خبرگزاری کار ایران

در دیدار شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شد:

شرایط دیپلماتیک هاشمی برای حل مشکلات ایران در منطقه

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۵۳۱

متأسفانه برخی مسئولان در ابراز نگرانی‌ها و تهدیدات سیاسی خود٬ کسانی را مخاطب قرار می‌دهند که در جامعه هیچ‌یک از ابزار قدرت و تبلیغات، به جز رأی مردم را ندارند و گویا این کارساز‌ترین ابزار قدرت است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار مسؤولین و دبیران کل احزاب و تشکل‌های عضو شورای هماهنگی اصلاحات، تحزب را موضوعی صریح در قانون اساسی دانست و با تأکید بر سابقهٔ تحزّب و توجه به آن در تعالیم اسلامی، گفت: احزاب می‌توانند با تمرین مردم‌سالاری و احترام به رأی اکثریت، این فرهنگ را به شکل گسترده در جامعه تسری دهند که البته شرط آن ارجحیت منافع ملی و اسلامی بر منافع باندی است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ارائه نظرات مفسرین در خصوص آیات فوق، گفت: بعضی‌ها می‌گویند «عَذَاباً مِّن فَوْقِکُمْ» شامل بلایای آسمانی می‌شود و بعضی‌ها می‌گویند قدرت‌های زورگوی داخلی و جهانی هستند که در طول تاریخ به دلایل مختلف منافع جهان اسلام را غارت کرده و می‌کنند و به مردم ستم روا می‌دارند و حقشان را غصب می‌نمایند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع جهان اسلام و ابراز نگرانی از آن، گفت: متأسفانه داریم مصداق یکی از تهدیدات قرآن می‌شویم که به اهل قبله می‌فرماید: «قلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلی أَن یَبْعَثعَلَیْکُمْ عَذَاباً مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسکُمْ شِیَعاً وَ یُذِیقَ بَعْضکم بَأْس بَعْض»(آیه ۶۵ سوره انعام)

وی با مهم توصیف کردن این هشدار قرآنی به نگاه ظریف بعضی از مفسرین اشاره کرد و گفت: اشارهٔ تعبیر «عَذَاباً… مِن تحْتِ أَرْجُلِکُمْ» می‌تواند مردم باشد که اگر از حاکمان جهان اسلام مسؤولیت ن‌شناسی ببینند و مستأصل شوند، خود وارد عمل می‌شوند تا نگذارند عده‌ای مایه بدنامی اسلام در بین مردم شوند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری تأکیدات امام راحل در مورد توجه به مردم و نظرات آنان در همه‌ مراحل مبارزه، پیروزی، تثبیت و تداوم انقلاب گفت: با اتحاد مردم پیروز شدیم و سخت‌ترین مراحل شورش‌ها و جنگ را گذراندیم اما کم کم میراثبری رشد کرد و کار به جایی رسید که می‌بینیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به سخنان رهبری معظم انقلاب، مبنی بر حق الناس بودن رأی مردم از زمان تبلیغات انتخاباتی تا تأیید صلاحیت‌ها، رأی‌گیری و شمارش آرا، گفت: این جمله ایشان آشکار‌ترین تفسیر بندهای مربوط به انتخابات در قانون اساسی است و کسی نمی‌تواند فرا‌تر از ایشان قوانین بالا دستی جمهوری اسلامی را تفسیر نماید.

وی با اشاره به ابراز برخی نگرانی‌ها و سخنان اختلاف برانگیزی که این روز‌ها در خصوص انتخابات سال آینده مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بر زبان می‌آید، گفت: متأسفانه برخی مسؤولین در ابراز نگرانی‌ها و تهدیدات سیاسی خود کسانی را مخاطب قرار می‌دهند که در جامعه هیچ یک از ابزار قدرت و تبلیغات، به جز رأی مردم را ندارند و گویا این کارساز‌ترین ابزار قدرت است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبری برای مشاوره به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده، گفت: امیدواریم از لحاظ قانون در همهٔ مراحل ثبت‌نام، نظارت، اجرا و شمارش، هیچ شبهه‌ای نداشته باشیم تا حماسه‌های سیاسی مردم ایران به خوبی شکل بگیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با مهم توصیف کردن دو انتخابات سال آینده برای کشور، گفت: باید تلاش‌های انتخاباتی در چارچوب قوانین کشور باشد و نباید پا را از دایره اخلاق و قانون فرا‌تر بگذاریم.

وی وحدت مردم را کارساز‌ترین سرمایهٔ نظام برای انجام کارهای بزرگ در ابعاد داخلی و خارجی دانست و گفت: هرکس بخواهد وحدت مردم را مخدوش نماید، نمی‌تواند مدعی دلسوزی برای نظام، انقلاب اسلامی، کشور و مردم باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که دموکراسی واقعی در قوانین اسلامی نهفته است، گفت: از سفارش‌های پیامبر رحمت به امام منصوب آسمانی در آخرین روزهای حیات پی‌می‌بریم که مردم در نظام اسلامی نقشی اساسی دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اصطلاح «مهلت استدراجی» در سنت الهی گفت: کسانی که در مسیر مردم سالاری دینی دچار انحرافات می‌شوند، باید بدانند که سنت الهی تغییرناپذیر است.

وی در پاسخ به تقاضاهای مکرر حاضران برای حضور در انتخابات و پا درمیانی برای حل مسائل سیاسی ایران با بعضی از کشورهای اسلامی منطقه گفت: بار‌ها گفته‌ام خود را وقف نظام کرده‌ام و تا نفس دارم برای انقلاب، مردم و کشور تلاش خواهم کرد، اما می‌دانید کارهای دیپلماتیک شروط و آدابی دارد.

در آغاز این دیدار حجت‌الاسلام رهامی، رئیس کمیته انتخابات جبهه اصلاحات‌ - مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری - فاطمه راکعی، دبیر کل مجمع زنان نو اندیش مسلمان حجت‌الاسلام منتظری قائم، از مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم علی شکوری راد، عضو انجمن اسلامی پزشکان علی‌محمد غریبانی، دبیر کل انجمن اسلامی مهندسین ایران احمد حکیمی‌پور، دبیر کل حزب اراده ملت و حجت‌الاسلام قدرت علیخانی، عضو مجمع ادوار نمایندگان مجلس شورای اسلامی٬ ضمن ارائه گزارش از اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خویش پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز