خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در پیامی به همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی:

نسخه‌های خطی شناسنامه‌ مستند فرهنگ و تمدن ملت‌هاست

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۳۳۹

چگونه افرادی سودجو و ضدفرهنگ، راضی می‌شوند ماهیت فرهنگی و ادبی کشور خود را بفروشند در حالی که می‌دانند از شدت ارزش، بی‌قیمت هستند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تقدیر از برگزار کنندگان همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی ابراز امیدواری کرد تا کنار تجلیل از بزرگان، برای تربیت جوانان دانشجو در جهت علمی‌تر کردن بهره برداری از نسخ خطی بیشتر و مناسب‌تر قدم برداشته شود.

به گزارش ایلنا، متن پیام آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به این همایش به شرح زیر است:

نسخه‌های خطی، شناسنامه‌ای مستند از فرهنگ و تمدن ملت‌ها و نشان دهنده جایگاه مردم آن سرزمین در علم دانش است که ایران عزیز از این سرمایه عظیم در هر دو بعد ملی و اسلامی برخوردار است.

وی افزود: امروز به غیر از کتابخانه‌هایی که نسخ خطی دارند، بسیاری از خانه‌های مردم، محل نگهداری نسخه‌هایی است که نسل اندر نسل به آن‌ها رسیده و از این سرمایه ارزشمند استفاده‌ای در حد نگهداری و افتخار می‌کنند و‌ ای کاش نهضتی در کشور به راه بیفتد تا هر ایرانی هر نسخه خطی را که در اختیار دارد به مرکزی یا کتابخانه‌ای تحویل دهد تا تبدیل به سرمایه‌ای فرهنگی و اجتماعی عظیم در کشور شود.

در ادامه این پیام آمده است: افسوس دیگر هر ایرانی دلسوز فرهنگی درخصوص نسخه‌های خطی، فروش آن‌ها به دلالان خارج از کشور است و در شگفتم که چگونه افرادی سودجو و ضدفرهنگ، راضی می‌شوند ماهیت فرهنگی و ادبی کشور خود را بفروشند در حالی که می‌دانند از شدت ارزش، بی‌قیمت هستند.

هاشمی رفسنجانی افزود: در یک بررسی، بخشی از نسخ ارزشمند خطی را مرواریدهای ارزشمند یافتم و خدا را شکر که در زمان مسوولیتم، سر و سامان بیشتر و مناسبتری گرفت و بعد‌ها چاپ و انتشار نسخ خطی مجلس شورای اسلامی، به شیوه‌ای برای گسترش فرهنگ و ادب کشور تبدیل شد و تلاش برای حفظ و ترمیم اسناد کشور هم انجام شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی، حرکاتی ارزشمند در جهت نهادینه کردن احترام به کسانی است که عمر خویش را در جهت بسط و گسترش فرهنگ ایران، شیعی و اسلامی صرف کردند و امسال به یاد شخصیت عالمی همچون آیت‌الله عزیزالله عطاردی برگزار می‌شود که بیش از ۲۰ اثر در زبان عربی و ۵۰ اثر از زبان فارسی از ایشان به جای مانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز