خبرگزاری کار ایران

موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

نظر مجلس بر اصلاح ساختار بودجه ریزی است/ بودجه بدون نفت با حرف و شعار عملی نمی‌شود/ شرکت‌های دولتی پول‌های هنگفتی را می‌بلعند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۱۱۴

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:نظام بودجه ریزی در کشور ما ایراداتی دارد، سال‌ها است که بر روی اصلاح ساختار بودجه بحث می‌شود.ما هرچه زودتر باید این کار را انجام دهیم تا مشکلات جامعه با بودجه ریزی صحیح و درست برطرف شود.

علی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: دولت کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را به مجلس آورد، اما برآوردها نشان می‌دهد ما باید نظام بودجه‌ریزی را تغییر و ساختار بودجه را  دچار تحول کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نظر مجلس بر تغییر و اصلاح ساختار بودجه است، بیان کرد:نظر  مجلس  بر اصلاح بودجه است،  این روشی که امروز در بودجه کشور وجود دارد، پاسخ‌گو نیست. 

وی خاطر نشان کرد: در برنامه‌ای که دولت‌ ارائه می‌دهد کسری بودجه وجود دارد، ما باید جلوی این کسری بودجه را بگیریم چرا که اگر این کار را نکنیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد.

نماینده مردم ملکان ادامه داد: متاسفانه امروز نه دولت پای کار است نه مردم می‌توانند به یک نتیجه برسند تا  مشکلاتی حل و قفل‌ها باز شود.

وی تاکید کرد: تمام تلاش باید معطوف به تغییر ساختار بودجه باشد زیرا تا ساختار بودجه تغییر پیدا نکند ما به نتیجه نمی رسیم.

موسوی با اشاره به بودجه دریافتی از سوی شرکت‌های دولتی گفت:بخش مهمی در بودجه متعلق به شرکت‌های دولتی است، این شرکت‌ها مبلغ بسیار بزرگی را می‌بلعند که در بودجه نمی‌آید.

وی با بیان این‌که متاسفانه نظارت آنچنانی بر روی این شرکت‌های دولتی وجود ندارد، عنوان کرد: مبالغ بزرگی در شرکت‌های دولتی تلف می‌شود‌. این شرکت‌ها هیچ کارآمدی ندارند و اکثراً زیانده هستند و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند اما بازهم ردیف‌های بسیار بزرگی برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه شرکت‌های دولتی  یک بحث بسیار مهم استراتژیک است و باید بر روی آن کار کنیم. طرح‌هایی هم باید در این زمینه ارائه دهیم تا جلوی حیف و میل شدن پول را بگیریم.

وی ادامه داد: بحث دیگری که در بودجه سال ۱۴۰۰ محل بحث است وابسته کردن آن به قیمت نفت است آن هم درحالی که می‌گوییم تکیه بر نفت نداریم، اما بر روی کاغذ و کلیات باز هم پای نفت در میان است.

 موسوی خاطر نشان کرد: درحالی دوباره بودجه وابسته به نفت ارائه شد که ما امروز تحریم هستیم و فروش آنچنانی نداریم.

وی گفت: فروش روزانه نفت در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون بشکه است که عملیاتی نخواهد شد. از سوی دیگری  قیمتی هم  بر روی آن گذاشته‌ایم غیر واقعی است و باید اصلاح شود .

 این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم یک بودجه غیرنفتی داشته باشیم باید اینکار را عملیاتی کنیم در غیر این صورت با حرف و شعار نمی‌شود این کار را انجام داد.

وی درباره بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش صنعت و معدن گفت: بهترین کاری که می‌توانیم در بحث بودجه بخش صنایع انجام دهیم این است که نقدینگی را به جهش تولید و صنعت که یکی از اصلی‌ترین پیشرانهای اقتصادی است بیاوریم. تسهیلات برای این بخش در نظر بگیریم تا چرخ تولید و اشتغال در کشور بچرخد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز