خبرگزاری کار ایران

زهرا داور در نشست رفع خشونت از نظام بین‌الملل:

زیاده‌طلبی دولت‌ها و نبود مسوولیت بین‌المللی، مهمترین عوامل بروز خشونت هستند

کد خبر : ۲۳۸۲۲۸

برتری جویی، قدرت طلبی، سلطه جویی، تبعیض و بی عدالتی، ظلم و ستم و… چه در قلمرو رفتار فردی و چه در عرصه روابط بین الملل و میان دولت از مصادیق بارز اعمال ناشایست قدرت است و زمانی که نابرابری میان کشور ها افزایش می یابد و نظام جهانی با تکیه بر تفکر استبداد، استعمار و استثمار توسط قدرتی حاکم با شعارهایی از جمله: جهانی شدن و وحدت سیاست جهانی، نظم نوین جهانی، مداخله بشر دوستانه و… شکل می گیرد، خشونت حکومتی مصداق می یابد.

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: زیاده طلبی دولت ها و نبود مسوولیت بین المللی از مهم ترین عوامل بروز خشونت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا داور در نشست رفع خشونت از نظام بین‌الملل که پیش از ظهر امروز و به همت شاخه زنان بنیاد امید ایرانیان در محل این بنیاد برگزار شد، در مورد ریشه های خشونت در نظام بین الملل به تعریفی از خشونت پرداخت و گفت: خشونت به معنای ' رفتار سیاسی است که دربردارنده عنصر اِعمال ناشایست قدرت ' و از نوع خشونت ' ساختاری و حکومتی ' است.

وی اضافه کرد: برتری جویی، قدرت طلبی، سلطه جویی، تبعیض و بی عدالتی، ظلم و ستم و… چه در قلمرو رفتار فردی و چه در عرصه روابط بین الملل و میان دولت از مصادیق بارز اعمال ناشایست قدرت است و زمانی که نابرابری میان کشور ها افزایش می یابد و نظام جهانی با تکیه بر تفکر استبداد، استعمار و استثمار توسط قدرتی حاکم با شعارهایی از جمله: جهانی شدن و وحدت سیاست جهانی، نظم نوین جهانی، مداخله بشر دوستانه و… شکل می گیرد، خشونت حکومتی مصداق می یابد.

این استاد دانشگاه یادآورشد: آنچه درهر دوی این موارد باید به عنوان عامل مشترک مدنظر قرار گیرد، انسان و رفتارهای او است. زیرا در خشونت حکومتی و ساختاری نیز طراح و مجری انسان است هرچند سیستمی عمل می شود و استراتژی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها و… به دولت(شخص حقوقی) منتسب است. به بیان بهتر دراین نوع خشونت نیز عاملیت و آمریت انسانی دخیل است.

وی گفت: به همین دلیل است که هم در مفاهیم و منابع مذهبی و هم در اسناد بین المللی، ظلم، ستم، بی عدالتی، سلطه گری و… به انسان منتسب می شود(کان الانسان ظلوماً جهولا). از طرف دیگر در عرصه روابط بین الملل و مراودات سیاسی دولت ها آنچه موجب تنش، درگیری، خشونت و… می شود و قدرت نمایی دولت ها را به دنبال دارد اقتصاد و سیاست است. تجارت اسلحه و تجارت جنگ، قیمومت بر سایر کشورها و…

داور درادامه به تعبیری از نلسون ماندلا در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: به تعبیر زیبای نلسون ماندلا: خشونت در سایه فقدان دموکراسی و اقدام به حقوق بشر رشد می کند.

وی در ادامه به عوامل ظهور و بروز خشونت اشاره کرد و گفت: نبود ضمانت اجرایی لازم برای پیشگیری از تجاوزات، خطاها وزیاده طلبی دولت ها و نبود مسئولیت بین المللی آنها، عدم همکاری دولت ها و نهادهای بین المللی در دست یابی به اهداف مندرج درقواعد و اسناد بین المللی، برتری تصمیمات سیاسی بر موازین و مبانی حقوقی به ویژه حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه از مهم ترین این عوامل است.

وی گفت: محور قرار دادن ' کرامت انسانی ' که این اصل محور کلیه حیات اجتماعی و انسانی را بر مبنای صلح، دوستی و عدالت تحکیم می بخشد می تواند هرگونه خشونت، سلطه گری، جنگ، تجاوز و تخریب و… را نفی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز