خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا:

ترور دانشمند ایرانی تصمیمی احمقانه بود/ جای بایدن بودم، تحریم‌ها را لغو می‌کردم/ واکنش منفعلانه اروپا ریاکاری و کاملاً غیرموجه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۶۹۰

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل ترور دانشمند ایرانی را تصمیمی احمقانه خواند و این ترور را اقدامی برای تحریک ایران عنوان کرد.

رونی لیپ‌شوتز، (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تالیفات زیادی است. از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی» و «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص تنش در روابط ایران و ایالات متحده پرداخت.

وی در ابتدا گفت: طرح صلح ترامپ و کوشنر در خاورمیانه در واقع تلاشی برای ایجاد ائتلاف نظامی ضد ایران بین اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس است که تصور می‌کنم بدون اقدام قابل توجهی از سوی آمریکا علیه ایران انجام شود. ترامپ این احتمال را چندین هفته پیش مطرح کرد اما توسط ستاد مشترک ارتش رد شد (اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که وی تلاش نکند جنگی را به بایدن تحویل دهد). 

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: من فکر نمی کنم که بایدن بلافاصله همه تحریم‌ها را بردارد و بدون شرط  به توافق هسته‌ای بازگردد و اگر بایدن تصمیم بگیرد برای بررسی و یا لغو تحریم‌ها به شورای امنیت برود؛ شک دارم که او توجه زیادی به اسرائیل یا عربستان سعودی داشته باشد.

ترور دانشمند ایرانی تصمیمی احمقانه بود/ ایران نباید گرفتار دام اسرائیل شود

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یک نظریه استراتژیک قدیمی به نام "قطع سر" وجود دارد که ادعا می کند اگر شما سر رئیس یک سازمان را قطع کنید، آن سازمان از هم می پاشد. با فرض اینکه اسرائیل ترور را مرتکب شده باشد، این اقدامی کاملاً احمقانه بود مگر اینکه اسرائیل در تلاش باشد تا حس تلافی جویی ایران را به منظور آغاز جنگ قبل از  ژانویه تحریک کند.

وی تاکید کرد: این یک دام بالقوه است و ایران باید مراقب باشد که گرفتار آن نشود. واکنش منفعلانه اروپا به ترور دانشمند ایرانی ریاکاری و کاملاً غیر موجه است.

ایران برای دفاع در مقابل اسرائیل نیاز به سلاح بازدارنده دارد

وی افزود: صادقانه می‌گویم اگر من جای بایدن بودم قطعا به وضعیت قبل یعنی به توافق هسته‌ای برمی‌گشتم، تحریم‌ها را برمی‌داشتم و شاید سعی می‌کردم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده چانه بزنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز