خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضاییه در دیدار با نخست وزیر عراق:

جمهوری اسلامی ایران در حمایت قوی، معنوی و مادی از عراق کوتاهی نخواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۳۳۷

ئیس قوه قضاییه با تأکید بر روابط «عمیق و ریشه‌دار» دو ملت ایران و عراق، حمایت از عراق به عنوان کشوری «مقتدر، مستقل و با ثبات» را سیاست مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران خواند.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر روابط «عمیق و ریشه‌دار» دو ملت ایران و عراق، حمایت از عراق به عنوان کشوری «مقتدر، مستقل و با ثبات» را سیاست مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران خواند.

به گزارش ایلنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق و هیأت همراه افزود: جمهوری اسلامی ایران در حمایت قوی، معنوی و مادی از عراق کوتاهی نخواهد کرد و مجموعه تلاش ما پس از سقوط رژیم صدام در این زمینه کاملاً روشن و آشکار است.


رئیس دستگاه قضا با اشاره به سخنان نخست وزیر عراق درباره تحرکات گروه‌های تروریستی در این کشور گفت: تصور ما بر این است که خطر تروریسم فقط مربوط به عراق نیست و معتقدیم در پشت پرده طرح فراگیرتری برای ناامن کردن کل منطقه وجود دارد.
آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه گروه تروریستی - تکفیری داعش نسبتی با اسلام ندارد، اظهار کرد: کشتن افراد بیگناه و دیگر اعمالی که این گروه انجام می‌دهد، هیچ ربطی به شیعه و سنی ندارد؛ در واقع یکی از سیاست‌های استعماری آمریکا و اروپا این است که می‌خواهند با معرفی اعمال داعش به نام اسلام، چهره اسلام را مشوش کنند.


رئیس قوه قضاییه با ابراز امیدواری به محو شدن این «لکه سیاه» از جهان اسلام، گفت: برادران عراقی ما اکنون در صحنه جهاد با تروریسم قرار دارند و ما اطمینان داریم مردم غیور عراق خودشان می‌توانند این مشکل را حل کنند.


آیت الله آملی لاریجانی تشکیل دولت جدید عراق، همچنین انتخاب رئیس مجلس و رئیس جمهوری این کشور را «خبری خوش» برای ملت عراق و دوستداران این کشور دانست و گفت: این تحولات عراق را وارد مرحله جدیدی می‌کند تا به کشوری مستقل و قوی تبدیل شود.


رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری سفر رئیس قوه قضاییه عراق به تهران و تنظیم ۴ توافقنامه در این سفر، افزود: مراحل قانونی این توافق‌ها طی شده است و آماده اجرا هستند؛ ما از جانب قوه قضاییه ایران آمادگی خود را برای اجرایی شدن این توافقنامه‌ها که می‌تواند باب جدیدی را در روابط دو کشور در حوزه همکاری‌های حقوقی و قضایی، استرداد مجرمین و انتقال محکومین باز کند، اعلام می‌کنیم.


آیت الله آملی لاریجانی در ادامه موضوع ایرانیانی که به دلیل عبور غیرمجاز از مرز در عراق دستگیر شده در زندان بسر می‌برند را یادآور شد و گفت: ورود غیرمجاز در هیچ کشوری قابل قبول نیست و هر کشوری حق دارد متخلفین را بر حسب قوانین خودش مجازات کند، اما می‌دانیم که بسیاری از این اشخاص به عشق زیارت مشاهد شریفه وارد عراق می‌شوند و قصد نادیده گرفتن قانون کشور عراق را ندارند بلکه گاهی حتی متوجه ممنوعیت‌های قانونی و تبعات آن نیستند.


آیت الله آملی لاریجانی از مسئولان عراقی خواست که تمهیداتی بیندیشند که در صدور حکم علیه این دسته از زندانیان تخفیف در نظر گرفته شود.


رئیس دستگاه قضا افزود: ظاهراً قوانین کشور برادر ما در این زمینه بسیار سخت‌گیرانه است در حالیکه در کشور ما این چنین نیست. درخواست ما این است که در صورت امکان قوانین در این زمینه اصلاح شود، زیرا فرق است میان کسی که با انگیزه مجرمانه و پیروی از هوای نفس مرتکب تخلف می‌شود و کسی که به عشق زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از مرز عبور می‌کند.


آیت الله آملی لاریجانی همچنین با توجه به حضور شماری از اعضای گروهک منافقین در عراق گفت: منافقین فقط جرایمی را علیه مردم ایران مرتکب نشدند بلکه در زمان حکومت صدام به بسیاری از عراقی‌ها نیز ظلم کردند و ما خواستار اخراج آنان از عراق هستیم؛ همچنین از مسئولان عراقی می‌خواهیم کسانی را که دستشان به خون مردم ما آلوده است، برای محاکمه به ایران باز گردانند.


رئیس قوه قضاییه در پایان از آمادگی قوه قضاییه ایران بر همکاری‌های حقوقی و قضایی با عراق و در اختیار نهادن تجارب و دستاوردهای ۳۵ ساله از جمله در حوزه به کارگیری فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی خبر داد.


در ابتدای این دیدار حیدر العبادی با ابراز خرسندی از حضور در تهران انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقصد نخستین سفر پس از تصدی سمت نخست وزیری را نشانه‌ای بر تأکید بغداد بر گسترش و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه‌ها ارزیابی کرد.
وی با قدردانی از اینکه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در کنار عراق ایستاده است، تروریسم را بیگانه با فکر و دین و ملت ایران و عراق خواند و گفت: گروه‌های تروریستی به اسلام ضربه می‌زنند و در حالی که داعیه حمایت از اهل سنت دارند، بیشترین کشتار را در میان اهل تسنن به راه انداخته‌اند. ما می‌دانیم نیروهایی پشت پرده هستند که برای بدنام کردن اسلام و مسلمانان از تروریسم حمایت می‌کنند.


حیدر العبادی تشکیل دولت عراق را نشانه‌ای از «تلاش یکپارچه» همه گروه‌های عراقی اعم از شیعه، سنی، کرد و سایر اقوام برای ایستادگی در برابر داعش دانست.


نخست وزیر عراق همچنین در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی آیت الله آملی لاریجانی، قول مساعد داد تخفیف مجازات یا عفو ایرانیانی را که به دلیل ورود غیرمجاز به عراق بازداشت شده‌اند، پیگیری کند.


وی همچنین حضور منافقین در عراق را معضلی تحمیل شده به این کشور دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز