خبرگزاری کار ایران

در مناظره شکوری‌راد و بذرپاش در روز دانشجو مطرح شد؛

امنیت با سیاست‌های تدریجی بدست می‌آید نه با فشار سیاسی

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۳۴۱

پس از ۱۶ آذر جریان‌های مختلفی تلاش کردند این روز را به نفع خود مصادره کنند و همواره کشمکش‌هایی در این زمینه وجود داشته اما دلیل اینکه این روز همچنان از سوی طیف‌های مختلف مورد پذیرش است به این دلیل است که این روز٬ روز دانشجو است و باید گرامی داشته شود.

مناظره علی شکوری‌راد و مهرداد بذرپاش در دانشگاه علم و صنعت با حضور دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ با حضور علی شکوری‌راد پشت تریبون مناظره اکثر دانشجویان به حالت ایستاده او را تشویق کرده و شعارهایی نظیر " به حصر غیرقانونی پایان دهید "، " کیانوش عزیزم راهت ادامه دارد " و " دانشجو می‌میرد لذت نمی‌پذیرد " را سر دادند.

شکوری راد با تبریک روز دانشجو به روح شهدای بزرگ قندچی٬ بزرگ‌نیا و شریعت‌رضوی و همچنین همه شهدای راه آزادی از جمله شهدای سبز درود فرستادند.

او ویژگی روز دانشجو را استبداد و استکبارستیزی دانست و افزود: پس از ۱۶ آذر جریان‌های مختلفی تلاش کردند این روز را به نفع خود مصادره کنند و همواره کشمکش‌هایی در این زمینه وجود داشته اما دلیل اینکه این روز همچنان از سوی طیف‌های مختلف مورد پذیرش است به این دلیل است که این روز٬ روز دانشجو است و با هر سلیقه‌ای باید گرامی داشته شود.

شکوری راد گفت: قندچی و بزرگ‌نیا عضو حزب توده و شریعت‌رضوی از خانواده‌ای مذهبی بود.

بذرپاش: اگر ما ۵ سال بر سر کار بودیم٬ شما ۱۶ سال هر کاری خواستید کردید

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه مناظره مهرزاد بذرپاش با گفتن این موضوع که اگر ما ۵ سال بر سر کار بوده‌ایم شما ۱۶سال آن طرف بوده‌اید و هر کاری که خواستید کرده‌اید٬ بحثرا آغاز کرد.

بذرپاش در ادامه افزود: جنبش دانشجویی شاخصه‌ای دارد مانند آرمان‌گرایی که نشانه این شاخصه٬ ناراضی‌بودن از وضعیت موجود است که از اندیشه شیعی سرچشمه می‌گیرد که این ناراضی بودن از شرایط موجود فقط مختص شرایط داخلی نیست بلکه می‌تواند ناراضی‌بودن از شرایط بین‌المللی و خارجی هم شامل شود که آن به استکبارستیزی جنبش دانشجویی باز می‌گردد.

وی افزود: شریعت‌رضوی‌ها٬ قندچی‌ها و علم‌الهدی‌ها در راه این آرمان و آرمان‌گرایی شهید شدند و آنها در ۱۶ آذرهای تاریخ مقابل آمریکا و استکبار غرب ایستادند و اگر تحریفی اتفاق افتاده است تحریف در ماهیت جنبش دانشجویی است که از حالت استکبار ستیزی بیشتر به مسائل جناحی و درون‌جناحی سوق داده شده است که برخی دوستان برای سوق دادن جنش دانشجویی به این سمت موفق بوده اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از شاخصه‌های جنبش دانشجویی استقلال‌خواهی است و اگر آنها امروز ایستاده‌اند خواسته‌اند که تجربه‌های تاریخی مانند عهدنامه گلستان ترکمنچای و پاریس‌ها تکرار نشود.

وی گفت: ما به دولت آمریکا اعتماد نداریم چون آنها شهید قندچی‌ها٬ علم‌الهدی‌ها را شهید کردند. آنها دولتی هستند که امام ما را تبعید کردند ۲۰۰ و سی چهل هزار از ما شهید گرفتند تحریم‌های چند نسلی را به ما تحمیل کردند آنها همان‌هایی هستند که مردم و مسئولان ما را در خیابان های این شهر شهید کردند.

شکوری‌راد: آزادی و عدالت در مصداق بین المللی و داخلی آرمان اصلی دانشجویان است

شکوری‌راد در ادامه گفت: همان‌طور که گفتم پیامد جنبش دانشجو ضداستبددی و ضداستکباری بودن آن است که این دو با یکدیگر هستند و باعثشدند که این جنبش ماندگار شود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های جنبش دانشجویی جوان بودن است که این جوان بودن باعثانرژی و تحرک می‌شود و آنها در راه اعتقاد خود حاضر باشند فداکاری کنند. و آرمان‌گرایی ویژگی دیگر دانشجو است که گاهی باعثمی شود نتواند واقعیت‌ها را درک کند. هر چند این آرمان گرایی فضیلت دانشجو است و به آن قدرت عمل و انرژی می دهد.

شکوری‌راد یکی دیگر از ویژگی‌های جنبش دانشجویی را مطلق‌انگاری دانست و گفت: این مطلق‌انگاری در جهت آرمان‌گرایی٬ هم فضیلت است٬ هم آفت. آنجایی که در جهت آرمان‌گرایی مطالبه‌ها را طلب می‌کند فضیلت است اما هنگامی که این مطلق‌انگاری به آرمان‌ها دست پیدا نمی‌کنند باعثسرخوردگی می‌شوند.

شکوری‌راد اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز دانشجویان در جنبش دانشجویی مجتمع است که باعثهم‌افزایی می‌گردد همانطور که ما دیدیم همین هم‌افزایی دانشجویان موتور محرک جامعه است که توانست در سال ۱۳۷۶ دوم خرداد را خلق کند و باعثتحول شود.

وی با طرح این سوال که آرمان دانشجویان چیست تصریح کرد: آزادی و عدالت در مصداق بین المللی و داخلی آرمان اصلی دانشجویان می‌باشد که این موضوع در سطح بین‌المللی با قدرت‌هایی که می‌خواهند منافع ملت ها را ضایع کند مبارزه می‌کند و به وجه اسکتبارستیزی دانشجویان بازمی‌گردد.

شکوری‌راد گفت: در سطح داخلی٬ آرمان‌گرایی دانشجویی از آن بعد به مبارزه با بی‌عدالتی فرهنگی سیاسی و اجتماعی که در هر کجا وجود دارد با آنها به مقابله می‌پردازد.

وی تاکید کرد: به نظر من بزرگترین بی‌عدالتی که جنبش دانشجویی به آن تاکید دارد قانون‌گریزی و زیر پاگذاشتن قانون است و هر کسی و هر قدرتی و در هر جایگاهی که بخواهد آن را زیر پا بگذارد با آن مبارزه می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آزادی‌خواهی نکته متمایز کننده انسان و حیوان است و اگر انسان دارای آزادی نباشد با حیوان هیچ فرقی نمی‌کند.

شکوری راد خاطرنشان کرد: بنابراین مبارزه دانشجو در وجه بین المللی و داخلی آرمان‌گرایی و پیگیری این دوموضوع که در تاریخ و امروز مصداق‌های گوناگونی دارند.

بذرپاش: ما هم باید بتوانیم حرف‌هایمان را بزنیم

مهرداد بذرپاش دیگر طرف مناظره گفت: به نکته خوبی اشاره شد همان آزادی است. اگر ما این موضوع را اصل بدانیم بنابراین باید در جامعه نقدپذیری وجود داشته باشد و نه اینطور که اگر اتفاقی در صحنه بین‌الملل می‌افتد و ما انتقادی نسبت به آن داریم چه درست باشد چه نباشد٬ کسی حق ندارد به ما بگوید بی سواد. همانطور که الان شما دارید به راحتی حرف می‌زنید ما هم باید بتوانیم حرف هایمان را بزنیم. چرا دانشجویی امروز نتوانست جلوی رئیس‌جمهور بلند شود و حرف‌های خودش را بزند؟

وی گفت: به نظر من این کار بسیار بدی است که بخواهیم کسانی را با حرف هایی تخطئه کنیم.

شکوری‌راد: اگر در مذاکرات همه تحریم ها لغو شود تازه به سال ۸۸ بازمی‌گردیم

شکوری راد درباره شعار مرگ بر فتنه گفت: ما باید ابتدا بتوانیم فتنه و فتنه‌گران را تعریف کینم و من مانند نماینده واقعی مردم جناب آقای مطهری٬ معتقدم که در سال ۸۸ فتنه رخ داده است اما مناسب برگزار می‌شد و قبل از انتخابات برخی طرفداران نامزد خاصی را در فشار نمی‌گذاشتند٬ فتنه ایجاد نمی‌شد.

شکوری راد با اشاره به هیجان موجود در سالن گفت: بخشی از این هیجانات را علتش را این می‌دانم که همه دانشجویان و تشکلات دانشجویی حق برپایی مراسم ندارند.

وی اضافه کرد: اگر شرایط طوری بود که همه تشکلات و احزاب می‌توانستند در طول سال فعالیت کنند همه هیجان به یک مراسم در یک روز سرریز نمی شد.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در دانشگاه امنیت باشد امنیت با سیاست‌های تدریجی نه با دستگیر کردن دانشجویان ایجاد می‌شود. من مطمئنم که امروز در جمع این دانشجویان هیچ جاسوس خارجی یا کسی که مخالف استقلال و قانون اساسی باشد وجود ندارد.

شکوری راد تصریح کرد: ما اگر در دانشگاه فضای سالمی داشته باشیم و دانشجویان بتوانند آزادانه درآن فعالیت کنند بنابراین جایی برای نگرانی مسئولان وجود نخواهد داشت.

بذرپاش تاکید کرد: من ۸۸ را فتنه می‌دانم. قبل از فتنه٬ در سال ۱۳۸۷ خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمد و طرح فریز را مطرح کرد و تقریبا ایران آن را پذیرفت اما با ورود به سال ۸۸ و آن اتفاقات بزرگ کل مذاکرات متوقف شد و اوباما رئیس جمهور امریکا ایران را متهم و همه مذاکرات را لغو کرد.

وی گفت: ما شاهد بودیم که قطعنامه جامع علیه ایران تصویب شد و تحریم‌هایی علیه ایران صورت گرفت که به نظر من فتنه‌گران در سال ۸۸ باعثشدند نسل سوم تحریم‌ها علیه مردم ایران وضع شود و اگر امروز در مذاکرات همه تحریم ها لغو شود ما تازه به سال ۸۸ بازمی‌گردیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز