خبرگزاری کار ایران

دولت با اصلاح الگوی مصرف آب و تشویق مشترکان کم‌مصرف موافقت کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۰۳۴

هیات دولت در جلسه امروز با پیشنهاد وزارت نیرو درخصوص «اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان کم مصرف آب» موافقت کرد.

به گزارش ایلنا، در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی بررسی و درباره‌ آن تصمیم‌گیری شد.

در این جلسه، هیات وزیران به منظور فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش با هدف کاهش مصرف مشترکان مصرف کننده بیش از الگو و اعمال سیاست تشویق مشترکان خانگی کم مصرف (با اعمال تخفیف صددرصدی)، با پیشنهاد وزارت نیرو درخصوص «اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان کم مصرف آب» موافقت کرد.

ترغیب مشترکان پرمصرف به تغییر رفتار و کاهش مصارف غیرضرور، ایجاد زمینه تحقق اهداف مشترک با سایر مصوبات از جمله برق امید به منظور اصلاح مصرف منابع کمیاب آب و انرژی و به دنبال آن بهبود شرایط زیست محیطی، از دیگر اهداف این مصوبه است.

به موجب مصوبه فوق، مشترکان خانگی در مناطق مختلف جغرافیایی کشور متناسب با میزان مصرف به سه گروه: (خوش مصرف)، (پر مصرف) و (بد مصرف) طبقه‌بندی شده و برای هر دسته از این مشترکان به تناسب، سیاست‌های حمایتی، تشویقی و یا بازدارنده اجرا می‌شود.

بر این اساس، وزارت نیرو مجاز است صورتحساب آب و فاضلاب مشترکان با مصرف تا یک سوم الگوی تعیین شده را با تخفیف صد درصد محاسبه کند. این تخفیف صرفاٌ شامل سکونتگاه‌های دایمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی می‌شود و واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیردایم نظیر باغ ویلاها و خانه باغ‌ها مشمول این تخفیف نیستند. آب بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییر نخواهد کرد. درباره مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، متعاقبا تصمیم دولت اعلام خواهد شد.

دولت همچنین وزارت نیرو (شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور) را موظف کرد ضمن اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی، مشترکان پرمصرف را نسبت به استفاده از وسایل کاهنده مصرف با هدف اصلاح رفتار و کاهش مصارف غیرضرور ترغیب کند.

گاز بهای مشترکین کم مصرف از ابتدای دی ماه رایگان می‌شود

دولت همچنین با هدف بهینه‌سازی مصرف گاز و تشویق مشترکان کم مصرف، تصمیماتی را اتخاذ کرد.

به موجب این تصمیم، وزارت نفت مکلف شد گاز بهای مشترکین خانگی کم مصرف با الگوی مصرف تعیین شده را از ابتدای دی ماه ۱۳۹۹ رایگان منظور کند. این حکم شامل گاز بها و کلیه هزینه‌های مرتبط با آن (مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) بوده و صرفا سکونتگاه‌های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی و همچنین سکونتگاه‌های عشایری مشمول آن هستند و سکونتگاه‌های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ ویلاها، مشمول این حکم نیستند.

بر این اساس گاز بها و همه هزینه‌های مرتبط با آن (شامل مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) برای مشترکان خانگی پر مصرف متعاقبا اعلام خواهد شد.

نرخ گاز مشترکان خانگی که میزان مصرف ماهانه آنها بیش از الگوی تعیین شده برای مشترکان کم مصرف و کمتر از الگوی تعیین شده برای مشترکان پرمصرف باشد، بدون تغییر باقی می‌ماند.

با تصمیم امروز هیات وزیران، به مشترکان خانگی پر مصرف (با میزان مصرف بیش از الگوی تعیین شده برای آنها) فرصت داده می‌شود از طریق روش‌های زیر نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کنند:

الف- اجرای اقدامات بهینه سازی مصرف که به صورت رایگان توسط شرکت ملی گاز ایران آموزش داده می‌شود.

ب - مشارکت در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز اعم از اصلاح سامانه موتورخانه‌ها و جایگزینی بخاری‌های فرسوده.

موافقت دولت با افزایش ۲۰۰ پُست سازمانی جدید برای انستیتو پاستور ایران

هیئت وزیران در جلسه امروز همچنین با توجه به اهمیت اعمال حاکمیت دولت در تولید فرآورده‌ها و تولید واکسن برای تأمین سلامت عمومی مردم و نیز وظایف مؤسسه انستیتو پاستور ایران در بُعد تحقیق و توسعه و تولید محصولات نهایی مرتبط، با افزایش ۲۰۰ پُست سازمانی جدید به این مؤسسه برای رفع مشکلات ساختاری و نیروی انسانی انستیتو و صرفاً جهت اختصاص به مجتمع تولیدی تحقیقاتی محصولات بیوتکنولوژیک ایران موافقت کرد.

لایحه جذب و استخدام قهرمانان پارالمپیک در دستگاه‌های اجرایی 

دولت در راستای حمایت از قهرمانان جانباز و معلول کشور با توجه به قرار داشتن این افراد در سن اشتغال، لایحه اصلاح تبصره (۵) ماده واحده قانون سرباز قهرمان، موضوع امکان جذب و استخدام قهرمانان پارالمپیک در دستگاه‌های اجرایی به صورت پیمانی را به تصویب رساند.

به موجب این اصلاحیه، قهرمانان پارالمپیک یا یکی از فرزندان آنها به فهرست مشمولان مندرج در تبصره (۴) قانون مدیریت خدمات کشوری اضافه می‌شوند و همه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند نسبت به جذب و استخدام آنها به صورت پیمانی با معرفی وزارت ورزش و جوانان و در چارچوب مجوزهای استخدامی اقدام کنند.

اصلاح مصوبه مربوط به شرایط تداوم اجرای پروژه سد شفارود در استان گیلان

در ادامه این جلسه، هیات وزیران با توجه به پیشرفت فیزیکی ۵۲/۴ درصدی اجرای پروژه سد مخزنی شفارود در استان گیلان و همچنین انجام مطالعات تکمیلی و شرایط توپوگرافی سد و جاده جایگزین جناح راست این سد و تغییرات در شیب ترانشه ها جهت پایداری خاکریزهای مشرف به جاده جایگزین، با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص اصلاح شرایط تداوم اجرای پروژه مذکور موافقت کرد.

به موجب این اصلاحیه، کل سطح مخزن سد یاد شده نباید از حداکثر ۱۶۷ هکتار و سطح اشغال جنگل نیز حداکثر از ۹۳ هکتار تجاوز کند.

همچنین مقرر شد نسبت به تأمین حداکثر ۶۶ میلیون مترمکعب آب شامل ۱ /۲۳ میلیون مترمکعب برای آب شرب، ۱۰ میلیون مترمکعب برای نیاز صنایع و مابقی برای تأمین آب تکمیلی کشاورزی (حداکثر برای ۶۹۰۰ هکتار اراضی کشاورزی موجود) اقدام شود. حداکثر ارتفاع سد یاد شده ۴ /۱۱۴ متر تعیین شد.

به موجب اصلاحیه دولت، سطح اراضی جنگلی مورد اشغال در خارج مخزن نباید از ۵۳/۵ هکتار تجاوز کند.

کاشت جبرانی ۶۴۰ هکتار (معادل با پنج برابر سطح تخریب شده جنگل) با گونه‌های جنگلی پهن برگ بومی منطقه با اولویت احیای جنگل ‌های مخروبه معرفی شده از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حداکثر ظرف دو سال و نگهداری و حفاظت جنگل دست کاشت مذکور به مدت ۱۰ سال توسط سازمان یاد شده، از دیگر اصلاحات صورت گرفته در شرایط تداوم اجرای پروژه سد شفارود است.

دولت ضمن مکلف نمودن سازمان حفاظت محیط زیست به نظارت بر اجرای بند فوق، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را موظف کرد نسبت به تأمین و پرداخت خسارت وارده ناشی از اجرای طرح (اعم از خسارت وارده به طرح بر اساس مصوبه قبلی و افزایش خسارت برای احداث ۱۸/۵ هکتار جدید برای جاده جایگزین به منابع طبیعی) بر اساس قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در چارچوب آیین نامه اجرایی مربوط اقدام کنند.

اصلاح مصوبه واگذاری سهام برای متناسب‌سازی دریافتی‌های بازنشستگان و مستمری بگیران

همچنین هیئت وزیران به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی و رفع ایرادات موجود درخصوص مصوبه مربوط به واگذاری سهام برای متناسب‌سازی دریافتی‌های بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای‌ مسلح، با اصلاح آن موافقت کرد.

تعیین نماینده و اعلام نظر دولت درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس

دولت  در جلسه امروز همچنین ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خود را برای پیگیری طرح‌های مربوط تعیین کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز