خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام موسوی لاری در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

بررسی موضوع انتخابات مجلس در شورای مشورتی / سازوکارهای انتخاب کاندیداها

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۵۳۰

شورای مشورتی یک جمع اصلاح‌طلب متشکل از همه احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب است که دارای دلمشغولی‌هایی نسبت به سرنوشت کشور هستند.

نقش شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و کارکرد آن برای انتخابات آینده موضوعی بود که حجت‌الاسلام موسوی لاری از جزئیات آن با ایلنا صحبت کرد؛ موضوعی که به قول خود او٬ اولین بار است که رسانه‌ای می‌شود. با این حساب جزئیاتی که در این گفت‌و‌گو با وزیر کشور دولت اصلاحات خواهیم خواند٬ جدیدترین تغییرات و دیدگاه‌های شورای مشورتی اصلاح‌طلبان است٬ که بیان می‌شود.

عضو شورای مشورتی خاتمی تاکید دارد٬ آقای خاتمی از احزاب نخواسته برای حضور در شورای مشورتی یک نفر را معرفی کنند٬ در عین حال از افرادی دعوت شده که ممکن است در احزاب نیز عضویت داشته باشند.

اعضای شورای مشورتی معرف گرایش‌های مختلف درون جبهه اصلاحات‌اند

حجت‌الاسلام موسوی‌لاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ در مورد شورای مشورتی و اقدامات انجام شده برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم شورای مشورتی٬ یعنی جمعی هستند که آقای خاتمی دعوت کرده و با آنها مشورت می‌کند. این شورا مشورتی است و حزبی نیست. در این شورا از چهره‌ها و شخصیت‌هایی دعوت شده که در عین حال که به صفت شخصی شناخته می‌شوند٬ معرف گرایش‌های مختلف درون جبهه اصلاحات نیز هستند. یعنی آقای خاتمی حدود ۶۰ نفر نیرو را دعوت می‌کند و با آنها مشورت می‌کند.

وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: چینش این افراد به گونه‌ای شده که تقریبا همه سلایق و دیدگاه‌های جریان اصلاح‌طلب در این جمع وجود داشته باشند. برآیند نهایی این شورا٬ اجماع نظر اصلاح‌طلبان است. آقای خاتمی از احزاب نخواسته که برای حضور در شورای مشورتی یک نفر را معرفی کنند ولی از افرادی دعوت شده که ممکن است در احزاب نیز عضویت داشته باشند.

شورای مشورتی کارگروه‌های مختلفی دارد که گزارش‌های آن در شورا مطرح می‌شود

حجت‌الاسلام موسوی لاری با اشاره به این نکته که این افراد اگرچه به لحاظ شخصیت خودشان در این شورا دعوت شده‌اند، افزود: اما به هر حال تابلو جریانی که در آن عضو هستند را نیز با خود دارند. بعداز شکل‌گیری این جمع٬ که شخصیت‌های سیاسی هستند که هر کدام ممکن است به حزبی وابستگی داشته یا نداشته باشند و در واقع دعوت‌کننده آنها آقای خاتمی بود٬ روی مسائل مختلف نظردهی شد و تبادل‌نظر صورت گرفت در همین رابطه چند کارگروه شکل گرفت؛ که در مسائل و موضوعات مختلف بحثو تبادل نظر می‌کنند و گزارش آن را در شورا مطرح می‌نمایند.

بحثانتخابات مجلس در شورا مطرح شده است

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد نظر این کارگروه‌ها که به شکل جدی پیگیری شد، بحثانتخابات سال ‌آینده مجلس شورای اسلامی از منظر جریان اصلاحات بود٬ اضافه کرد: در این جلسات بررسی شد که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده چگونه باید حضور داشته باشند، با چه شعاری وارد شوند، چه مکانیسم‌هایی برای حضورشان است و چه مشکلاتی در پیش رو دارند.

می خواهیم خروجی سلایق اصلاح‌طلبان به سمت انتخابات یکی باشد

وی ادامه داد: این دو کارگروه در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدند که در آن اولین مسئله‌ این بود که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات نقش فعالی داشته باشند، شرط اول و ضروری این است که خودشان با هم تعارض نداشته باشند و در اردوگاه اصلاح‌طلبان یک سخن و یک نظریه راجع‌ به انتخابات وجود داشته باشد. در حقیقت خروجی سلایق اصلاح‌طلبان به سمت انتخابات یکی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در شورای مشورتی٬ جمعی به عنوان شورای راهبردی تعیین شد که این کار را دنبال کند، این شورا جلسات فراوانی برگزار کرد و به مکانیسمی رسیدند. در این مکانیسم حرف اصلی این بود که ما سه سطح تهران، استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه را داریم که باید ساختاری برای هریک از این سه بخش تعریف کنیم تا جمعی که در هر سه سطح حضور دارند، مسائل مربوط به انتخابات را تدبیر کنند و برای این کار باید شرح وظایفی برای آنها در نظر گرفته می‌شد.

امور اجرایی و تعیین نامزدها در حوزه‌های انتخابیه٬ توسط اصلاح‌طلبان هر حوزه انجام می‌پذیرد

وزیر کشور دولت خاتمی ادامه داد: بحث‌های فراوانی شد در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که نقش اصلی در تهران باید تعیین راهبردهای کلی انتخابات باشد و مشخص کند اصلاح‌طلبان باید در انتخابات به چه شکلی حضور داشته باشند. اما تصمیم‌گیری در امور اجرایی انتخابات و تعیین نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه٬ توسط اصلاح‌طلبان هر حوزه انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: نقش دوم تهران٬ تماس و ارتباط با همه جریان‌ها برای ساماندهی یا هماهنگ کردن جریان‌های درونی اصلاحات از یک طرف٬ و حتی تماس و ارتباط با جریان رقیب از طرف دیگر است.

ارتباط با مقامات مسئول و مذاکره با جریان رقیب در دستور کار ماست

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان این موضوع که ما می‌خواهیم باب مذاکره را با جریان رقیب باز کنیم تا انتخابات از چارچوب قانونی خارج نشود٬ توضیح داد: به جز این موارد٬ تماس و ارتباط با مقامات مسئول اعم از اجرایی و نظارتی در دستور کار ماست؛ چراکه معتقدیم اگر بناست جریان اصلاحات در انتخابات فعال شود، انتظار این جریان از متولیان امر انتخابات این است که قوانین موضوعه کشور کاملا مورد توجه قرار گیرد.

جمعی در تهران یا از اعضای شورای راهبردی نقش داوری را ایفا می‌کنند

وی ادامه داد: آخرین نقشی که می‌شد برای تهران در نظر گرفت، این بود که در صورت بروز اختلاف و نیاز به داوری میان نیروهایی که در سطح استان فعال هستند، جمعی در تهران یا از اعضای شورای راهبردی نقش داوری را ایفا کنند.

موسوی لاری تصریح کرد: در سطح استان نیز دو وظیفه اصلی مطرح است؛ اول ایجاد انسجام میان همه گرایش‌های اصلاح‌طلب و دوم اینکه اگر چهره‌های حاضر در حوزه انتخابیه نتوانستند به تفاهم برسند، استان در مرحله اول قدم بردارد و این اختلافات را برطرف کند.

می‌خواهیم نقش اصلی انتخابات بر عهده فعالان هر حوزه باشد

وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: اصلاح‌طلبان معتقدند که نقش اصلی در انتخابات باید بر عهده فعالان و کنشگران هر حوزه انتخابیه باشد؛ یعنی مجمعی از همه تاثیرگذاران حوزه‌های انتخابیه بگویند چه کسی بیاید و کاندیدا شود. برخلاف ادوار گذشته که معمولا مرکزنشینان تصمیم نهایی را می گرفتند که برای مثال در فلان حوزه انتخابیه چه کسی کاندیدا شود، این بار تصمیم بر این است که حوزه‌های انتخابیه مرکب از همه نیروهای فعال اصلاح‌طلب از طریق یک مجمع عمومی فرد یا افرادی را برای رقابت در عرصه انتخابات مشخص کنند.

فرآیند داوری مجمع در حوزه٬ استان و تهران

وی بیان داشت: اگر مجمع به چند نفر رسید٬ در این صورت حق داوری با مجمع است که تصمیم‌ بگیرد چه کسانی در انتخابات می‌توانند موثرتر باشند. اگر هم به توافق نرسیدند به سطح استان مراجعه می‌کنند و باز هم اگر توافق حاصل نشد، داوری به تهران منتقل می‌شود تا این مشکل حل شود.

موسوی لاری تاکید کرد: در مورد انتخاب فعالان و کنشگران سیاسی یک نظریه این بود که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات٬ محور باشد و این شورا در استان‌ها و مراکز حوزه انتخابیه نیز فعال باشد، نظر دیگر این بود که شورای هماهنگی ۱۸ یا ۲۰ حزب اصلاح‌طلب را شامل می‌شود در حالیکه حتی در خود تهران همه احزاب اصلاح‌طلب، عضو شورای هماهنگی نیستند.

وی در در توضیح دیدگاه‌های دیگر افزود: ثانیا همین‌ها که در تهران عضو هستند٬ بعضا دفاتری در همه استان‌ها ندارند. بحثاین بود که اگر بخواهیم چتر را باز کنیم تا همه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب را پوشش بدهیم٬ باید بگوییم همه تشکل‌های مردم‌نهاد و همه‌ گرایش‌های اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب باید در این اجماع حضور داشته باشند. از سوی دیگر نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار مختلف مجلس که جزو فعالان هر حوزه انتخابیه هستند را نمی‌توان نادیده گرفت.

وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه اظهار داشت: گروه سوم مدیران و کارگزاران اجرایی اصلاح‌طلب در هر استان هستند٬ به هر حال مدیران اجرایی که در دوره اصلاحات سمتی داشتند٬ معمولا انسان‌های موجهی در حوزه انتخابیه خودشان هستند. برای مثال برخی استانداران یا فرمانداران باسابقه از سال‌های گذشته هنوز در شهر خود از مقبولیت بالایی برخوردارند.

وی ادامه داد: گروه چهارم چهره‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند، مثلا یک روحانی، معلم، صنعتگر و حتی یک فرد بازاری که می‌تواند در مردم تاثیرگذار باشد. نمی‌توان گفت چون این افراد به حزب خاصی وابستگی ندارند، باید آنها را از چتر اصلاحات خارج کرد. پس باید چتر اصلاحات به گونه‌ای باز باشد که اعضای احزاب اصلاح‌طلب، کارگزاران و مدیران اجرایی دوره اصلاحات، نمایندگان ادوار و شخصیت‌ها و چهره‌های اجتماعی هم در آن باشد.

شناسایی فعالان سیاسی استان در چهار گروه

وزیر کشور دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: تحقق این امر با توجه به اینکه تعدادی نیروی سرشناس ملی از هر استان در تهران هستند که بین مردم و فعالان هر استان فرد صاحب‌نفوذ هستند. قرار بر این شد که از آن چهره‌های اصلاح‌طلب دعوت شود تا با هم مشورت کنند و به استان‌ها بروند و فعالان سیاسی استان را که در چهار گروه ذکرشده٬ قرار دارند را شناسایی و دعوت کنند و جمع اصلاح‌طلب را با اهدافی که وجود دارد، تشکیل دهند. لذا این کار انجام گرفته و آن نیروها نیز کار خود را شروع کرده‌اند و ان‌شا‌الله هر چه زودتر شاهد شکل‌گیری انسجام و وحدت بیش‌تر در بین اصلاح‌طلبان در استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه باشیم.

نگاه مثبت نیروهای فعال اصلاح طلب به ساز و کار شورای مشورتی

موسوی لاری در پایان با تاکید مجدد بر اینکه شورای مشورتی خاتمی یک تشکیلات یا حزب سیاسی نیست٬ گفت: این شورا یک جمع اصلاح‌طلب متشکل از همه احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب است که دارای دلمشغولی‌هایی نسبت به سرنوشت کشور است. این جمع با یکدیگر همفکری می‌کنند که چطور می‌شود اصلاح‌طلبان را در راستای وحدت و هماهنگی برای تحقق و پیشبرد مصالح عمومی و منافع ملی فعال‌تر کرد. خوشبختانه همه نیروهای فعال اصلاح طلب به این ساز و کار علاقه‌ نشان داده و از آن استقبال کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز