خبرگزاری کار ایران

رحیم صفوی؛

فاصله بین شهرداری‌ها و دولت مشکل‌ساز است

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۸۶۹

دولتمردان و سیاست مداران در سطوح راهبردی باید توجه بیشتری به سیاست گذاری و برنامه ریزی و تخصیص منابع در رابطه با کلان شهرهای ایران بدهند درغیر این صورت انواع بحران ها به سراغ شهرها خواهد آمد.

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران تاکید: فاصله بین شهرداری ها و دولت مشکل ساز است و البته ما در یک کشور زندگی می کنیم و اینگونه رقابت های سیاسی را باید کنار گذاشت.

به گزارش ایلنا، سردار رحیم صفوی رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران در هفتمین کنگره ژئوپلیتیک ایران با موضوع جغرافیای سیاسی شهر با اشاره به سرعت روند شکل گیری کلان شهرها، گفت: به نظرمی رسد که آینده شهرها با آینده کره زمین در هم آمیخته است و بسیاری از صاحب نظران علوم جغرافیایی بر این باورند که سرنوشت بشر امروز و آینده جهان در شهرها رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: شهرها از زمان شکل گیری همواره مرکز تجمع قدرت، ثروت و تصمیم گیری سیاسی و مراکز حکومتی بوده اند. در قرن حاضر پیش بینی می شود درصد شهر نشینی به بالای ۷۰ درصد برسد. فرایند شهر نشینی و جمعیت شهری در حال افزایش است و از طرف دیگر تعداد کلان شهرهای، ایران روبه افزایش است و هم اکنون ۹ کلان شهر داریم.

صفوی گفت: به نظر می رسد که شهرهای جهانی به شکل مراکز فرماندهی روز به روز نقش و اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیشتری پیدا می کنند و می توان گفت نقش محوری در قدرت جهانی را کلان شهرها در آینده دنیا پیدا خواهند کرد.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در ادامه بااشاره به رشد جمعیت شهری کشورمان در دهه های گذشته، گفت: در خصوص کشور عزیزمان ایران، در اولین سرشماری سال ۱۳۳۵ ما با یک جمعیت شهری سی و یک و هفت دهم درصد روبرو بودیم، در سال ۱۳۷۴ این جمعیت شهرنشینی ما به ۷۱/۴ درصد افزایش پیدا کرده است. تعداد شهر های ما از دویست شهر در سال ۱۳۳۵ به هزار و سیصد و سی و یک شهر در سال ۱۳۹۳ فزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هر کجا که شهرداری شکل گرفته آنجا را وزارت کشور ما به عنوان شهر اعلام کرده است و بر اساس شاخص سازمان ملل متحد کشوری که هشتاد درصد کشورش شهرنشین شوند کشوری شهری نامیده شده و بر این اساس ایران در آستانه کشور شهری شدن قرار دارد.

صفوی بیان کرد: اینگونه کنگره ها با حضور شما اساتید علوم جغرافیای سیاسی و همچنین ژئوپلیتیک شهری چه در سطح بین المللی و چه در سطوح منطقه ای و ملی بتواند مشکل گشای قسمتی از مسایل شهری ما خصوصا کلان شهرهای ایران عزیز باشد.

وی افزود: امیدوار هستیم که دانشگاههای ما، صاحبان علم و تجربه و افکار بلند بتوانند در رابطه با شهرهای بزرگ ایران به کمک سیاستمداران و دولتمداران و شهرداران بیایند تا شهرهای ایران مکان مناسبی برای آرامش، شادابی و نشاط مردم شهرنشین باشد. این مردم با امنیت روانی و ذهنی و توام با پیشرفت زندگی کنند و بتوانیم شهرهای کشور عزیزمان ایران از جمله تهران را در یک جایگاه مناسبی در مقایسه با شهرهای جهانی و یا کشورهای پیرامونی مان برسانیم.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در ادامه با اشاره به ضرورت توجه مسئولان دولتی به مسائل شهر ی، گفت: به نظر می رسد که دولتمردان و سیاست مداران در سطوح راهبردی باید توجه بیشتری به سیاست گذاری و برنامه ریزی و تخصیص منابع در رابطه با کلان شهرهای ایران بدهند درغیر این صورت انواع بحران ها از مسایل زیست محیطی تا کمبود آب شرب، ساختمان سازی بی رویه و ترافیک شهری به سراغ شهرها خواهد آمد.

وی افزود: بایستی قسمتی از ذهن مسئولان را مسایل شهری به خود جلب کند، قسمتی از منابع و بودجه ملی کشور باید متوجه شهرها شودو شهرداری ها را باید تقویت کرد. فاصله بین شهرداری ها و دولت مشکل ساز است و البته ما در یک کشور زندگی می کنیم و اینگونه رقابت های سیاسی را باید کنار گذاشت. انسانهای عاقل می توانند کشورشان را به سمت پیشرفت و آبادنی و رفاه برسانند، انسانهای خردمند و با تجربه و با تقوا یک ملت را نجات می دهند مثل امام بزرگوارمان و بر عکس.

صفوی با تبیین ضرورت مدیریت واحد شهری در برخورد با مسائل شهری، گفت: می بایست برای کلان شهرها مدیریت واحد در نظر گرفته شود و این مدیریت واحد در مقابل قانون و مردم بایستی مسئول باشد. شهرها را نمی توان جزیره ای اداره کرد. هم اکنون در حدود سه میلیون خودرو و دو میلیون موتور در شهر تهران حرکت می کنند در حالیکه معابر و خیابانهای تهران برای یک میلیون خودرو ظرفیت استاندارد دارد.

وی افزود: پیشنهاد می کنم اساتید علوم جغرافیایی در تمام دانشگاه های کشور عزیزمان در استان های مختلف درسطوح محلی و شهرستانی، اتاق های فکرو یا شورای مشورت علوم جغرافیایی را برای حل قسمتی از مشکلات شهر در استانشان تشکیل دهند. می تواند جایگاه این شورا یا مجمع مشورتی در شهرداری یا در استانداری باشد، اگر ما خودمان را صاحب علم می دانیم و حرفی برای گفتن داریم این حرفمان را جایی بزنیم که بعد تبدیل به تصمیم گیری اجرایی شود به نفع مردم عزیزمان.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می کنم اساتید و دانشجویان علوم جغرافیایی و برنامه ریزی شهری و سایر اساتید بزرگوار در رشته های مختلف علاوه بر بعد آموزشی به بعد پژوهشی مربوط به شهرها و آینده آنها توجه کنید. ببینید ده سال دیگر این تهران چه خواهد شد، در مشهد بین بیست تا بیست و پنج میلیون زائر می رود. ما در شهر مشهد نهصد هزار نفر حاشیه نشین داریم، یک ماه قبل به زاهدان رفتم، در شهر زاهدان سیصدهزار نفر حاشیه نشین داریم. در سیستان وبلوچستان بیست و هفت درصد بیسواد داریم. من در سیستان و بلوچستان متوجه شدم جهل، فقر و عدم عدالت جغرافیایی بزرگترین مشکل ما در این استان است. دولتمردان عزیزمان برای این مشکلات بایستی تصمیم راهبردی همرا با تخصیص منابع لازم و مدیریت کارآمد برای برنامه ششم توسعه کشورمان در نظر بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز