خبرگزاری کار ایران

در جریان بررسی طرح دوفوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»؛

مخالفان: نباید به دشمن مهلت دوباره بدهیم/ مهلت دوماهه از ماده ۶ حذف شود/ موافقان: یا مانند کره شمالی و پاکستان قدرتمند می‌شویم یا مانند لیبی و مصر

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۰۴۴

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز طرح دوفوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه صحن علنی امروز (سه شنبه ۱۱ آذر) مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت حقوق ملت ایران به بحث و بررسی گذاشته شد.

مخالفان: نباید به دشمن مهلت دوباره بدهیم/مهلت دوماهه از ماده ۶ حذف شود

در جریان بررسی این طرح دو فوریتی، مخالفان هریک اگرچه با تصویب و اجرای این طرح موافق بودند اما نسبت به برخی جزئیات آن به مخالفت پرداختند. ابراهیم عزیزی نماینده شیراز در سخنانی خواستار اصلاح ماده ۶ طرح شد و گفت: اگر همانطور که در این ماده آمده است برای اجرای مصوبه مهلتی دو ماه به دشمن بدهیم، خبرهایی داریم که اگر این ماده مورد تصویب قرار گیرد دشمن از همین مدت پیش‌بینی شده در طرح سوءاستفاده خواهد کرد. آیا مهلت ۷ ساله کافی نبود که دوباره بخواهیم به آن‌ها مهلت بدهیم؟

در ادمه محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز به عنوان مخالف دوم، طی سخنانی با اشاره به اینکه ما به تعهدات خود در برجام عمل کردیم اما اروپایی‌ها و آمریکا با سیاست چماق و هویج ما را مدیریت کردند. افزایش قیمت‌ها، تورم و افزایش شکاف طبقاتی نتیجه این رفتار آن‌ها است اما دیگر نشستن و تماشا کردن مشکلی را حل نمی کند باید یا مانند کره شمالی و پاکستان و یا مصر و لیبی باشیم.

همچنین سیدعلی موسوی نماینده ملکان به عنوان مخالف سوم  با بیان اینکه امروز مقام معظم رهبری و مردم منتظر هستند که تودهنی محکمی به دشمن زده و پاسخ قاطعی به آن‌ها بدهیم، اظهار داشت: متاسفانه این طرح قابلیت این موضوع را ندارد، دشمن نباید احساس کند ما در موضع ضعف قرار داریم بلکه باید بداند در موضع تهاجمی هستیم و کوتاه نخواهیم آمد. من موافق اصل طرح هستم اما انتظار داریم مجددا به کمیسیون ارجاع و موادی به آن اضافه شود و طرح قاطع و محکمی ارائه کنیم.

 

موافقان: یا مانند کره شمالی و پاکستان قدرتمند می‌شویم یا مانند لیبی و مصر

در ادامه کیوان مرادیان کوچکسرائی نماینده قائم‌شهر به عنوان موافق اول این طرح با بیان اینکه هیچکدام از وعده های دولت بعد از اجرای برجام عملی نشد، در اظهاراتی گفت: با اجرای برجام نه تحریم‌های بانکی لغو شد نه مشکلات برطرف شد اما برخی همچنان از آن دفاع می‌کنند. عده‌ای می‌گویند برجام سایه جنگ را از کشور دور کرده است، آیا در شرایط بدون برجام دشمن جرات ترور شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده را داشت؟

وی ادامه داد: یک کشور مانند پاکستان اعلام می‌کند که ما حاضریم تره و نان خالی بخوریم اما قدرت هسته‌ای داشته باشیم. کسانی که به ما فشار می‌آورند توجه داشته باشند که در فرانسه ۸۰ درصد تولید برق هسته‌ای است. طرح امروز ساده‌ترین گام و در واقع اولین قدم است، دولت موظف است ظرف دو ماه زیرساخت ها را فراهم کند و قدم های بعدی نیز در راه است.

در ادامه رجب رحمانی موافق دوم این طرح با بیان اینکه امروز در حوزه های صنعتی و کشاورزی به فناوری هسته‌ای نیازمندیم، اظهار داشت: ما اجرای تعهدات را متوقف خواهیم کرد و هر زمان که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرد، ماهم به میزان اقدام آن‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنیم. این طرح یک اقدام ملی است و در کلیات آن نباید یک مخالف هم داشته باشیم.

در پایان محمد سبزی نماینده ساوه به عنوان سومین موافق طی سخنانی با بیان اینکه باید نشان دهیم که مجلس در رأس امور است و ما نمایندگان انقلابی‌وار عمل می‌کنیم، گفت: این طرح مطابق شرع، قرآن و مطالبات مردم است. قرآن می فرماید: اگر احساس کردید طرف مقابل خیانت می کند، معاهده را به سمت آنها پرتاب کنید.

نماینده مردم ساوه در ادامه اظهار داشت: چرا بعضی ها امروز مجدداً نوای مذاکره سر می دهند، به چه میزان باید تجربه کنیم؟ مردم و نخبگان امروز مطالبه دارند، طرف مقابل هیچگاه راضی نمی شود و به هیچکدام از تعهدات خود عمل نمی کند. نباید فرصت دوباره ای به طرف مقابل داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز