خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت؛

آیت‌الله هاشمی از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تقدیر کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۸۷۴

ممنوعیت ورود افراد نیروهای مسلح و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سازمان بسیج در جانبداری از داوطلبان خاص در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.

در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی و تدوین سیاست‌های کلی انتخابات ادامه یافت و بند دیگری از این سیاست‌ها به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا٬ در ابتدای جلسه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تقدیر و تمجید از حضور پرشور مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن در سراسر کشور، به مشاهدات خود در این روز اشاره کرد و گفت: مردم بویژه جوانان نسل سومی، با روحیه شاد و پرمعنی، در این روز، یکبار دیگر شایستگی‌ها و وفاداری خود را در دفاع از آرمان‌های اصیل انقلاب و نظام اسلامی نشان دادند و ثابت کردند به رغم برخی مشکلات از جمله اقتصادی، همچنان مانند اوایل انقلاب برای دفاع از دستاورد‌ها و ارزش‌های اسلامی انقلاب و نظام در صحنه حضور دارند.

ایشان تأکید کرد: مردم آگاه و زمان‌شناس هستند و تشخیص می‌دهند که تداوم انقلاب اسلامی ضرورتی برای تاریخ معاصر و به نفع کشور و مردم است و باید امیدوارانه برای رفع مشکلات به مسؤولان کمک کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف و نگرانی از شرایط بد جوّی و آلودگی هوا در مناطق غرب و جنوب غرب کشورمان بویژه استان خوزستان که مردم خونگرم آن منطقه را به شدت آزار می‌دهد، گفت: متأسفانه این پدیده مخرّب و آزاردهنده، سلامت و آسایش مردم این مناطق را مختل کرده و بلایی است که از هفت الی هشت سال قبل شروع شده و مربوط به حال حاضر نیست.

ایشان گفت: انتظار داریم با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب و اهتمام جدّی دولتمردان، ریشه این عواملی که منحصر به داخل هم نبوده و مربوط به کشورهای عراق، کویت، اردن، عربستان و… است شناسایی و راهکارهای مناسب با بسیج عمومی کشور و کمک و همکاری همه دستگاه‌ها و قوای کشور اتخاذ شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز نگرانی از تحرکات برخی کشورهای غربی در قبال پیروزی حوثی‌ها در کشور یمن گفت: اخبار این تحرکات منفی، چشم‌انداز روشنی را برای آینده این منطقه ترسیم نمی‌کند و نگران کننده است.

ایشان هشدار داد که منطقه دیگر تحمل تنش، خشونت و احتمالاً جنگ تحمیلی دیگری را ندارد و امیدواریم غربی‌ها عاقلانه رفتار کنند تا تشنّج و درگیری‌های جدید دیگری در منطقه ایجاد نشود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه، درگذشت والده محترمه آقای احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را از طرف خود و اعضا به ایشان تسلیت گفت.

ایشان همچنین با اشاره به فشردگی برنامه‌ها و دستور‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد: تا پایان سال جاری، جلسات مجمع به صورت هفتگی تشکیل خواهد شد تا از حجم کار‌ها کاسته شده و رسیدگی به موضوعات تسریع شود.

در این جلسه، آقای دکتر محسن رضایی دبیر مجمع نیز گزارشی از سفر اخیر خود به استان خوزستان و بازدید از برخی شهرهای این استان و بررسی مشکلات مردم این شهر‌ها را به اطلاع اعضا رساند.

وی به نظرات مردم در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر اشاره کرد و با توجه به گسترش این پدیده به استان‌های مجاور، تلاش بیشتری را از مسؤولان تقاضا کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های جوّی و آب و هوایی، در ۱۰ سال آینده حکایت از گسترش مناطق بیابانی و کویری در آینده دارد، امیدواریم این موضوع با تمهیدات مسؤولان و همکاری سایر کشورهای ذیربط در منطقه، به طور اصولی و اساسی مورد رسیدگی قرار گیرد و راه‌حل‌های مناسب پیش‌بینی شود.

در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که علاوه بر حضور رؤسای قوای مقننه و مجریه و اکثریت اعضا، وزاری کشور، اطلاعات و دادگستری، رؤسای کمیسیون‌های شورا‌ها و امور داخلی کشور و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یکی از حقوقدانان شورای نگهبان، معاون اجرایی شورای عالی امنیت ملی و برخی دیگر از کار‌شناسان مربوطه از دستگاه‌های ذیربط نیز حضور داشتند، بررسی و تدوین بندهای دیگری از سیاست‌های کلی انتخابات ادامه یافت و موارد ذیل به تصویب رسید.

۱۰) تسهیل و ارتقاء سطح مشارکت احزاب و تشکل‌های سیاسی قانونی در انتخابات به منظور:

معرفی افراد شایسته در تراز جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب صلاحیت‌های قانونی
مطالبه رقابت سالم انتخاباتی داوطلبان مورد حمایت در جهت افزایش مشارکت و حضور با نشاط مردم
مسوولیت‌پذیری و قانون‌مداری و رعایت قواعد و مقررات فعالیت سیاسی توسط اعضا، طرفداران و داوطلبان و پذیرش نتیجه قانونی و نهایی انتخابات
حمایت از تشکیل اجتماعات و همایش‌های انتخاباتی و استفاده مناسب و عادلانه از امکانات دولتی و عمومی در تبلیغات توسط احزاب
پذیرش حق دفاع احزاب از حقوق داوطلبان، اعضا و طرفداران در مراجع قانونی
مسوولیت پذیری برای پشتیانی‌های تخصصی و حفظ و ارتقا شایستگی‌های نمایندگان در طول دوران خدمت

۱۱) پاسداری از آزادی و سلامت انتخابات و حق انتخاب آزادانه افراد وصیانت از آراء مردم به عنوان حق الناس در قانونگذاری و رعایت کامل بی‌طرفی در نظارت و اجرا

۱۲) زمینه‌سازی مناسب در انتخاب داوطلبان مسوولیت‌های ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و شوراهای اسلامی در تراز شایسته جمهوری اسلامی ایران و دارای ویژگی‌هایی متناسب با جایگاه‌های مربوطه

۱/۱۲ تعیین دقیق معیار‌ها و شاخص‌ها، برای احراز شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان با تأکید بر تعهد به اسلام، انقلاب، نظام اسلامی و قانون اساسی بویژه التزام به ولایت فقیه، سلامت اخلاقی، اقتصادی و کارآمدی‌های متناسب با مسؤولیت‌های مربوطه

۲/۱۲ شناسایی اولیه شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام به شیوه‌های مناسب قانونی و متناسب با هر انتخابات

۳/۱۲ بررسی دقیق و احراز شرایط لازم برای صلاحیت نامزد‌ها در چارچوب قانون هر انتخابات با پیش‌بینی زمان کافی از طریق استعلام از مراجع ذیصلاح و پاسخگویی مسؤولانه و به موقع آن‌ها

۴/۱۲ اتخاذ ترتیبات لازم برای به حداقل رساندن ممنوعیت حضور داوطلبان شاغل

ممنوعیت ورود افراد نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سازمان بسیج در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی در انتخابات و جانبداری از داوطلبان خاص

قابل توجه اینکه اخبار مجمع تشخیص مصلحت نظام، آخرین تصاویر، فیلم‌ها و متون سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، پیام‌ها و… مربوط به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سایت خبری اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام به نشانی اینترنتی WWW. PRDC. IR در دسترس می‌باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز