خبرگزاری کار ایران

ضرغامی:

جبهه انقلاب و اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یک مینی‌بوس نامزد دارند/آمادگی خدمت در هر مسئولیتی را دارم/ بعد از عملکرد جمنا دیگر هیچگونه همکاری با آنها ندارم/۱۴۰۰ پایان عمر پدرخوانده‌هاست

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۵۶۷

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: جبهه انقلاب و دوستان اصولگرایی برای انتخابات یک مینی بوس نامزد دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ویژه‌برنامه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «دولت جوان، حزب‌اللهی و انقلابی علاج این روزها» به مناسبت ۱۶ آذرماه روز دانشجو با حضور سید عزت‌الله ضرغامی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق سازمان صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این برنامه ضرغامی در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو به‌ویژه کشته شدگان روز ۱۶ آذر در سخنانی گفت: دانشجویان در مراحل مختلف نقش فعال و موثری در مسیر انقلاب داشتند که تجلی و نقطه اوج آن تسخیر سفارت آمریکا بود که امام (ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کرد.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین ویژگی‌های دولت جوان انقلابی پرداخت و اظهار داشت: دولت جوان دو ویژگی دارد، اولی نشاط و انگیزه است و دوم توان اجرایی. به طور طبیعی آدمی وقتی پا به سن می‌گذارد، انگیزه، شور و نشاط او کم می‌شود. اما در مقابل نیروی جوان شور و نشاط بیشتری برای کارها دارد با این تعریف ممکن است یک فردی در عرف و از نظر سن پیر محسوب شود اما شور، انگیزه و توان اجرایی او جوانانه باشد، مانند حضرت امام (ره) که تا پایان عمر همواره پرشور و با انگیزه و با شجاعت در امور مختلف موضع‌گیری می‌کردند و هیچ نشانه‌ای از سن بالا و محافظه‌کاری در ایشان دیده نمی‌شد و یا مانند شهید سلیمانی که رهبری درخصوص ایشان گفتند که اگر ایشان شهید نمی‌شد من ۱۰ سال دیگر هم او را در این منصب نگه می‌داشتم.

رئیس اسبق صداوسیما درباره مزایا و هزینه‌های جوانگرایی، ابراز داشت: جوانگرایی که در سال‌های پس از انقلاب اتفاق افتاد شاید به دلیل کم‌تجربگی نیروها هزینه‌هایی داشت اما در مجموع به نفع کشور بود. البته باید این را توجه داشته باشیم که دولت جوانِ کارآمد به این معنا نیست که رییس آن دولت یک فرد ۳۰ ساله باشد بلکه باید فردی باشد که روحیه‌ای جوانانه داشته باشد. البته دولت کنونی پیر‌ترین دولت تاریخ ایران بوده است، وزرا همه پیر بودند و اسمشان هم ژنرال بود اما عملکرد آن‌ها را هم دیدیم که چقدر موثر و مفید بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح ویژگی دوم دولت جوان انقلابی گفت: جوان انقلابی بیشتر به داشته‌ها نگاه می‌کند تا به موانع و کمبود‌ها. به‌طور مثال اگر بخواهند به یک فردی که اکنون تجربه‌های متعدد دارد و سنی هم از او گذشته یک پست بدهند در نخستین گام فهرستی از امکانات و خواسته‌های خود را تهیه می‌کند و پیش از هرچیز به موانع موجود می‌اندیشد در حالی که جوانان اینطور نیستند و جوانانه نگاه می‌کنند.

وی افزود: اما جوانگرایی یک آفت هم دارد. نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که در ابتدای انقلاب جوانان ما به‌دنبال پست و مقام نبودند. من خودم به شخصه هیچ‌گاه به دنبال پست‌ها نبودم بلکه پست‌ها به من پیشنهاد می‌شد برای مثال وقتی برای معاونت آقای لاریجانی پیشنهاد شدم من حاضر به قبول مسئولیت نبودم و می‌گفتم افراد زیاد دیگری هستند که بتوانند این کار را برعهده بگیرند تا اینکه ایشان گفت:«در ملاقاتی که با رهبری داشتم ایشان درباره شما یک جمله‌ای را گفتند» و آن جمله را هم به من گفت که وقتی این را شنیدم، گفتم می‌آیم و رفتم کار را برعهده گرفتم.

ضرغامی به فعالیت های نیروهای جوان اشاره کرد و بیان داشت: البته نقطه مقابل این آفت فعالیت های نیروهای جوان است که اکنون جوانان انقلابی ما خوب فعالیت دارند و به خوبی می‌توانند با استفاده از ظرفیت فضای مجازی حرف‌های خود را تبیین کنند اما آفت جوانگرایی و رویش‌ها به دنبال قدرت بودن است، یعنی اگر هدفگذاری جوانان به این سمت رفت که قدرت بگیرند و خدای نکرده برای این قدرت گرفتن با یکدیگر درگیر شوند دچار آسیب خواهند شد. من یک بار یادداشتی به رهبری دادم و در آن گفتم که من نگران ریزشِ رویش‌ها هستم.

وی ادامه داد: متاسفانه جوانگرایی را به درستی فهم نکردیم و در برخی موارد آن خویشاوندسالاری تعبیر کردیم که مشاهده می‌شود آقایی تشریف می‌برد و آقازاده جای او را می‌گیرد، البته من منکر این نیستم که در برخی موارد فردی که خویشاوند یک مسئولی است هم ممکن است خوب عمل کند و کارنامه مثبت داشته باشد اما نباید این مساله به صورت چرخه و روند دربیاید.

در ادامه این برنامه ضرغامی به سوالات افراد حاضر در نشست پاسخ داد.

ضرغامی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نحوه فعالیت شورای ائتلاف در این انتخابات و همچنین صف بندی احتمالی کاندیدا، اظهار داشت: در مورد جبهه انقلاب و دوستان اصولگرا که من این نام را اصلا قبول ندارم و معتقدم که پوست خربزه زیر پای بچه‌‌های انقلاب است، ما الان یک مینی بوس نامزد داریم و تعداد نامزدها زیاد است.

وی ادامه داد: اما درباره اینکه پرسیده شد خود من در انتخابات حاضر می‌شوم یا خیر، پاسخ من همان بحث‌هایی است که قبلا مطرح کردم. که روی نیمکت نشسته‌ام اما آماده خدمت هستم در همین راستا هرچه جلوتر می‌رویم این مساله جدی‌تر می‌شود و من آمادگی خدمت در هر مسئولیتی را در خودم فراهم کردم. التبه اینکه درمقطع ثبت‌نام چه اتفاقی رخ خواهد داد مشخص نیست اما اگر در آن زمان هم شرایط فراهم باشد و من احساس وظیفه کنم، حضور پیدا خواهم کرد و به همین جهت با ایجاد آمادگی در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنم تا مشکلی برای حضور نباشد.

رئیس اسبق سازمان صداوسیما در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه عملکرد شورای ائتلاف در انتخابات مجلس و لیستی که توسط آن‌ها ارائه شده و اکنون نسبت به آن پاسخگو نیستند و اینکه قرار است با رویکردهای پدرسالارانه در انتخابات ریاست جمهوری هم تصمیم‌گیری شود، گفت: من از سال ۹۶ و بعد از اینکه عملکرد این مجموعه دوستان را که در آن موقع جمنا نامگذاری شده بود را دیدم، هیچگونه همکاری با دوستان ندارم. اما در مورد مجلس من اگرچه اکثریت افرادی که رای دادم از لیست بود اما چند نفر را هم خارج از لیست رای دادم و این‌ها را نسبت به برخی افراد حاضر در لیست بهتر می‌دانستم. برای مثال من به آقایان رسایی و یامین‌پور رای دادم و چون به خودشان هم گفتم اسم این دو نفر را می‌آورم.

وی افزود: اما درخصوص انتقاد به نوع رفتار پدرسالارانه، تصور من این است که ۱۴۰۰ پایان عمر پدرخوانده‌ها و رفتارهای قیم مآبانه است و در این دوره از بچه‌های انقلاب و نیروهای انقلابی هرکس که تصور می‌کند ظرفیت دارد برای ریاست جمهوری خواهد آمد و این رفتارها دیگر فرصت بروز و ظهور نخواهد داشت.

ضرغامی در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون دغدغه‌های مردم در انتخابات پیش‌رو، بیان داشت: با وضعیتی که اکنون مردم دارند، در سال ۱۴۰۰ اولین خواسته آن‌ها امنیت غذایی است. چندسال قبل و در گذشته درگیر معضل اشتغال بود اما امروز اولین مشکل این است. بخشی از مردم به درجه‌ای رسیدند که توان خرید مرغ را هم ندارند، من نگران امنیت غذایی مردم هستم. مسئولان باتوجه به شرایطی که دارند حتی افرادی مانند من که اکنون در مسند اجرایی نیستند هم اگر بگویند که مشکلات مردم را درک می‌کنند، خلاف می‌گویند.

وی ادامه داد: در این دولت ارزهای زیادی هدر رفت که به اسم واردات کالاهای اساسی و ضروری مردم پرداخت شده بود، در یک فقره ۱۸ میلیارد دلار تخصیص داده شد که سرنوشت آن مشخص نیست. حتی آقای ترکان که بسیار به آقای روحانی نزدیک بود و از دوستان ایشان است، اخیراً با صراحت گفت این ۱۸ میلیارد دلار یک نقطه تاریک برای کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من در زمینه مشکلات امروز مردم و راه‌حل‌های آن مطالعاتی داشتم و به راهکارهایی رسیدم که آن را در اختیار هر دولت انقلابی که بیاید خواهم گذاشت. یکی از این راهکارها آزادی کسب و کار است. این به معنای آن است ما بتوانیم موانع را از سر راه کسب و کارها برداریم. من در این دو زمینه حرف دارم و فکر می‌کنم که اگر این دو کار برای دولت آینده انجام شود، باعث حل بسیاری از مشکلات خواهد بود.

وی در پاسخ به نقدی که به عملکرد صداوسیما درباره حوادث ۸۸ مطرح شده بود، اظهار داشت: اتفاقا عملکرد صداوسیما در سال ۸۸ یکی از قله‌های موفق عملکرد صداوسیما بود، عملکرد خوب و با شجاعت صداوسیما در پخش تصاویر ظهر روز عاشورا بود که باعث شد مردم به این نتیجه برسند که باید تکلیف خود را روشن کنند و در آن زمان من علیرغم توصیه های مسئولان امنیتی که می‌گفتند نباید این تصاویر پخش شود، آن را پخش کردم. اکنون هم درخصوص ترور شهید فخری‌زاده اطلاع دارم بچه‌های سازمان و مدیریت هم ناراحت هستند که سه ساعت باید معطل بمانند تا فلان مسئول امنیتی بگوید که چگونه اقدام کنند، درحالیکه طی نیم ساعت اول رسانه‌های فارسی زبان خارجی تمام پرونده ایشان را روی میز گذاشته‌اند تازه بعد از سه ساعت ما بگوییم که یک فردی ترور شده است و نمی‌دانیم که دانشمند چه حوزه‌ای است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز