خبرگزاری کار ایران

نبویان در موافقت با طرح «اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها»:

باید اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کنیم/ مانع دسترسی بازرسان آژانس به دانشمندان هسته‌ای شویم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۹۸۸

نماینده تهران در مجلس گفت: آقای روحانی در کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای»، بازرسان آژانس را جاسوس دانسته است، باید مانع دسترسی آن‌ها به اطلاعات محرمانه هسته‌ای کشور شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه صحن علنی (یکشنبه ۹ آذر ۹۹) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی دوفوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، سید محمود نبویان نماینده تهران در مجلس در موافقت با دوفوریت طی سخنانی گفت: نظارت هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر یک کشور هسته‌ای دارد چند نوع است، یکی پادمان است که کشورها گزارش عملکرد خود را به آژانس ارایه می‌دهند و آژانس هم همان را مبنا قرار می‌دهد اما با توجه به اینکه برخی کشورها ممکن از برخی اقدامات خود را به آژانس اطلاع ندهند یک پروتکل الحاقی برای نظارت‌های بیشتر در نظر گرفته شد.

وی افزود: آقای روحانی در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای نوشته است که آن زمانی که ما پروتکل را پذیرفتیم در کشور این نگرانی وجود داشت که این‌ها بخواهند ریاست جمهوری و مجلس را هم بازرسی کنند چرا که در این پروتکل آمده است «هر مکانی و هر زمانی» یعنی بازرسی نامحدود خواهند داشت، در چنین شرایطی بازرسی اماکن نظامی امری محتمل و حتی قطعی به‌نظر می‌رسد.

نماینده تهران با بیان اینکه گزارش اطلاعات محرمانه به آژانس داده شده است، ابراز داشت: تنها در یک گزارش طی ۱۰۳۰ صفحه ریز اطلاعات به بازرسان آژانس داده شد و این به دلیل همان عبارت «هر مکانی و هر زمانی» است در حالیکه آقای روحانی در کتاب خود می‌گوید ماموران آژانس جاسوس هستند و در گزارش ها هم آمده است که در ۱۱ نفری که همراه آمانو به تهران آمدند ۲ نفر مامور CIA و فرانسه بودند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد در پروتکل الحاقی و درخواست بازرسان آژانس دسترسی به متخصصین بود، باید از آقای ظریف و آقای روحانی بپرسیم که شهید فخری‌زاده را هم در این بازرسی‌ها دراختیار ماموران آژانس قرار داده‌ایم یا خیر؟

نبویان در پایان اظهار داشت: پروتکل الحاقی قبل از ۸۲ پذیرفته نشد، در این سال با حضور روحانی و ظریف پذیرفته و اجرا شد. بعد از آن هم قطع شد و دوباره در سال ۹۲ با حضور این دو نفر پذیرفته شد ما در این طرح باید تاکید کنیم که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز