خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر:

ترور فخری‌زاده با همکاری عربستان و اسرائیل صورت گرفته/ دونالد ترامپ به دنبال سخت کردن مذاکره میان ایران و آمریکاست/ اعتمادسازی میان تهران و غرب مسئولیت تنش‌ها را به گردن ایالات متحده می‌اندازد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۵۱۱

یک استاد علوم سیاسی تاکید کرد که ترور دانشمند ایرانی با همکاری اسرائیل و عربستان صورت گرفته است.

کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی، روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.

وی در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را پیرامون تنش‌ میان ایران و آمریکا و آینده رابطه دو کشور پس از روی کار آمدن «جو بایدن» بیان کرده است.

 

ترور فخری زاده با همکاری عربستان و اسرائیل صورت گرفته است

وی ابتدا در مورد ترور دانشمند ایرانی گفت:  به نظر می‌رسد ترور محسن فخری‌زاده به احتمال زیاد توسط اسرائیل یا عربستان سعودی تنظیم شده باشد یا احتمالاً دو کشور با هم کار می‌کنند. ممکن است کشورهای دیگری نیز پشت آن باشند زیرا کشورهای بسیاری در منطقه مخالف پیشرفت برنامه‌های هسته ای ایران هستند. منطقی‌ترین توضیح این است که اسرائیل و عربستان سعودی با یکدیگر همکاری کردند تا مانع از این شوند که رئیس جمهور بایدن به نوعی برجام را از سر گیرد. اگر ایران با حمله خشمگینانه به غیرنظامیان خارج از کشور یا حمله مستقیم به اسرائیل یا عربستان سعودی واکنش نشان دهد ، بازگشت دولت بایدن به نوعی از توافقنامه سال ۲۰۱۵ غیرممکن است.

از طرف دیگر، پاسخ واضح همیشه صحیح نیست. اگرچه تقریباً همه اسرائیل را مقصر می‌دانند ، همیشه این احتمال وجود دارد که گروه یا ملت دیگری این گام را برداشته باشند که می‌دانند این تقصیر به گردن اسرائیل خواهد افتاد.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا ترور را به عنوان "عملی جنایتکارانه" محکوم کرده و آلمان از همه طرف‌ها خواسته است تا از تشدید تنش اجتناب کنند. کشورهایی که این حمله را به عنوان تروریسم محکوم کرده‌اند متحدان ایران مانند ونزوئلا هستند. من از این پاسخ‌ها نتیجه می‌گیرم که کشورهای اروپایی هنوز مطمئن نیستند که چه کسی مسئول این حملات است، بنابراین رهبران آنها نمی‌خواهند یک کشور خارجی را که مسئول آن نیست سرزنش کنند.

دورسی کرک در ادامه اظهار کرد: دولت در تهران در وضعیت دشواری قرار دارد. در طی یک سال شاهد دو ترور بزرگ بوده، اما به طور علنی تنش را افزایش نداده است. با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده، این فرصت برای بازگشت به چیزی مانند توافقنامه ۲۰۱۵ وجود دارد. 

وی افزود: با توجه به این موقعیت دشوار، ایران احتمالاً در صدد انجام سه کار عاقلانه خواهد بود. اول باید تأکید کند که برنامه هسته‌ای آن می تواند بدون محسن فخری‌زاده پیش برود. دوم اینکه باید تنش‌ها را کاهش دهد، شاید با اجازه دسترسی آزاد به مقامات اروپایی به سایت‌های هسته‌ای برای اثبات صلح آمیز بودن این برنامه یا با تعهد به اینکه خواهان حمله به اسرائیل نیست و سوم اینکه باید شواهد را درمورد اینکه چه کسی مسئول ترور است، تهیه کند و این شواهد را به جهانیان نشان دهد.

وی ادامه داد: برخی از دولت‌ها شک دارند که ایران تمام واقعیت را به جهانیان می‌گوید، بنابراین یک دوره اعتدال، اعتماد بیشتری را به وجود می‌آورد. این اعتماد ​​همچنین مسئولیت تنش را به گردن ایالات متحده می‌اندازد و به جو بایدن فرصتی برای یافتن توافق مثبت می دهد.

دونالد ترامپ به دنبال سخت کردن مذاکره میان ایران و آمریکا است

وی افزود: در این موضوع البته باید به اقدامات دونالد ترامپ هم توجه کنیم؛ به نظر می رسد وی قصد دارد جو بایدن را به دردسر بیندازد و دامن زدن به مشکل با ایران مطمئناً برای او ممکن است. ما می‌دانیم که وی در تاریخ ۲۰ ژانویه ناپدید خواهد شد اما می‌تواند قبل از آن تصمیمات زیادی بگیرد که مذاکرات سازنده پس از آن را برای ایالات متحده و ایران سخت خواهد کرد. ترامپ نمی‌خواهد با شروع جنگ با ایران ، سمت خود را ترک کند درست همانطور که تلاش می‌کند نیروهای آمریکایی را از افغانستان، سوریه و عراق خارج کند اما همچنین قابل پیش‌بینی نیست. برای ایران وسوسه انگیز خواهد بود که واکنش نشان دهد اما انجام این کار در طولانی مدت به ایران کمک نمی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز