نگهبان هم اشکالی در آن ندیده و تایید کرده است و چون مغایرتی دیده نشد ما وارد بحث در رابطه با این مصوبه نشده‌ایم.

رضایی در پایان در پاسخ به این سوال که در انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندیدا می‌شود؟ اظهار داشت: تا ۱۴۰۰ زمان و فرصت زیادی باقی‌مانده ‌است اما من تصور می‌کنم این انتخابات بسیار پرشور باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز