خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

صلح قطر با کشورهای عربی به زیان ایران نیست/ سلطه‌جویی عربستان، صلح با قطر را ناپایدار خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۰۵۸

تحلیل‌گر ارشد مسائل جهان عرب با اشاره به میانجی‌گری کویت میان چهار کشور عربی با قطر برای رسیدن به صلح و رفع تخاصم، این اقدام را به واسطه سلطه‌گری عربستان نامطمئن و صلحی بدون حل مسائل ریشه‌ای دانست.

صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل جهان عرب درباره انتخاب کویت به عنوان میانجی میان قطر و چهار کشور عربی و استقبال ایران از این اقدام، گفت: ایران سیاستی کلی را در ارتباط با کشورهای منطقه دنبال کرده و می‌کند و منفعتی هم که می‌برد از هماهنگی و همکاری منطقه‌ای است. تعدادی از کشورها مثل آمریکا و گاهی خود عربستان یا رژیم صهیونیستی سود و منفعتشان در ایجاد اختلاف و درگیری در منطقه است، به همین دلیل ایران از هرگونه همکاری هماهنگی، رفع اختلاف و کدورت حمایت می‌کند.

وی درباره این اقدام و آسیبی که ممکن است به منافع ایران بزند، اظهار داشت: پولی که از عبور هواپیماهای قطر از آسمان ایران به دست می‌آید رقم بزرگی را تشکیل نمی‌دهند اما هیچ فضا و مسیر دیگری نیز نمی‌تواند جایگزین عبور از فضای ایران باشد. رقم ۱۰۰ میلیون دلار در سال خیلی رقم تعیین‌کننده نیست اما نیروهای منفی‌باف آمریکایی تصور می‌کنند که این اقدام یک فشار دیگری بر ایران وارد می‌کند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای درباره موثر بودن اقدام کویت برای میانجی‌گری میان قطر و کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات، خاطر نشان کرد: ‌منشا اختلافی که میان عربستان و قطر بروز کرده، موضوعی نیست که با یک گفتگوی ساده و دیده‌بوسی رفع شود و تا این مساله به صورت ریشه‌ای رفع و اصلاح نشود بازگشت روابط این کشورها به صورت ظاهری و نمایش بیش نخواهد بود.

وی با اشاره به تلاش‌های پیشین برای برقراری صلح میان این کشورها، اظهار داشت: چندین بار اقدام برای میانجی‌گری بین این کشورها صورت گرفته اما منشاء اصلی شکل نگرفتن صلحی پایدار را زیاده‌خواهی عربستان در تسلط بر کشورهای شبه جزیره عرب باید جستجو کرد که نمونه فاجعه‌آمیز آن حمله عربستان سعودی به یمن و نمونه ضد بشری آن محاصره قطر بود.

زنگنه یادآور شد: بنابراین تا این روحیه سلطه‌جوی عربستان اصلاح نشود و رفتارش با سایر کشورهای همسایه به صورت مساوی، با احترام متقابل و حفظ حرمت حاکمیت کشورها نباشد این اختلاف‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به سفر مشاور ارشد ترامپ به منطقه و حضورش در کشورهای عربی، بیان کرد: آقای کوشنر در روزهای آخر حیات سیاسی آقای ترامپ در ریاست جمهوری می‌خواهد صفحه دیگری از نمایش را در منطقه به اجرا درآورد؛ وی جوان است و جویای نام اما این اقدامات راه حل اصلی مشکل نبوده و کاری نمایشی به نفع آقای ترامپ است  و تلاش دارد آن را به گونه‌ای به ضرر ایران تمام کند.

وی درباره واکنش ایران به ترمیم روابط کشورهای عربی با بیان اینکه رفع تنش از منطقه از سیاست‌های اصولی ایران است، تصریح کرد: به همین دلیل از سیاست‌های کویت که در تلاش برای رفع اختلاف میان کشورهای منطقه از جمله ایران با عربستان، عربستان با قطر و همچنین عربستان و یمن است، حمایت می‌کند. آرزوی ایران آن روزی است که کل منطقه به ‌جای واگرایی به همگرایی بیندیشند و با افزودن ظرفیت‌ها به یکدیگر به نفع صلح، آرامش، توسعه و همکاری منطقه قدم بردارند.

 

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز