خبرگزاری کار ایران

عمویی در گفت وگو با ایلنا:

خروج ایران از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۲۷۲

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی گفت کلیات و جزئیات طرح اقدام راهبری مجلس برای لغو تحریم‌ها در این کمیسیون به تصویب رسید.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت ‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جلسه  امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در پی تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبری مجلس برای لغو تحریم‌ها که امروز در صحن علنی با حداکثر موافقت آرا نمایندگان همراه بود، جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشکیل شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جلسه امروز کمیسیون از ساعت ۱۴ امروز آغاز و بعد از ساعت ۱۹ پایان یافت که در آن ۹ ماده طرح و کلیات طرح اقدام راهبری مجلس برای لغو تحریم‌ها به تصویب اعضای کمیسیون رسید، گفت: طبق ماده یک طرح، سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کشور تولید و ذخیره خواهد شد. طبق ماده دو نیز سازمان انرژی اتمی مکلف می‌شود ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با سطح پایین تولید و نگهداری کند وطبق ماده ۳ سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی مکلف به بهره گیری از ماشین‌های نسل جدید سانترفیوژهای IR۲M و IR۶ است. همچنین سازمان مکلف به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان شده است.

عمویی با اعلام اینکه طبق ماده ۵ این طرح سازمان انرژی اتمی مکلف شده است همزمان با عملیات بهینه سازی راکتور آب سنگین اراک، یک راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی دیگر با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیمارستانی، طراحی کند و زمان راه اندازی این راکتور را نیز به مجلس اعلام کند، اظهار کرد: این ۵ ماده پیش از این در کمیسیون بررسی و تصویب شده بود و سایر مواد طرح امروز به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در ماده ۶ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم عمل به تعهدای کشورهای ۴ به علاوه یک در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران، ۲ ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ماده ۷ نیز اعلام می‌کند چنانچه اعضای ۴ به علاوه یک به اجرای تعهدهای خود برای رفع تحریم‌ها اقدام کنند، دولت گزارش این اقدامات را به مجلس ارائه داده و مجلس واکنش احتمالی خود را به موضوع بر اساس بند یک ماده ۴۵ قانون آئین نامه داخلی مجلس بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: ماده ۸ و ۹ این قانون نیز به ترتیب درباره الزام اجرای این قانون و حمایت از آن و تأمین اعتبارات لازم است. این طرح اصلاحات مختلفی داشته است که پس از تصویب اصلاحات که امروز انجام شد، طرح در هفته جاری به صحن علنی ارجاع خواهد شد تا بررسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز