خبرگزاری کار ایران

سیدمحمد مهدی جعفری در بنیاد امید ایرانیان شعبه فارس:

اخلاق‌گرایی پایه وحدت و همبستگی در جامعه است / جامعه تا زمانی از نعمت وحدت بهره‌مند است که از فردگرایی دوری کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۶۳۸

شعله فتنه آنچنان فضا را غبار آلود می کند که در آن همگان چه آنان که خس و خاشاک لقب می گیرند و چه کسانی که دیگران را خس و خاشاک می نامند، همه و همه خود را محق دانسته و بر حق معرفی می کنند و در این میان تنها کسانی می توانند به واقع حق را از باطل تشخیص دهند که در همه حال و در همه حوزه ها تقوا پیشه کنند و پروای الهی به خرج دهند.

مولف کتاب پرتوی از نهج البلاغه و استاد دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه اخلاق گرایی پایه وحدت و همبستگی در جامعه است، گفت: هر جامعه تا آن زمان از نعمت وحدت بهره مند خواهد بود که ضمن پایبندی به اخلاقیات از تک روی و فرد گرایی دوری کند.

به گزارش ایلنا، سید محمد مهدی جعفری که در مراسم جشن هفته وحدت در بنیاد امید ایرانیان شعبه فارس سخن می گفت رسول گرامی اسلام(ص) را صاحب دین و شریعتی معرفی کرد که در حوزه دینی، با جامعیت، اصول جهان بینی الهی و در حوزه شریعت، روش و منش اداره جامعه و مباحثاجرایی آن را برای بشریت به ارمغان آورده اند.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام ناسخ شرایع ادیان الهی گذشته بوده است، اظهار داشت: ادیان الهی در طول اعصار و قرون گذشته همواره ثابت بوده اند لکن شریعت از ماهیت تغییر برخوردار بوده و شاکله آن می تواند منطبق و مبتنی بر مقتضیات زمان تعریف شود.

مولف کتاب پرتوی از نهج البلاغه افزود: در طول تاریخ اسلام برخی نااهلان بر مسند جانشینی پیامبر اکرم(ص) تکیه زدند و بشریت زمانه را به مسیر انحرافی هدایت کردند که این مهم در عصر حکومت خلفای ناصالح عباسی با درک و روشن بینی امام صادق(ع) و عدم پذیرش حکومت منجر به احیاء دین و تدوین شریعت و فقه ناب جعفری گردید.

این استاد برجسته دانشگاه شیراز، بعثت پیامبر اسلام را برهه ای حساس از تاریخ برشمرد و خاطرنشان کرد: بشریت در آن مقطع در پی انحراف حاکمان فاسد در معرض انحطاط قاطع قرار گرفته بود و در این شرایط، پروردگار یکتا با وجود نورانی پیامبر خاتم، بشریت را نجات داد و در مسیر کمال، ترقی و تعالی هدایت نمود.

وی با قرائت و تفسیر آیات نخستین سوره مبارکه قلم، پیامبر اکرم(ص) را شخصیتی منحصر به فرد معرفی کرد که خداوند متعال در این سوره ایشان را به واسطه رسالتی که منجر به رشد عقلی و خردمندی بشریت گردید، بشارت پاداشی نیکو، قطع ناشدنی و همیشگی داده است.

عضو آکادمی علوم اسلامی کلن آلمان تصریح کرد: بشریت در اعصار مختلف و با هدایت انبیاء الهی پله های متفاوت فکری و عقلی را طی کرده و در عصر نبی مکرم اسلام(ص)، به میدان بلوغ فکری و عقلانی وارد شده و از این جهت می توان این مقطع از تاریخ بشریت را مقطع رهایی از وجه طفیلی انسان و سرآغاز نجات بشر تلقی کرد و بی گمان به دلیل این بلوغ فکری و عقلی است که پیغمبر اسلام، خاتم پیامبران است، چرا که نقطه عطف حرکت عقلانیت و خردورزی به سمت تکامل و تعالی در این زمان شکل گرفته و تا آخر نیز به منظور دستیابی به کمال بهتر با بهره گیری از تجارب بشری پیش خواهد رفت.

این محقق اسلام شناس، حسن خلق و اخلاق شایسته رسول گرامی اسلام را در مسیر تحقق رسالت الهی بسیار اثربخش دانست و افزود: چنانچه خاتم پیامبران از اخلاق شایسته و سرشت نیکو برخوردار نبود و در برابر بی حرمتی، دشنام و تهمت جاهلان زمان صبوری پیشه نمی نمود، هرگز نمی توانست رسالت راستین خود را بر اعماق جانها و دلها حاکم گرداند و به سرانجام رساند.

وی تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) با هجرت تاریخ ساز خود از مکه به مدینه، درخت بشریت را سیراب و با بینش و درک جامع از زمانه در برخورد با مخالفان، آگاهانه، نقشه های آنان را نقش بر آب کرد و با بصیرت بی نظیر، فتنه ها را یکی پس از دیگری خنثی نمود.

جعفری با تعریف ماهیت فتنه و آمیختگی حق و باطل در آن تاکید کرد: شعله فتنه آنچنان فضا را غبار آلود می کند که در آن همگان چه آنان که خس و خاشاک لقب می گیرند و چه کسانی که دیگران را خس و خاشاک می نامند، همه و همه خود را محق دانسته و بر حق معرفی می کنند و در این میان تنها کسانی می توانند به واقع حق را از باطل تشخیص دهند که در همه حال و در همه حوزه ها تقوا پیشه کنند و پروای الهی به خرج دهند.

وی در بخش دیگری از مبحثاخلاقی خود با اشاره به کلام امیر مومنان علی(ع) خطاب به مالک اشتر در زمان عزیمت به سرزمین پهناور مصر اظهار داشت: امیر مومنان در کلامی بدین مضمون خطاب به مالک می فرمایند همواره چه در برخورد با هم کیشان و چه در مواجهه با دیگر افراد که هم دین و هم کیش تو نیستند، رفتار انسانی پیشه کن چرا که دسته اول برادر دینی تو هستند و دسته دیگر در خلقت با تو برابرند مبادا رفتار تو با این دو گروه متفاوت باشد و در این راه با مردم همچون بردگان رفتار نمایی.

این مترجم و پژوهشگر علوم اسلامی، اخلاق گرایی امام اول شیعیان را در سیاست الگویی سرآمد، شایسته و بی نظیر در حکمرانی بر شمرد که اساسا در کلیه امور ارزشمدارانه برخورد می نماید و حتی در جریان جنگ جمل، آن زمان که برخی در تشخیص جبهه حق از باطل دچار شک و تردید شده بودند، اخلاق گرایانه به تبیین و تشریح ضرورت پذیرش حق بر مبنای معیار حق پرداخته و از حق گزینی بر اساس پیروی از فرد بر حذر می دارد.

وی با با استناد به کلام شیوای علی(ع) در نهج البلاغه، رویکرد تطمیع و تهدید معاویه در سیاست و حاکمیت را مصداق بارز پیمان شکنی و فسق و فجور در حکومت معرفی کرد و ادامه داد: به واقع باید اندیشه های ماکیاولی و سیاست های ماکیاولیستی در قرن حاضر را دنباله روش و منش معاویه تلقی نمود و در یک کلام می توان گفت سیاست دست یابی به هدف با هر وسیله برگرفته از تفکرات معاویه بوده که در جریان فرمانروایی بر شام در فرهنگ دیگر بلاد راه رسوخ و نفوذ یافته است.

جعفری در ادامه با برشمردن اخلاق گرایی به منزله پایه وحدت و همبستگی در جامعه عنوان داشت: هر جامعه تا آن زمان از نعمت وحدت بهره مند خواهد بود که ضمن پایبندی به اخلاقیات از تک روی و فرد گرایی دوری گزیند چرا که به تعبیر امیرالمومنین علی(ع)، شیطان در کمین افراد تک روست و دست خدا بر سر جمعیت و جماعت است و چنانچه جمعی با نیت خالص الهی در مسیری گام نهد در صورت وقوع قصور احتمالی نیز خداوند آنان را نجات خواهد داد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد جوامع اسلامی با پرهیز از هرگونه ظاهربینی، کج اندیشی و اختلاف افکنی، تبعیت از قرآن کریم و اخلاق نبوی و علوی را سرلوحه امور خود قرار دهند، تا در آینده ای نزدیک نه فقط چشم انتظار برپایی هفته وحدت بلکه شاهد شکل گیری سال وحدت مسلمانان جهان باشیم.

گفتنی است در این مراسم پیام محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان توسط سید عبدالرزاق موسوی مسئول بنیاد امید ایرانیان شعبه فارس قرائت شد.

شایان ذکر است این مراسم قرار بود در سالن زینب شیراز با سخنرانی حجت الاسلام سروش محلاتی برگزار شود که به دلیل برخی مخالفتها در جمع محدود تری برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز