خبرگزاری کار ایران

مالکی در گفت‌وگو با ایلنا:

تأسیس اداره نظارت بر وکلا مغایر با لایحه استقلال است/ کسب و کار محسوب کردن وکالت موجب تغییر در اصول بنیادین قانون اساسی و فقه می‌شود/ کوچکترین آسیب یه بنیان‌های حقوقی سایر نهادهای حقوقی را دچار آسیب می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۷۴۲

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: فقها و حقوقدانان شورای نگهبان به‌عنوان‌ پاسداران شرع و قانون اساسی اجازه نخواهند داد که بنیادهای حقوقی و فقهی نظام حقوقی دستخوش طرح‌های فصلی و غیرکارشناسانه شود.

جلیل مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، اظهار کرد: متأسفانه طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بدون توجه به پیشینه فقهی و حقوقی، اقتضای ذات عقد وکالت را از یک عقد غیرمالی به یک عقد مالی تبدیل کرده است. همچنین ماهیت حقوقی وکالت دادگستری را از حرفه‌ای که به عدالت و احقاق حق می‌پردازد به حرفه‌ای که در پی کسب سود و طبق قواعد بازار است تبدیل کرده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: با دست‌بردن در اصول بنیادین قانون اساسی، وکالت دادگستری را از زیر مجموعه فصل حقوق ملت به زیر مجموعه فصل امور اقتصادی و مالی منتقل کرده اند. بدون شک تصویب نهایی این طرح ایجاب خواهد کرد که کلیه تعاریف شناخته‌شده وکالت در ابواب فقه و قانون اساسی تغییر کند و متعاقب آن علمای علم لغت تعریف دیگری از عقد وکالت و وکالت دادگستری در کتب خود بیاورند. مطمئناً فقها و حقوقدانان شورای نگهبان به ‌عنوان‌ پاسداران شرع و قانون اساسی اجازه نخواهند داد که بنیادهای حقوقی و فقهی نظام حقوقی دستخوش طرح‌های فصلی و غیرکارشناسانه شود.

این حقوقدان درباره تأسیس اداره نظارت بر وکلا نیز گفت: متأسفانه احکامی با تفسیرهای بسیار تبدیل به اصل شده است و مبنای تأسیس اداره نظارت گسترده و سازمان یافته در زیر مجموعه معاونت حقوقی قوه قضائیه شده است به نحوی که حتی دایره شمول رئیس دادگاه استان و دادستان استان مذکور در ماده ۱۵ به کلیۀ قضات تالی و عالی دستگاه قضائی تسری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: کانون وکلای دادگستری ضمن تأکید بر همکاری مستمر با مقامات قضایی در چهارچوب مواد ۱۵ و ۱۶ و ۱۸ و ۲۱ لایحه استقلال، تشکیل اداره نظارت و توسعه نظارت استثنایی را مغایر با لایحه استقلال کانون‌های وکلا دانسته و از ریاست قوه قضائیه در راستای اهداف سند امنیت قضایی طی نامه‌ای مستند و مستدل درخواست کرده که از تسری اداره مذکور به کانون‌های وکلای دادگستری مستقل ممانعت به عمل آورد.

مالکی بیان کرد: بنیان‌های حقوقی هر کشور به‌ عنوان دستاورد قرن‌ها ممارست و مداقه علما و دانشمندان آن کشور از قداست خاصی برخوردار است. به نحوی که کوچک‌ترین صدمه به هر یک از آن‌ها همچون دومینو بقیه نهادهای حقوقی را دچار آسیب می‌کند و نظام حقوقی را نیز آشفته می‌سازد. جانمایی وکالت دادگستری در فصل سوم قانون اساسی به‌ عنوان ‌حقوق ملت و در بند سیزدهم سیاست‌های امنیت قضایی به‌ عنوان امری قضایی، ماهیت آن را از امور اقتصادی و مالی مذکور در فصل چهارم قانون اساسی جدا کرده است. ریشه این اسناد بالادستی ابواب فقه و آموزه‌های فقهای بزرگی همچون صاحب جواهر، شیخ انصاری، صاحب شرایع و امام خمینی (ره) در تحریرالوسیله است که عقد وکالت را یک عقد غیرمالی و خارج از باب مکاسب و متاجر قرار داده‌اند.

انتهای پیام/
آناهیتا یاوری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز