خبرگزاری کار ایران

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در برنامه «یه روز تازه»:

ما از برجام یک چک برگشتی در دست داریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۹۰۵

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما بر حفظ اقتدار ملی تاکید کرد و گفت: ما باید برای مذاکره با غرب و آمریکا شرط تعیین کنیم نه بالعکس.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه "یه روز تازه" گفت: آژانس بین‌المللی اتمی ۱۶۴ عضو دارد، باید ببینیم چرا ۹۰ درصد بازرسی این آژانس روی ایران متمرکز است و ۱۰ درصد مابقی مختص ۱۰۳ کشور است! 

وی افزود: به نظرم یکی از دلایل این اتفاق این است که کسی اندرونی خود را به دیگران ارائه نمی‌کند. مثلا پپسی‌کولا هرگز نمی‌گوید که درون خود چه دارد، اما ما همه چیز خود را روی دایره ریختیم. بنابراین باید به نقطه اول برجام برگردیم که در طول آن غنی‌سازی اورانیوم و... از دست رفت. امروز مثلا مجلس می‌گوید که پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم، این پروتکل را هم خودمان داوطلبانه پیشنهاد کردیم. خسارات ما در برجام حکم چک برگشتی را دارد. بنابراین اگر اتحادیه اروپا یا بایدن خواستار مذاکره شدند اول باید این خسارات ما را جبران کنند. الان هم بایدن و هم هایکوماست می‌گویند که انتظار ما از ایران روشن است.

ظهره‌وند با بیان اینکه بایدن می‌گوید ما توافقی می‌خواهیم که در آن فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود و در کل تعطیل شود، ابراز داشت: رهبری نظام معتقد بودند که دکترین دفاعی ما بمب اتمی ندارد و بنابراین برجام لازم نیست، اما برای اینکه نظرات دوگانه از بین برود ما وارد برجام شدیم. در برجام ۹ بند تصویب اما هیچ‌کدام اجرا نشد. آنان به ما می‌گویند که شما بمب تولید می‌کنید و از طرفی ما به شما اعتماد نداریم بنابراین باید یک تضمین عینی به ما بدهید. تضمین عینی از نظر غربی‌ها یعنی کلا نباش، من در نحوه بودن تو مشکل دارم. 

این کارشناس سیاسی گفت: جالب این است که برای آنها اصلا مسئله بمب مطرح نیست و به گفته خانم رایس، تولید بمب در ایران برایشان اهمیت ندارد. مشکل در نوع بودن ایران است؛ اما ما قرار نیست که از یک سوراخ دو بار گزیده شویم. باید با گفتمان واحد و انسجام در عمل از خود دفاع کنیم. بایدن گفته است که با شرط و شروط وارد مذاکره می‌شوم، جالب است به جای اینکه ما برای آنها شرط تعیین کنیم آنها می‌خواهند برای ما شرط بگذارند.

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا تاکید کرد: در چنین شرایطی ما حتما باید بر ظرفیت‌های خودمان تکیه کنیم. ما باید شرط تعیین کنیم که آنها برای ورود به مذاکره ابتدا چک ما را نقد کنند. متاسفانه نمی‌توانیم ظرفیت‌های ملی خود را به معامله بگذاریم. منازعه ما با غرب بر سر بازدارندگی است. نمی‌توانیم خطوط قرمز و ناموس‌مان را بدهیم تا آنها وعده‌های پوچ به ما دهند. اگر ضعف نشان دهیم مشکلاتمان بیشتر می‌شود، باید مانند چینی‌ها نشان دهیم که تحریم برای ما فرصت است.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز