خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد حقوق بشر:

بهائیان در ایران از حقوق شهروندی برخوردارند / از حضور گزارشگر ویژه در ایران نمی‌هراسیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۵۹۸

جمهوری اسلامی ایران گزارش UPR خود را جمعه همین هفته به سازمان ملل ارائه می‌دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی ایران گزارش UPR خود را جمعه همین هفته به سازمان ملل ارائه می‌دهد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد لاریجانی در سلسله نشست‌های تحلیل مسائل ایران و منطقه که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه بصیرت مسئله‌ای کلیدی برای بشریت است، گفت: این بصیرت مبتنی بر تفقه در دین است و این تفقه بی‌پایه نیست، تفقه‌ای است که در مکتب اهل بیت(ع) تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه بصیرت سیاسی یکی از شاخه‌های مهم این بصیرت است، افزود: انسان بصیر سیاسی، انسانی است که فهم درستی از وضعیت خود داشته باشد و بداند در هر وضعیت چه کاری باید انجام دهد و قیام به انجام کاردروقت وزمان مناسب کند.

دبیر ستاد حقوق بشرتاکید کرد: ما باید تصویرمان از جامعه بر مبنای واقعیت باشد و بدون یک نقطه مرجع هم نمی‌توان واقعیات را به درستی درک کرد، جمهوری اسلامی ایران با قیام به یک نقطه مرجع دو دستاورد مهم داشت که یکی تجربه ملی و دیگری نهضت بیداری اسلامی است.

وی با بیان اینکه عقلانیت سپهر عمل انسان است و فضایی است که عمل را در آن توجیه می‌کنیم، گفت: ۳۵ سال از تجربه عقلانیت ما می گذرد و حالا باید ببینیم که دیگران چه نظری درباره تجربه عقلانیت ما دارند.

غرب نمی تواند پیشرفت چشمگیر ایران را ببیند

محمد جواد لاریجانی در ادامه با بیان اینکه اسلامی که با رهبری امام خمینی(ره) شروع شد بر سه رکن استوارشده است، گفت: رکن اول این است که اسلام دین سرزنده است و مندرس نیست. رکن دوم اینکه اسلام دین جامعی است که شامل حکومت هم می‌شود وسوم اینکه اسلام مخصوص یک قوم نیست وشامل همه می‌شود.

وی اظهار داشت: در گذشته نفت ایران اهمیت داشت ومستعمره بود ولی در این ۳۵ سال به یک کشور مهم تبدیل شده و از سه بُعد پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته‌ایم که در منطقه با کشورهای دیگر قابل قیاس نیست، این سه بعد عبارتند از توان دفاعی، توان علمی وپیشرفت در تکنولوژی.

لاریجانی با اشاره به توان بالای علمی و تکنولوژی ایران گفت: غرب نمی‌تواند توانمندی انرژی اتمی را از ایران بگیرد و ما حتی می‌توانیم بهتر از این نیز فعالیت‌ها را انجام دهیم، سازوکار دموکراسی کشورهای همسایه و منطقه با ما قابل مقایسه نیست به همین دلیل ایران یک خطر بسیار جدی برای منافع آمریکا و غرب به حساب می‌آید و آنها که منافع خاصی را در چند دهه گذشته در کشور ایران برای خودشان تعریف کرده‌اند، اکنون دیگرآن منافع را از دست می بینند.

وی در ادامه تاکید کرد: تجارب ایران اسلامی برای آمریکا وغرب بسیار خطرناک است و اگر این تجربه در کشورهایی مثل مصر اتفاق بیفتد بسیار برای آنها بد می‌شود لذا گروهکی را به اسم داعش درست کردند که زیباترین نمادهای اسلام را زشت و بد نشان می‌دهد.

دبیر ستاد حقوق بشرگفت: تهاجم فرهنگی به شدت به جمهوری اسلامی روی آورده و یکی از جبهه‌های آن حقوق بشر است، این جبهه دارای دو پایه تئوریک است پایه اول مسئله اصالت کرامت انسان است و پایه دوم این است که اصالت کرامت انسان فقط جنبه نظری ندارد و باید روش اجرای آن ترسیم شود.

وی اظهار داشت: ۵ پایه منشور حقوق بشر عبارتند از آزادی اندیشه و بیان، آزادی انتخاب دین، مصونیت حوزه خصوصی که مغایر با امر به معروف و نهی از منکر است، عدم تبعیض در فعالیت‌های اجتماعی و آزادی عمل مادامی که به دیگری ضرری نرسد، این ۵ پایه برمبنای سکولارلیبرال و افکار غربی مطرح شده است.

جمعه این هفته ارائه گزارش یو. پی. آر ایران به سازمان ملل

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه اظهار داشت: بحثگزارش‌گری در مکانیزم سازمان ملل ۳ نوع است که(یو. پی. آر) اولین مکانیزمی است که ما خود جزء مبتکرین آن هستیم و آن را قبول داریم.

وی افزود: اگر قرار باشد گزارشی تهیه شود همه کشورها باید گزارش بدهند که این موضوع علیرغم مخالفت آمریکا تصویب شد و آنها مجبور شدند، به سوالات ما پاسخ دهند. در این مکانیزم کشورها به صورت دوره ای باید هر ۴ سال یکبار گزارش خود را ارائه دهند. دور اول به اتمام رسیده و روز جمعه همین هفته ایران باید گزارش خود را ارائه دهد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مکانیزم یو. پی. آر را کاملا قبول داریم، گفت: ما با این مکانیزم مشکلی نداریم، با روش گزارشگری هم مشکلی نداریم همانطور که بارها به ایران آمده اند وباز هم خواهند آمد، اما گزارشگر باید سمت وسوء نداشته باشد.

وی گزارشگری ویژه را نوع سوم مکانیزم گزارشگری در سازمان ملل عنوان کرد و گفت: ما با گزارشگر ویژه و نوع تهیه گزارش آقای احمد شهید مشکل داریم و بعد از انقلاب تاکنون احمد شهید سومین گزارشگر ویژه است.

از حضور گزارشگر ویژه در ایران نمی‌هراسیم

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت: ما ۶ مشکل اصلی با احمد شهید داریم. اشکال اول این است که نفس گزارشگر ویژه توجیه می‌خواهد آنها باید به ما بگویند که چرا گزارشگر ویژه، باید توجیه کنند در ایران چه اتفاقی افتاده که گزارشگر ویژه تعیین می‌کنند. گفتیم چرا برای ایران گزارشگر ویژه ضروری است اما برای کشورهای دیگر نیست؟

وی تصریح کرد: یکی از دلایل توفیق ما در صحنه بین‌المللی این است که ما به شکل حرفه‌ای با سازمان ملل کار می‌کنیم.

لاریجانی افزود: اشکال دوم موضع گیری گزارشگر سازمان ملل علیه ایران است. طبق نرم‌های گزارشگری باید گزارشگرعلیه کشور دیگر موضع‌گیری نداشته باشد، ما نمی‌خواهیم احمد شهید با ما دوست باشد فقط حرف ما این است که نباید علیه ایران موضع‌گیری سیاسی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مشکل سوم این است که احمد شهید متد غربالگری ندارد، ما از روی سایت‌ می‌فهمیم که چه چیزی به ما استناد داده شده، ما اصلاً نمی‌دانیم او چگونه غربال می‌کند وقتی هم از او متدش را می‌پرسیم حرفی نمی‌زند و این مساله مهم است.

دبیر ستاد حقوق بشر اشکال چهارم را پرونده سازی علیه ایران دانست و گفت: این یک اقدام خلاف است و حتی در سیستم‌های حقوقی داخل کشورها هم نمی‌توانید دعوت عام کنید که هرکس از یک نفر پرونده دارد بیاید و او را به دادگاه بکشاند.

وی اشکال پنجم را حمایت از تروریسم دانست و گفت: احمد شهید متهمان تروریسم را مدافع حقوق بشر می‌خواند، ما یک بار فردی را که عامل بمب‌گذاری بود و خانه‌اش معدن اسلحه بود گرفتیم و اعدام کردیم اما آنها گفتند که این فرد مدافع حقوق بشر بوده و چون کرد بوده اعدام شده، این در حالی است که دفاع از تروریسم پیگرد بین‌المللی دارد.

لاریجانی اشکال ششم به احمد شهید را توهین به اسلام توصیف کرد و افزود: وی می‌گوید که به نظر من باید همجنسگرایی آزاد باشد در حالی که می‌توانست بنویسد اینگونه قوانین اسلام با فلان بند سازمان ملل مغایر است اما از نظر خود می‌گوید و فتوا می‌دهد، در حالی که گزارشگر نباید از خود نظر بدهد، اینها در واقع پایه نقد ما از این گزارشگری است.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که نباید مسئله حقوق بشر را تبدیل به یک مسئله جناحی سیاسی کنیم، آنهایی که سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زنند به آزادی و استقلال ما علاقه ندارند.

پس از پایان اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر یکی ازحضار پرسید: چرا نظام از حضور احمد شهید هراس دارد؟ چرا مدام مانع ورود وی می‌شویم؟ لاریجانی درپاسخ به وی اظهارداشت: قبل از احمد شهید هم گزارشگر داشته‌ایم و مسئله گزارشگر ویژه موضوع جدیدی نیست، برخی از آنها هم به ایران آمدند و از زندانها بازدید کردند. به طور قطع ما وحشتی از حضور احمد شهید در ایران نداریم و نظام و حکومت و قوای سه گانه قدرت عظیمی دارند و هراسی از حضورگزارشگر در ایران نداریم.

وی ادامه داد: کشور ما کشور لرزانی نیست، ما به احمد شهید گفته‌ایم که اشکالات را بگوید. ازاو پرسیده‌ایم که برای چه می‌خواهی به ایران بیایی که او هم ۳۰۰ اتهام علیه ایران را مطرح کرد و برای مثال گفت که می‌خواهد شکنجه در ایران را بررسی کند و ببیند که آیا سیستماتیک است یا خیر و سپس گفت من خود می‌بینم و استنباط می‌کنم، ما نتوانستیم با این فرد به طور منطقی وارد گفت‌وگو شویم.

لاریجانی با اشاره به نقض حقوق قوانین ایران توسط بعضی از سران کشورهای خارجی که به ایران می‌آیند گفت: کاترین اشتون با حضور در ایران می‌خواست بگوید که ما کشورتان را قبول نداریم و با هر که دل‌مان بخواهد دیدار می‌کنیم و گر نه می‌توانستند درخواست بدهد و از سوی قوه قضاییه و دولت مجوز دیدار صادر می‌شد و دیدار با هر شخصی که می‌خواست صورت می‌گرفت.

وی افزود: غربی‌ها آنگونه که می‌گویند با گزارشگرها خوب برخورد نمی‌کنند اما ما تا به حال ۷ گزارشگر موضوعی را پذیرفته‌ایم و آنها با هر کسی که می‌خواستند هم دیدار داشته‌اند.

دبیر ستاد حقوق بشر درباره ورود ایران به عنوان یک فعال حقوق بشری به صورت حرفه‌ای گفت: ما باید این زمینه را فراهم کنیم که کسانی که در زمینه حقوق بشر تحصیل می‌کنند بتوانند در آن زمینه فعالیت کنند همچنین تهیه سند حقوق بشر اسلامی خیلی دشوار نیست اما ظهور و اجرایی شدن آن بسیار مهم است که به راحتی صورت نمی‌گیرد.

بهائیان در ایران از حقوق شهروندی برخوردارند

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره برخورد با بهایی‌ها نیزاظهار داشت: ما طبق فرمایش حضرت امام(ره) با بهائیان طبق حقوق شهروندی برخورد می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی کشور مهمی است و این بسیار مهم است به عنوان مثال در سوریه که غرب دنبال این بود که دولت آن را پایین بکشد، ما آن را به نفع منطقه نمی‌دانستیم باعثشدیم این پروژه ابتر بماند.

لاریجانی درباره امضای برخی از مفاد اعلامیه‌های حقوق بشری سازمان ملل گفت: برخی از آنها در قبل از انقلاب امضا شد و اگر در زمان حال بود ما حرف‌هایی داشتیم اما بیرون آمدن از یک تعهد بین‌المللی درست نیست.

وی درباره امضای کنوانسیون حقوق اطفال اظهار داشت: درباره کنوانسیون اطفال اشتباه کردند امضا کردند ولی ما وفای به عهد داریم و به آن متعهد می‌مانیم.

دبیر ستاد حقوق بشر درباره تفسیرهای متعدد که از اعلامیه‌های حقوق بشر می‌شود، گفت: ما اینها را قبول نمی‌کنیم و آنهایی را هم که قبول کردیم به تفسیر خودمان است و تفاسیر دیگر را قبول نمی‌‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز