خبرگزاری کار ایران

باقری در برنامه «به وقت ایران»:

مسئولین نباید مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق می کردند/ شفافیت واقعی در کشور وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۵۱۲

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بازار سرمایه، بازاری تخصصی است که می بایست افراد در این راستا مهارت های تخصصی داشته باشند و متاسفانه مردم مهارتی در این خصوص نداشتند.

به گزارش ایلنا، برنامه زنده «به وقت ایران» یازدهم آذرماه با حضور مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد امام صادق (ع) و حجت الاسلام محمد باقری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با موضوع مهارت تصمیم گیری اقتصادی از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

حجت الاسلام محمد باقری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان داشت: بدون شک رفتارهای مسئولین بر رفتارهای مردم تاثیرگذار است. بنابراین مسئولین ضلع اساسی در تصمیم گیری مناسب و عقلانی مردم هستند. 

وی افزود: اگر مردم بتوانند اطلاعات و دانش خوبی داشته باشند، در اینصورت توانایی تصمیم گیری عقلانی آنها افزایش می یابد. ولی با شرایط اقتصادی کنونی این تصمیم گیری به مراتب سخت تر شده است و از آنجا که حتی آگاهی مسئولین در این زمینه کامل نیست، اطلاعات نیز ناقص به مردم می رسد. متاسفانه در شرایط کنونی مردم از فردای خود خبر ندارند تا بخواهند در آن راستا تصمیم گیری و برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. بی شک بهترین راهکار برای افزایش عقلانیت مردم در رفتارهای اقتصادی خود باید همراه با ارائه اطلاعات کافی و مناسب در واگویی واقعیات از سوی مسئولین باشد.

باقری عدم ثبات قیمت را یکی از چالش های کنونی کشور دانست و گفت: باید بتوان حداقل، قیمت ها را برای یکسال ثابت نگه داشت، تا براساس اطلاعاتی که مسئولین به مردم ارائه می دهند، مردم بتوانند رفتار اقتصادی خود را تنظیم کنند. 

وی عنوان کرد: از لحاظ قانونی مشکلی در این راستا وجود ندارد، لیکن از نظر شفافیت با مشکل اساسی مواجه هستیم. با توجه به جهانی سومی بودنمان، شفافیت واقعی در کشور وجود ندارد. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بازار سرمایه توضیح داد: مسئولین نباید مردم را برای ورود به دنیای بازار سرمایه تشویق می کردند، اگر خود به خود این اتفاق می افتاد، خیلی بهتر بود. بازار سرمایه، بازاری تخصصی است که می بایست افراد در این راستا مهارت های تخصصی داشته باشند و متاسفانه مردم مهارتی در این خصوص نداشتند. مسئولین مردم را به ورود به این عرصه تشویق کردند و در نتیجه مشکلات کنونی ایجاد شد. 

وی عنوان کرد: در چند ماه اخیر بازار سرمایه، تبدیل به بازار هیجانی شد و رفتار عقلانی مردم در شرایط پیش آمده، به شدت افت کرد که این هیجانات از سمت دولت نیز تشدید شد و به سمت مردم سوق پیدا کرد. بنابراین نظارت ها در این زمینه در مجلس تشدید یافته و قوانینی هم در این راستا اتخاذ شده است و خوشبختانه در روزهای اخیر ثبات نسبی در بازار سرمایه شکل گرفته است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در ماه های باقی مانده این دوره از مجلس، باید پیگیر این باشیم که دولت در مسیر انتخاب شده به درستی حرکت کند، در همین راستا نظارت های دقیقی در مجلس خواهیم داشت تا مردم رفتارهای دولت را با ثبات ببینند تا مردم نیز بتوانند عقلانی تصمیم بگیرند. 

در ادامه این برنامه مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد امام صادق (ع) اظهار داشت: یکی از محورهای که در علم اقتصاد مورد توجه قرار می گیرد. بحث رفتار اقتصادی است که رفتار اقتصادی را گاهی متوجه مصرف کنندگان، تولید کنندگان و سرمایه گذاران می دانیم. اما در کنار رفتار اقتصادی مصرفی و تولیدی،حاکمان، سیاست گذاران و مدیران جامعه نیز رفتارهای از خود بروز می دهند که می تواند بر رفتارهای مردم تاثیرگذار باشد. بنابراین؛ سه نوع رفتار در حیطه اقتصاد مورد توجه قرار می گیرد که فرآیند هر سه آنها در واقعیت عینی به شکل های مختلفی مشاهده می شود. 

وی افزود: مردم در ایجاد کارکردهای اقتصادی منفی و مثبت بسیار می توانند تاثیرگذار باشند. مردم ما معمولا وقتی با جریان تورمی مواجه می شوند، باید مصونیتی برای خود ایجاد کنند و نسبت به کاهش قدرت خرید خود عکس العمل نشان دهند. بنابراین باید مهارت استفاده مناسب از سرمایه فردی برای بالا رفتن قدرت خرید به مردم ارائه شود و از سوی دیگر تاثیر مثبت اقتصادی نیز از خود به جای بگذارد. وقتی مردم با سرمایه اندک در بازار سرمایه ورود می کنند، در واقع به معنای این است که مشارکت خود را در اقتصاد اعلام کرده است. این یکی از جریان هایی است که بیش از این باید مردم را به این سمت هدایت می کردند. 

صادقی شاهدانی اضافه کرد: حکمرانان اقتصادی باید، از بازار سرمایه مراقبت کنند تا این نهاد شکل گرفته، دچار تزلزل های جدی و ناپایدار نشود. در صورت بروز اتفاقات ناخوشایند ممکن است که رفتار منطقی مردم تحت تاثیر قرار بگیرد. باید به مردم این آگاهی داده شود که نگاه آنها به مصونیت در مقابل تورم نگاهی کوتاه مدت نباشد و این نکته ای است که حکمرانان می بایست مردم را نسبت به این قضیه توجیه کنند. 

رئیس دانشکده اقتصاد امام صادق (ع)  با تاکید بر اینکه رفتار مردم در کارکرد اقتصادی و یا بخشی از کارکرد اقتصادی می تواند، موثر باشد، خاطرنشان شد: گاهی القای برخی نکات به مردم، می تواند برعهده نهادهای مختلفی باشد. سازمان هایی مانند سازمان های مردمی و انجمن های مردم نهاد باید وارد میدان شوند و بدانند که اگر نتوانند رفتار مردم را با بخش کارکرد اقتصادی به طور مثال در حوزه آب همراهی کرد، دچار بحران خواهیم شد. همیشه لازم نیست که حاکمیت این مسائل را به مردم القاء کند، گاهی یک انجمن علمی و نهاد مردمی می تواند این نقش را ایفا کند و مهم است که بدانیم که کارکرد اقتصادی تحت تاثیر رفتار مردم قرار خواهد گرفت.  

برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضاعاصم یوسفی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌ رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز