خبرگزاری کار ایران

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری؛

نهادهای انقلاب اسلامی در بودجه ریزی و حسابرسی عملیاتی پیشرو هستند

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۵۳۸

ایجاد نهادهای انقلاب اسلامی با کارکردهای انقلابی و مردمی و بنا بر نیازهای کشور، جزء ابتکارات ماندگار راهبردی و مدیریتی حضرت امام(ره) بودند و از سازوکارهای نظارتی و مدیریتی برای ایجاد انضباط مالی و مدیریتی برخوردارند.

معاون نظارت وحسابرسی دفتر مقام معظم رهبری گفت: نهادهای انقلاب اسلامی در طراحی و استقرار نظام‌های تعالی سازمانی، سنجش بهره وری، بودجه ریزی عملیاتی و حسابرسی عملیاتی پیشرو هستند.

به گزارش ایلنا، همایش دستاوردها و الگوهای سلامت اداری و مالی با حضور مسئولین نهادهای انقلاب اسلامی، دستگاه‌های نظارتی و روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی صبح امروز در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبری مبانی دینی بحثسلامت اداری و مالی را از منظر آیات قرآن کریم و روایات بیان و سپس مواردی از تأکیدات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب را بازگو کرد.

در ادامه دکتر محمد جواد ایروانی معاون نظارت وحسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، سازوکارهای موجود برای ارتقای سلامت اداری و مالی در نهادها را ارائه کرد و گفت: ایجاد نهادهای انقلاب اسلامی با کارکردهای انقلابی و مردمی و بنا بر نیازهای کشور، جزء ابتکارات ماندگار راهبردی و مدیریتی حضرت امام(ره) بودند.

وی با بیان این‌که این نهادها از سازوکارهای نظارتی و مدیریتی برای ایجاد انضباط مالی و مدیریتی برخوردارند، افزود: استفاده از نظام حسابداری و گزارشگری مالی طبق استانداردهای جهانی در تمامی نهادها، تصویری روشن از آنها ارائه می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حسابرسی از این نهادها با استفاده از برترین موسسه حسابرسی کشور که رتبه اول را در این زمینه دارد، منجر به برگزاری منظم و بموقع مجامع این دستگاه‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: ابتکار در طراحی و استقرار استانداردهای گزارشگری مالی نهادهای غیرانتفاعی بر اساس سیستم تعهدی و نقدی با استفاده از فناوری اطلاعات پیشرفته گزارشگری نهادها، به دستگاه‌های نظارتی را تسهیل کرده است.

معاون نظارت وحسابرسی دفتر مقام معظم رهبری همچنین گفت: نهادهای انقلاب اسلامی در طراحی و استقرار نظام‌های تعالی سازمانی، سنجش بهره وری، بودجه ریزی عملیاتی و حسابرسی عملیاتی پیشرو هستند و مبتنی بر اساسنامه مصوب و راهبردهای تنظیمی، در جهت ارتقای کارآمدی توأم با سلامت اداری و مالی فعالیت می‌کنند و رویکرد کلی اولویت برنامه‌های محوری، اولویت پیشگیری است.

در ادامه این همایش غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در مورد نقش برنامه و بودجه در ارتقای سلامت اداری و مالی سخنرانی خود را ارائه داد و در ارتباط با بهره وری یعنی اثربخشی و کارآیی و اهمیت آن در شکوفائی اقتصادی توضیح داد.

وی همچنین اتکاء اقتصاد به نفت را یک عامل برون‌زای منفی برشمرد و تأکید کرد: باید برنامه ریزیها در جهت کاهش اتکای اقتصاد به نفت باشد. سپس دکتر نادریان رئیس موسسه حسابرسی «مفید راهبر»، سازوکارهای ارتقای سلامت اداری و مالی در کشورهای مختلف و رویکردهای موجود در خصوص مبارزه با آسیب‌های موجود در این جهت را در مقاله خود ارائه کرد.

در ادامه دکتر شکرخواه، الگوها و دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را در حوزه ارتقای سلامت اداری در جنبه‌های منابع انسانی، ساختاری، گزارشگری مالی و فناوری اطلاعات ارائه کرد.

تأکید بر نظامات تصمیم گیری مبتنی بر خرد جمعی، استفاده از کمیته‌های تخصصی در بررسی همه جانبه موضوعات، استقرار سیستم‌های کنترل داخلی، بهره گیری از منابع انسانی متخصص و توانمندسازی آنها و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد مختلف فعالیتی ستاد اجرایی، محورهای مهم سخنرانی وی بود.

در ادامه همایش، دکتر کثیری استاد دانشگاه نیز در مقاله خود با موضوع نقش راهبری بنگاه و نظام کنترل‌های داخلی در راستای سلامت مالی و اداری، به تبیین بحثکنترل داخلی COSO که یک سازوکار پیشرفته و به روز در جهان است، پرداخت.

در بخش پایانی همایش، دکتر اوتارخانی استاد دانشگاه، با ارائه مقاله «تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقاء سلامت اداری و مالی»، نقش ICT را در شفافیت و پاسخگویی تشریح کرد. وی خاطرنشان کرد: تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساختی را فراهم می‌کند که بر اساس آن، «افزایش دسترسی مردم به اطلاعات»، «تأمین نیازهای ارتباطاتی مردم» و «تأمین نیازهای خدمات» امکان‌پذیر و در نتیجه، امکان رصد فعالیت‌ها و سیاست‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی فراهم می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز