خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیات دولت:

در ایران دو دفاع مقدس،‌ یکی در برابر صدامیان و یکی در برابر ترامپیان داشتیم/ سیاست تهران تعهد در برابر تعهد،‌ اقدام در برابر اقدام و کاهش تنش در برابر کاهش تنش است/ ایران و آمریکا می‌‍‌‌توانند به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ باز ‌گردند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۰۲۶

رئیس‌جمهور گفت:‌ ایران و آمریکا می‌‍‌‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بازگردد، هم ما بازخواهیم گشت و هم آمریکا به آن شرایط بازگردد. این می‌تواند حل بزرگی برای مشکلات باشد و مسیر و شرایط را تغییر دهد. گره اصلی با یک اراده و تصمیم گشاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: میلاد امام حسن عسکری (ع) را ملت بزرگ ایران و همه شیعیان و مسلمانان تبریک عرض می‌کنیم. به این امام، امام عسکری گفتند که ایشان در سخت‌ترین شرایط محدودیت پادگانی زندگی می‌کردند و در اطراف ایشان پادگان بود تا مردم نتوانند از رهنمودهای ایشان استفاده کنند؛ اما در تاریخ مشهود است که ایشان با ارتباط هوشمند توانستند پیام‌های خود را به شیعیان ارسال کنند. ایشان فرمودند آن کسی در پیشگاه خدا مقام برتر دارد که که حق‌الناس را خوب بفهمد و عمل کند و به حقوق مردم و آنچه نسبت به مردم است توجه کند. در شرایط کرونایی باید همین بیان را اجرا کنیم و ما این ایام را به محضر فرزندشان ولی عصر تبریک عرض می کنیم .

وی ادامه داد: همچنین روز بسیج است و فرمان امام در سال ۱۳۵۸ که بسیار حائز اهمیت بود. در مقاطع مختلف چه دفاع مقدس و چه در مقاطع مختلف تا امروز بسیج حتی در مقابله با کرونا هم نقش ارزنده‌ای دارد و این یکی از یادگارهای امام راحل است. وقتی شرایط نامساعدی پیش می‌آید، یکی از نیروهایی که به سرعت به صحنه می‌شتابند همین بسیج است. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سخن امروز می‌خواهم در دو مورد از ملت بزرگ ایران تشکر کنم؛‌ اولین تشکر من از مقاومت سه ساله ملت ایران در برابر جنگ اقتصادی است. در ایران دو دفاع مقدس داشتیم که یکی هشت ساله در برابر صدامیان بود و یک دفاع در برابر جنگ اقتصادی ترامپیان داشتیم. 

روحانی اظهار کرد: ملت ما هم در جنگ اول موفق و پیروز شد علیرغم اینکه ملت ما در آن جنگ تنها بود و شرق و غرب با متجاوزان بودند اما ملت ما با مقاومت، ایمان و ایثار توانست به پیروزی برسد، در این جنگ سه ساله هم تقریباً ما تنها بودیم و کسی ما را یاری نکرد و سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد، کارگران، کشاورزان، صادرکنندگان، تلاشگران تولید و مردم بودند که مقاومت و ایستادگی کردند تا امروز ما را به پیروزی و موفقیت رساندند.

وی ادامه داد: یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران و شکست قطعی دشمن در این جنگ اقتصادی، پایان دوره ترامپیسم است، کسی که بدترین جنایت‌ها را در تاریخ آمریکا نسبت به ملت‌های مستقل به ویژه ملت ایران و ملت فلسطین و سایر ملت‌هایی که تحت ظلم و ستم او قرار داشتند، انجام داد و شکست این شخص به دلیل شکست او در مجامع بین‌المللی، مراجع حقوقی و افکار عمومی جهان و ملت آمریکا بود.

رئیس جمهور گفت: اقدامات ضد انسانی و تروریستی که نسبت به ملت ایران حتی در دوران کرونا انجام شد، در دوران کرونا هم هرروز به تحریم‌ها افزود، حتی صندوق بین‌المللی که قصد داشت به ملت ایران برای مسائل پزشکی کمک کند، گروه کاخ سفید مخالفت کردند و نگذاشتند مردم راحت‌تر بتوانند در برابر این بیماری سخت و عالمگیر ایستادگی کنند.

وی اظهار کرد: سیاست‌های غلط خارجی و سیاست‌های غلط بهداشتی و اقدام نژاد پرستانه و غیرقابل اعتماد بودن برای همه از عوامل شکست ترامپ بود، قابل پیش بینی نبود که این شخص به حرف‌های خود عمل می‌کند یا بلافاصله با توییت بعدی راه و مسیر دیگری را انتخاب می‌کند. خداروشکر که این شر از سر مردم آمریکا و از سر مردم منطقه کم شد.

روحانی افزود: دولت آتی آمریکا باید کارهای بزرگی انجام دهد و بتواند اقداماتی که چهره آمریکا را تخریب کرد را جبران کند. نسبت به ملت ایران ما امیدواریم دولت آینده آمریکا در اولین قدم‌های خود سیاست‌های ترامپ را نسبت به ایران با صراحت محکوم کند و سیاست‌های نادرستی که دولت قبلی اعمال کرد را اصلاح کند.

رئیس دولت گفت: سیاست ما روشن است و سیاست جمهوری اسلامی ایران، تعهد در برابر تعهد،‌ اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام است و اگر چنین اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد به نظر من حل مسأله بسیار آسان است. ایران و آمریکا می‌‍‌‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بازگردد، هم ما بازخواهیم گشت و هم آمریکا به آن شرایط بازگردد. این می‌تواند حل بزرگی برای مشکلات باشد و مسیر و شرایط را تغییر دهد. گره اصلی با یک اراده و تصمیم گشاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: ملت ایران با مقاومت خود این دستاورد بزرگ را در صحنه بین المللی  مشاهده می کند. البته برای ما بر این مبنا نیست که فردا چگونه خواهد شد، برنامه ما بر مبنای شرایط سخت است و برنامه هم تدوین کردیم و برنامه ۹ ماهه را تدوین کردیم و بر آن مبنا عمل می‌کنیم اما در عین حال همواره این چنین بوده است که اگر مشکلی برای مردم در زندگیشان پیش آمده، از طریق فشارهای ناحق و غیر انسانی کاخ سفید بوده و هر زمانی آنها به تعهدات بین‌المللی خود برگردند، آن شرایط عوض خواهد شد.

رئیس‌جهور گفت: ما در طول چهار ساله قبل از ۹۷، از ۹۷ تا امروز که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم اما در شرایط سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ که شرایط تحریم و فشار بود، با تلاش ملت و همه دست اندرکاران و دولت و قوای دیگر، آمار و ارقامی که در دوران بلندمدت تاریخ ایران مقایسه می‌کنیم، دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای می‌بینیم.

وی گفت: اگر ۳ سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را قبل از شروع جنگ اقتصادی با ۴۱ سال شرایط اقتصادی ایران مقایسه کنیم، در بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی پیشرفت ملموس داشتیم. به عنوان مثال رشد تولید ناخالص ملی ما در متوسط ۴۱ سال یک و نیم درصد است  و در ۳ سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ رشد اقتصادی ۴.۷ درصد است یعنی بیش از ۳ برابر شده است. 

روحانی  ادامه داد: در اشتغال در ۴۱ سال به طور متوسط ۲۶۱ هزار شغل ایجاد شده است اما در این سه سال اشتغال ما ۶۸۴ هزار شغل اضافه شده است یعنی یک مقدار کمتر از سه برابر. صادرات غیرنفتی ما در ۴۱ سال به طور متوسط ۱۰ میلیارد دلار و در این سه سال به طور متوسط بیش از ۳۰ میلیارد دلار بوده است یعنی بیش از ۳ برابر متوسط ۴۱ سال بوده است.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ما در ۴۱ سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار بوده و در در این دولت به بیش از ۳۰ میلیارد دلار و بیش از ۳ برابر متوسط رسیده است، یادآور شد: تورم به طور متوسط ۱۹ درصد بوده و در این دولت به طور متوسط ۱۰.۲ بوده است. همه شاخص‌ها نشان می دهد که دولت جمهوری اسلامی ایران در طول چهار سال قبل از شروع جنگ اقتصادی سیاست و عملکرد درست و قابل مقایسه و قابل ارائه با دوره بلند مدت تاریخ اقتصاد ایران دارد.

وی ادامه داد: این عملکرددر این سه سال نیز قابل ملاحظه است، در این سه سال که ما در یک جنگ تمام عیار بودیم ملت ما مقاومت و ایستادگی کرد و در تولید حرکت بزرگ را همین امسال که کرونا نیز وجود دارد و شدت سختی زیادی داریم انجام داد. وقتی میزان تولید مهر به شهریور امسال را مقایسه می‌کنیم رشد تولید در کنار رشد صادرات ۷۵ درصد رشد داشته است. این است که مردم ما در سخت‌ترین شرایط بهترین تلاش‌ها را انجام می‌دهند. 

رئیس جمهور گفت:‌ تشکر اول من از ملت ایران است برای مقاومت و ایستادگی و پیروزی این ملت که ادامه خواهد داشت. تشکر بعدی من نسبت به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم در هفته‌ای که رو به پایان است، هست. مردم ما کار بزرگی انجام دادند در دو هفته‌ای که در بسیاری از شهرها به عنوان شرایط قرمز و بسیاری دیگر شهرها به عنوان شرایط نارنجی  و در برخی زرد اعلام شد، بر اساس آمار قرارگاه ستاد کرونا مراقبت دستورالعمل‌ها به بالای ۹۰ درصد است و در برخی از موارد ۹۸ تا ۹۹ درصد اعلام شد. این افتخار آمیز است، مردم ما کار بسیار بزرگی کردند؛ 

وی خاطرنشان کرد: می‌دانم این کار چقدر سخت است، چون مغازه‌دار کوچکی که کسب و کار خودش را تعطیل می‌کنند و مغازه‌اش را می بندد؛‌ آن کارگری که در کنار کسب و کار فعالیت می‌کرده،‌ بیکار شده است و می‌دانیم چقدر بر مردم سخت میگذرد. صدا و سیما نیز منعکس می‌کند که مردم در این زمینه چه کار و حماسه بزرگی را شبیه آنچه در ایام فروردین بود را آفریدند و توانستند این ویروس را مهار کنند، این بار نیز خواهند توانست.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در پایان این دو هفته می‌بینیم که شرایط تغییر خواهد کرد، اظهار داشت دیشب در جلسه روسای کمیته ها وزیر بهداشت بسیار خوشبین بود که در هفته‌های آینده شرایط بهتری داشته باشیم. هیچ راهی برای مقابله با این ویروس جز همکاری، دست به دست یکدیگر دادن، فاصله گرفتن و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، وجود ندارد. یعنی هر کس هر راهی بگوید به گزافه گفته است. ممکن است در آینده به واکسن نیز دست پیدا کنیم اما امروز راهی جز این نداریم.

وی با یادآوری مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:‌ شنبه گذشته ۱۴ مصوبه داشتیم که همه آن دستورالعمل‌ها اجرایی و عملیاتی خواهند شد. ۱۰۰ هزار تومانی که برای حدود ۳۰ میلیون جمعیت در نظر گرفته است برای چهار ماه آینده یعنی در ماه آذر و سه ماه بعد از آن عملیاتی خواهد شد؛ همچنین طبق برنامه‌ای که انجام داده‌اند یک میلیون تومان وامی که اعلام شده است را نیز می‌توانند دریافت کنند. سایر اقداماتی که ما باید برای مردم انجام دهیم، ادامه خواهد داشت. البته ممکن است که اقدامات دولت همه سختی‌ها را جبران نکند اما این در توان دولت بوده که انجام داده است.

روحانی ادامه داد: بار دیگر از شرکت‌های دانش بنیان و کادر درمان تشکر می‌کنم. کار بسیار بزرگی انجام دادند. امروز اگر بنا بود از خارج تی اسکن، ونتیلاتور و داروها تهیه کنیم معلوم نبود که به این سادگی در اختیار ما بگذارند کما اینکه رفتیم مواردی را بخریم اما امکان‌پذیر نشد. به حمدلله مهندسین ما این کار را با تمام قوا انجام می‌دهند و امروز می‌توانیم در مقابله با کرونا به خود متکی باشیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جلسه دیروز رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی اظهار کرد: باید از مقام معظم رهبری به خاطر برگزاری این جلسه و دستورات مهمی که صادر کردند تشکر کنم. ما امروز این دستورات را دوباره مرور کردیم و به همه وزرا و مسئولان مربوطه دستورات لازم داده شد. امروز مواردی که در زمینه‌ جهش تولید، کسری بودجه، مسائل مربوط به نظام بانکی و حمایت از قشر کم درآمد جامعه دغدغه رهبری بود و ایشان دستوراتی را در زمینه آنها صادر کردند، در دستور کار ما خواهد بود.

رییس جمهور اضافه کرد: با توجه به بیانات رهبر انقلاب امروز دو دستور ویژه به وزیر صنعت، معدن و تجارت و نفت داده شد که هر دو باید در زمینه‌ تولید برنامه ریزی کنند و برنامه‌های خود را به دولت بیاورند و ما هم در شورای هماهنگی اقتصادی آنها را دنبال می‌کنیم. رهبر انقلاب به وزارت جهاد کشاورزی هم درباره نهاده‌ها مسئولیتی دادند که به جهش تولید مربوط می‌شود. همچنین سازمان برنامه و بودجه طبق دستورات ایشان سیاست بودجه امسال و سال آینده را پیگیری کنند. درباره شرکت‌های دانش بنیان، رسیدگی به اقشار کم درآمد و صرفه جویی‌های لازم در آب و گاز هم به وزرای مربوطه دستوراتی داده شد که آنها را دنبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم دستورات ایشان را هرچه سریع‌تر در دولت و ستاد اقتصادی بررسی نهایی و اجرا و عمل کنیم.

وی با اشاره به جلسه شب گذشته ستاد روسای کمیته‌های مقابله با ویروس کرونا یادآور شد: ما در این جلسه با وجود همه کارهای خوبی که صورت گرفته به یک نقطه ضعف رسیدیم که آن هم تراکم در حمل و نقل در برخی ساعات روز است که حضور کارمندان در ادارات شرایط را در صبح و ظهر سخت می‌کند. در این جلسه تصمیم گرفته شد که شنبه هم آن را مصوب می‌کنیم و البته به تمام وزرای مربوطه دستور داده شده که حضور یک سومی کارمندان در نقاط قرمز از هفته آینده اگر ضرورتی نداشت به هر مقداری که مسئولان مربوطه می‌خواهند کاهش پیدا کند.

رییس جمهور اضافه کرد: این کاهش می‌تواند تا یک چهارم، یک پنجم و بیشتر هم باشد و در جاهایی که ضرورت ندارد مسئولان می‌توانند کارمندان را کمتر کنند تا مترو و اتوبوس‌ها در هفته آینده خلوتر شود. پس مسئولان باید در هفته آینده به حداقل حضور کارمندها اکتفا کنند، چرا که برای ما بسیار مهم است در پایان این دو هفته به شرایط بهتری برای سلامت مردم برسیم. البته این موضوع به غیر از خدمات ضروری است که شرایط‌ آن متفاوت است و قبلا اعلام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز