خبرگزاری کار ایران

نامه میرسلیم به رئیس‌جمهور در رابطه با وضعیت نابسامان بازار بورس

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۴۴۳

نماینده تهران در نامه به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت بورس شد.

به گزارش ایلنا، سیدمصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام روحانی خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان بازار بورس شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی 

رئیس محترم جمهوری

با سلام به استحضار می رساند:

بازار بورس تهران در وضعیت اسفناکی به سر می برد‌ و متولیان امر برخلاف تمام توصیه های کارشناسان با بی تدبیری تمام، این فرصت بی نظیر را به تهدیدی تبدیل و از ارائۀ راه حل بازمانده اند.

 این موضوع از سه جهت حائز اهمیت و قابل پیگیری است:

۱- بازار سرمایه، یکی از ارکان اصلی و زیربنایی مالی و اقتصادی کشور است و هرگونه نوسان و خلل در آن، بر شاخص های کلان اقتصادی تاثیر مستقیمِ کوتاه و بلند مدت خواهد داشت. 

در این مدت متولیان بازار سهام تصمیماتی اتخاذ و مسیری را پیموده اندکه این بازار، به عنوان پیشانی و معرض اقتصاد کشور، علی رغم اقبال تاریخی عامّۀ مردم و حمایت های همه جانبه، با صعود غیرعادی و سقوطی شدید مواجه گردید. این نوسانات و تکانه های عظیم در ماه های آتی تأثیر مخربی بر اقتصاد کلان خصوصا در تشدید تورم و رکود تورمی، کاهش نرخ تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات و دیگر شاخص های کلان بویژه در بحث اقتصاد مقاومتی و جهش تولید خواهد داشت.

۲- تعداد کثیری از هموطنان، با تمام سرمایه، دارایی و پس انداز خویش و با اطمینان به وعده های مسئولین و متولیان اقتصاد کشور، وارد بازار سهام شده اند و در ماه های تیر و مرداد، اقدام به خرید سهام شرکت های بورسی، خصوصا سهام شرکت ها و صندوق های دولتی معتبر با قیمت های گران نموده و هم اکنون شاهد از بین رفتن سرمایه و دارایی خویش اند.

همچنین وضعیت حدود ۴۹ میلیون نفر دارندۀ سهام عدالت که بنا بر وعدۀ مسئولان، به امید کسب منفعت ناچیز و گشایشی اندک در این شرایط سخت اقتصادی، اقدام به عرضۀ سهام خود به دو روش مستقیم و غیر مستقیم نموده بودند نیز در ابهام کامل است و مشخص نیست که چه بر سر دارایی آنها خواهد آمد.

در حقیقت مسیر طی شده در بازار بورس باعث تضییع و از بین رفتن ده ها هزار میلیارد از اموال و دارایی جمع کثیری از هموطنان، اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت ها شده است که در آینده صدمات ثانویۀ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این سوء مدیریت بیشتر مشخص خواهد گردید.

۳- به دلیل حمایت همه جانبۀ متولیان امر و مسئولان از بازار سرمایه و هدایت و تشویق مردم به سرمایه گذاری در آن، وضعیت فعلی بازار سهام موجب یأس و نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد به نهادهای اجرایی و نظارتی کشور شده است. صاحب چند میلیون از کدهای جدید معاملاتی مردم شریف و زحمت کشی اند که بر اساس اعتماد و اطمینان از حفظ حقوق و دارایی شان به بازار سهام وارد و هم اکنون احساس می کنند که از اعتماد آنان سوء استفاده شده است و دستگاه های ذینفع دولتی بعد از برداشتن منفعت خود از بازار، بدون احساس مسئولیت نسبت به حفظ دارایی مردم و بدون پاسخ گویی به افکار عمومی پشت آنان را خالی کرده و رفته اند.

 با عنایت به توضیحات یادشده، به دلیل :

- صدمه و لطمۀ عمده به اقتصاد ملی، بر اثر سوء مدیریت و سوء تدبیر در بازار بورس.

- از بین رفتن مبالغ کلانی از نقدینگی و سرمایۀ هموطنان.

- تضییع حجم انبوهی از دارایی های مالی و ریالی اشخاص حقوقی، شرکت ها و مؤسسات بخش خصوصی.

-  سوء استفاده از اعتماد عمومی و تضعیف پیوند مردم و حاکمیت که اثرات ثانویه خواهد داشت.

از جناب عالی درخواست می گردد نسبت برای پیگیری حقوق سهامداران و جلوگیری از تضییع بیشتر دارایی های هموطنان در بازار سهام، و نیز تعیین تکلیف خاطیان و کسانی که با اتخاذ تصمیمات و تدابیر اشتباه موجب ایجاد این حجم عظیم از خسارات مادی و معنوی در سطح ملی شده اند، دستور مقتضی صادر فرمایید.

 توفیقات شما را در خدمت به مردم از درگاه خداوند منان خواهانم.

بر اساس این گزارش، میرسلیم پیش از این نیز در نامه ای به حجت الاسلام رئیسی در ارتباط با نارضایتى مردم از وضع بورس سوالاتی را مطرح و خواستار رفع آن شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز