خبرگزاری کار ایران

حزب ندای ایرانیان در بیانیه‌ای تأکید کرد؛

تشکیل ستاد مؤثر با امکانات کامل برای کنترل ریزگردها

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۵۷۸

منشأ ریزگردها، هرکجا که باشد با تکنولوژی روز می‌توان قبل از آنکه به شهرها برسد و موجبات بروز مشکلات و هزینه‌های بسیار را فراهم آورد، شناسایی و کنترل شود.

به دنبال شدت گرفتن پدیده ریزگردها در استان خوزستان در روزهای اخیر که موجب مشکلات فراوان زیست محیطی برای شهروندان این استان شده و سلامت آن‌ها را به‌طورجدی به خطر انداخته است، دفتر فرهنگی و اجتماعی حزب ندای ایرانیان در این رابطه با صدور بیانیه‌ای خواستار تشکیل ستاد مؤثری با امکانات کامل برای کنترل ریزگردها شد.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه بدین شرح است:

نفس خوزستان به تنگ آمده است و اهواز در تلی از خاک و آلودگی‌های صنعتی فرو رفته است. گویی می‌توان به خوزستانی‌ها و ساکنین اهواز این نوید را داد که امسال نیز شهرشان در میان آلوده‌ترین شهرهای دنیا قرار خواهد گرفت.

در روزهای گذشته، آسمان جنوب کشورمان تیره به ریزگرد بود. سرزمین خوز که از جنگ تحمیلی تاکنون آزرده تجاوز دیکتاتور سابق عراق بوده است، بعد از جنگی که صحنه رشادت‌ها و جان فشانی‌های شیرمردان و شیرزنان خوزستانی و جای‌جای ایران عزیز اسلامی بوده است، به سمتی سوق داده می‌شود که فاقد شرایط زیست انسانی گردد.

حزب ندای ایرانیان بر خود لازم می‌داند تا در برابر شرایط موجود و به‌ویژه بی‌توجهی‌های رخ‌داده در دولت گذشته و لزوم توجه دولت اعتدال به سلامت مردم و مسائل زیست‌محیطی استان خوزستان، دیدگاه‌های خود را به شرح زیر بیان نماید:

۱ -. بر اساس مطالعات منتشره و آیین‌نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان‌بار پدیده گردوغبار(ریزگرد) در کشور(مندرج در روزنامه رسمی شماره ۱۸۷۶۰ در مورخ ۰۸/۰۵ / ۸۸) مجموعه اقدامات اولیه، بر اساس الگوهای استاندارد، جهت کاهش اثرات ریزگردها تعیین شده بود، که متأسفانه به‌گونه‌ای مؤثر اجرانشده و شایسته است تا دلایل این امر بررسی و اقدامات عاجل صورت پذیرد.

۲ - منشأ ریزگردها، هرکجا که باشد با تکنولوژی روز می‌توان قبل از آنکه به شهرها برسد و موجبات بروز مشکلات و هزینه‌های بسیار را فراهم آورد، شناسایی و کنترل شود. لکن احتمالاً هزینه‌زا بودن این اقدامات، دولتمردان را از انجام اقدامات کنترلی منصرف ساخته است.

حزب ندای ایرانیان لازم می‌داند که ستادی مؤثر با اختیارات کامل جهت کنترل تبعات ریزگردها تشکیل و به موازات آن در قالب طرح‌های طولانی‌مدت، به رفع دلایل ریشه‌ای و منشأ بروز ریزگردها پرداخته شود.

۳ - بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بخشی از دلایل آلودگی هوا و همچنین افزایش ریزگردها در استان به شرح زیر است:

خشک شدن تالاب‌های استان براثر اقدامات ایران، عراق و ترکیه در عدم رهاسازی حق آبه‌های ملی و بین المللی در سالیان متمادی گذشته

اجرای نادرست و غیر اصولی پروژه‌هایی ملی مانند طرح توسعه نیشکر

آلودگی‌های گسترده ناشی از صنعت نفت و گاز و کارخانه‌های متعدد صنعتی

توقف و یا عدم اجرای موفق طرح‌های بیابان‌زدایی در ایران و کشورهای همسایه

نابودی بخش عمدهٔ نخلستان‌های میان ایران و عراق به دلایل متعدد مانند جنگ، پیشروی آب شور دریا در ساحل، عدم حمایت از باغداران و…

انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های استان

احداثسدهای متعدد بر روی رودخانه‌ها

آتش‌سوزی و از میان رفتن بخشی از جنگل‌های استان

خشکسالی های طولانی مدت.

پر واضح است که برخی دلایل نشأت گرفته از عدم برنامه‌ریزی، بخشی دیگر بدلیل عدم مدیریت عادلانه منابع و پاره‌ای نیز به خاطر عدم پایبندی کشورهای همسایه به تعهدات بین‌المللی است.

حزب ندای ایرانیان خواهان آن است تا دولت از نفوذ و دیپلماسی مؤثر خود در کشورهای همسایه استفاده نماید و همچنین در تخصیص منابع ملی اصل عدالت را در نظر گرفته و به برنامه‌ریزی علمی متکی به مطالعات صرفاً تخصصی بپردازد.

در پایان، حزب ندای ایرانیان، با در نظر گرفتن این نکته که خوزستان همواره یکی از منابع اصلی تأمین ارزی کشور است، خوزنشینان و سایر شهروندان استان‌های هم‌جوار را شایسته بهره‌مندی از هوای پاک، آب سالم و حداقل امکانات رفاهی متناسب با ارزش افزوده تولیدی هر استان می‌داند.

شایسته است تا بخشی از درآمدهای استان به تأمین مواد و تجهیزات مدرن، جهت مقابله و کنترل فوری ریزگردها اختصاص یابد.

یادآور می‌شود که متأسفانه فقر امکانات رفاهی و پایین بودن سطح استانداردهای زندگی در استان خوزستان در کنار مشکلات زیست‌محیطی، موجبات مهاجرت خوزستانی‌ها به شهرهایی با امکانات بهتر مانند تهران، اصفهان و شیراز را فراهم آورده است که این امر در طولانی‌مدت به‌تحقیر لایه‌های کمتر برخوردار جامعه خواهد انجامید. آنجا که با مقایسه دیار خود با بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که تولید نفت و گازِ به‌مراتب کمتری از خوزستان داشته و یا دارند و همچنین مشاهده میزان رشدی که در بیست‌وپنج سال اخیر در آن کشورها پدید آمده است، با علامت سؤالی بزرگ روبرو می‌شوند و بیم آن می‌رود که این امر منجر به تشدید نیروی گریز از مرکز و بروز تضاد با سایر استان‌های مرکز نشین گردد.

بر این اساس خواهان آنیم ضمن عمل هرچه سریع‌تر به مجموعه اقدامات تعیین‌شده در مصوبات پیشین دولت، به‌صورت دوره‌ای گزارشی از پیشرفت‌های صورت گرفته در خصوص پروژه‌های مرتبط با کنترل وضعیت آلودگی‌های زیست‌محیطی از جانب مسئولان مربوطه در رسانه ملی ارائه و اقدامات مرتبط با مهار و کنترل ریزگردها با جدیت دنبال شود.

دفتر فرهنگی و اجتماعی حزب ندای ایرانیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز