خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

پیش از شروع محدودیت‌های کرونایی در حال ورود به کانال ۵۰۰ نفر فوتی در روز بودیم/ نباید به امید واکسنی که هنوز در اختیار ما نیست، پروتکل‌ها رها شود/ لزوم برخورد با افراد ناقض قرنطینه

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۶۷۵

رئیس‌جمهور گفت: پیش از شروع محدودیت‌های کرونایی در حال ورود به کانال ۵۰۰ نفر فوتی در روز بودیم و برخی از پیش‌بینی‌ها می‌گفت با همان روند شرایط بدتری پیش روی ما بودو با این اقدامات ما از کامل ۴۰۰ به کانال ۳۰۰ آمدیم.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در سایه این جلسات، مصوبات و جلسات کمیته‌ها که صدها جلسه داشتند و ستاد ملی کرونا که ۴۲۰ مصوبه در این مدت داشته به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم چرا که این مصوبات به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و اعلام شده ۸۵ درصد مصوبات عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: اقداماتی که از اوایل آبان ماه انجام گرفت بسیار مهم بود؛ اول برای ۴۳ شهرستان و بعد برای ۴۶ شهرستان و در اول آذر با این اعلام عمومی که انجام گرفت و اقدامات صورت گرفته بحمدالله کار بسیار خوبی انجام گرفته که نتیجه را وزرات بهداشت اعلام می‌کند. همه این آثار مثبت با همکاری مردم به وجود می‌آید. تا زمانی که مردم احساس کنند بیماری خطرناک است و باید به پروتکل‌ها عمل کنند، پیشرفت می‌کنیم. محدودیت‌هایی هم نیاز است که اعمال می‌کنیم. امیدواریم با همکاری مردم ما شاهد یک شرایط بسیار مناسب‌تری باشیم. ما در حال ورود به کانال ۵۰۰ نفر فوتی در روز بودیم و برخی از پیش‌بینی‌ها می‌گفت با همان روند شرایط بدتری پیش روی ما بودو با این اقدامات ما از کامل ۴۰۰ به کانال ۳۰۰ آمدیم. 

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و نداشتن تجمع غیر ضروری اصولی هستند که باید در جامعه مد نظر باشد، افزود: اگر تجمع‌ها را داشته باشیم، بعد از مدتی به همان شرایط سخت باز می‌گردیم؛ بنابراین پروتکل‌‌ها باید ادامه پیدا کند حتی اگر واکسن با دز و کیفیت مناسب پیدا شود باید مراعات کرد و پروتکل‌ها اعمال شود.

رئیس جمهور ادامه داد: مدت زمانی طول می‌کشد تا واکسن اثر گذار باشد اما نمی‌دانیم چند درصد موثر است یا اینکه عوارض و آثار آن چیست، بنابراین نمی‌توانیم امیدوار باشیم به خاطر واکسنی که هنوز در اختیار قرار نگرفته پروتکل‌ها رها شود.

وی گفت: علاوه بر آن هرگاه واکسنی پیدا می‌شود به اندازه دوز مورد نیاز در دنیا تولید نمی‌شود بنابراین به امید واکسن نباید مراقبت‌ها کاهش پیدا کند در حالی‌که می‌دانیم هیچ واکسنی هم ۱۰۰ درصد مصونیت ایجاد نمی‌کند. همچنین نی‌دانیم این ویروس تغییر ژنتیکی انجام می‌دهد یا نمی‌‌دهد؛ اگر پیدا کند واکسن نیز باید تغییر کند. 

روحانی با بیان اینکه همچنان وظیفه ما است که پروتکل‌های بهداشتی را به همان صورتی که گفته می‌شود اجرایی و عملیاتی کنیم؛ خاطر نشان کرد:  بارها تاکید کردیم که باید تعداد آزمایش‌ها توسعه پیدا کند، این توسعه آغاز شده و به رقم ۱۰۰ هزار آزمایش در روز رسیده‌ایم. این اقدام به ما کمک می‌کند بیمار یابی را سریع‌تر انجام دهیم تا افراد کمتر گرفتار تخت بیمارستان شوند. 

وی تصریح کرد: افراد مبتلا باید دوره قرنطینه را طی کنند و با افرادی که قرنطینه را نقض می‌کنند باید برخورد شود. بسیار تاسف بار است که فرد مبتلا شده که آزمایشش مثبت است قرنطینه را ترک می‌کند و سوار قطار و هواپیما می‌شود. البته  تعدادی از این افراد شناسایی و بازگردانده شده‌اند. نسبت به اینگونه موارد نیاز به سخت گیری‌های است. اگر برای ما روشن شود باید افراد جریمه شوند. همچنین  افرادی که مرتبط با بیماران هستند هم باید مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند.

رئیس جمهور با اشاره به تاثیر رعایت پروتکل‌ها در بهار امسال، ابراز داشت: ما هر زمانی که مراقبت‌ها و دقت‌ها را بیشتر کردیم و پروتکل‌ها بهتر اجرا شد، چند هفته بعد دیدیم که شرایط مناسبی را در بحث تعداد ابتلا یا فوتی‌ها داریم. برای مثال در فروردین و اردیبهشت اقداماتی که مردم ما انجام دادند، خیلی خوب بود و آثار آن را در خرداد ماه در آمارها دیدیم اما در تابستان مردم احساس کردند که از بیماری رد شدند، در نتیجه هم رعایت پروتکل‌ها را کاهش داده و هم به زندگی عادی بازگشتند که متاسفانه بعد از آن تعداد ابتلاهای ما افزاش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در تمام این ماه‌ها وزارت بهداشت به عنوان نوک پیکان مقابله با این ویروس و سایر نهادها مانند وزارت کشور، قرارگاه عملیاتی، کمیته های ستاد ملی و همه نیروهای مختلف مانند بسیج، اصناف، اتحادیه‌ها و تعزیرات تلاش‌های فراوانی داشتند، به‌ویژه در این محدودیت‌های اخیر که فعالیت‌ها و تلاش‌ها دوچندان شد و من به همه آن‌ها خسته نباشید عرض می‌کنم.

روحانی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌ها توسط مسئولان، تصریح کرد: زمانی که ما پروتکلی‌ را تصویب و ابلاغ می‌کنیم، وظیفه و استحقاق ما مسئولین برای اجرای آن بیشتر است. به‌هرحال مردم به کسانی که مسئولیت‌های بالا دارند نگاه می‌کنند. پس مسئولان مختلف اعم از وزرا و مقامات دیگر مانند استانداران یا فرماندار یک شهرستان و همچنین دستگاه‌های دیگر همگی موظف به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها هستند. اگر مسئولان نسبت به رعایت این موارد بی‌توجه باشند، مردم نیز احساس خواهند که چندان مهم نیست.

رئیس دولت با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها باید تا رسیدن به شرایط مطلوب ادامه پیدا کند، ابراز داشت: در مجموع همه ما مسئول هستیم و باید این دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ابلاغی تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه پیدا کند. در همین هفته هایی که محدویت ها اجرا شد با تلاش مسئولان و همکاری مردم تعداد شهرهای قرمز ما از ۱۶۰شهر به ۶۴ شهر کاهش پیدا کرد و مردم ما بدانند که هرجا بیشتر رعایت کنند، محدودیت‌ها زودتر کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: همین امروز در آمارهایی که در گزارش‌ها ارائه شد، دیدیم که ۷ شهرستان ما وضعیت قرمز شدید داشتند و اعلام شد که در این ۷ شهرستان که شرایط آن‌ها همچنان صعودی است باید حتما اقدامات فوری و وسیع انجام گیرد و یا در تهران که اکنون شرایط نارنجی است آمارها نشان می‌دهد که لب مرز هستیم و باید همه مقررات به درستی رعایت شده و همه مراعات کنند تا شهرهایی که از قرمز به نارنجی تبدیل می‌شوند مجددا به وضعیت قرمز باز نگردند. ان‌شاءالله همه کمک کنیم تا در کنار مردم با ابتلا، بستری و فوت هرچه کمتر از این شرایط عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز