خبرگزاری کار ایران

سردار جلالی در نشست خبری:

ضعف عمده در پدافند غیرعامل ترویج و فرهنگ‌سازی از مفاهیم است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۱۹۴

پدافند غیرعامل از دو حوزه سهل و ممتنع تشکیل شده است. حوزه سهل همان دفاع است که در نهاد هر بشری وجود دارد حوزه ممتنع شناخت تهدید به ویژه تهدیدهای انسان محور که به وسیله تکنولوژی ایجاد می‌شود که ما باید بتوانیم با توجه به تنوع، تغییر و تحول آنها را شناخته و بررسی کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ضعف عمده ما در خصوص پدافند غیرعامل را می‌توانم ترویج و فرهنگ‌سازی از مفاهیم بدانیم که در هفته دفاع مقدس سعی می‌کنیم در این مسیر گام‌های خوبی برداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نشست خبری که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، گفت: امسال یازده سال از سالگرد تاسیس این سازمان که در سال ۸۲ به فرمان مقام معظم رهبری و در راستای احساس ضرورت به نهاد و بایگانی جهت کاهش تهدیدات و امنیت و آسیب‌پذیری کشور بود، می‌گذرد.

وی ادامه داد: همه کشورها در سرتاسر دنیا تقریبا این چنین سازمانی در این حوزه دارند. به طول مثال، در روسیه وزارتخانه‌ای مسئولیت این وظیفه خطیر را برعهده دارد و در آمریکا نیز چند سازمان به اندازه ۵ وزارتخانه این وظیفه را در جهت کاهش تهدیدات و آسیب‌پذیری دارند. کشور ما نیز این احساس و ضرورت و کمبود وجود داشت و این سازمان در یازده سال پیش تشکیل شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: این سازمان از زمان شروع کمیته‌ای مشترک بین دولت و نیروهای مسلح بود که چند ماموریت کلان از جمله مصون سازی کشور در مقابل انواع تهدیدات که این موضوع در سه بعد پیکره، ‌جامعه و دستگاه‌های اجرایی معنا پیدا می‌کند را دارد.

وی افزود: پیکره هر کشور منظور همان زیرساخت‌ها و جامعه نیز مردم و سرمایه‌های اجتماعی هستند که علاوه بر آن در دستگاه‌های اجرایی نیز بر اساس مصوبه‌ها یک کمیته پدافند غیرعامل نسبت به آسیب‌ها وجود دارد.

سردار جلالی بیان کرد: دومین ماموریت ما مصون‌سازی زیرساختی و کالبدی کشور است که این زیرساخت‌ها بر اساس اهمیت آنها دسته‌بندی می‌شوند. ماموریت سوم پدافند غیرعامل در حوزه سایبری است که در این حوزه تهدیدهای مختلفی که ممکن است از جهت کشورهای مختلف نسبت به اماکن و حوزه‌های امنیتی ایجاد شود را دفع می‌کند.

وی همچنین گفت: ماموریت بعدی پدافند غیرعامل که امروزه حوزه بسیار مهمی است در فضای زیستی معنا پیدا می‌کند که در حوزه‌های انسان دام، غذا و آب از اهمیت خاصی برخوردار است و ما در این حوزه به موضوعات و تهدیدات عامدانه توجه داریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه یکی دیگر از ماموریت‌های مهم پدافند غیرعامل حمایت از مردم در برابر انواع تهدیدات و حوادثی است که ممکن است اتفاق بیفتد، یادآور شد: پدافند غیرعامل از دو حوزه سهل و ممتنع تشکیل شده است. حوزه سهل همان دفاع است که در نهاد هر بشری وجود دارد حوزه ممتنع شناخت تهدید به ویژه تهدیدهای انسان محور که به وسیله تکنولوژی ایجاد می‌شود که ما باید بتوانیم با توجه به تنوع، تغییر و تحول آنها را شناخته و بررسی کنیم.

سردار جلالی گفت: ضعف عمده ما در خصوص پدافند غیرعامل را می‌توانم ترویج و فرهنگ‌سازی از مفاهیم بدانیم که در هفته دفاع مقدس سعی می‌کنیم در این مسیر گام‌های خوبی برداریم. ما در چند حوزه در هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی خواهیم داشت از جمله شناخت و معرفی تهدیدات جدید رویکردها و کارهای انجام گرفته آماده‌سازی به وسیله آموزش و فرهنگ‌سازی که این سه هدف را ما اهداف مهم سازمان پدافند غیرعامل می‌دانیم.

وی ادامه داد: در این هفته در این محورها ما در سه بعد ملی، دستگاهی و زیرساختی به ارائه این برنامه‌ها خواهیم پرداخت. چارچوب کلی این برنامه‌ها برگزاری همایش‌های تخصصی و رزمایش‌های تخصصی و تمرینی برای شرایط بحرانی است.

سردار جلالی گفت: از جمله رزمایش‌های ما قطع برق بعضی از دستگاه‌های مهم است. برای تست این موضوع که بدانیم آمادگی آنها در شرایط بحرانی چقدر است.

سردار جلالی درباره کارگاه‌های آموزشی نیز گفت: ما در برخی دانشگاه‌های کارگاه‌های آموزشی در این باره و در محورهای پدافند غیرعامل خواهیم داشت و همچنین چند تفاهم‌نامه مشترک نیز با سازمان‌های گوناگون در حوزه کاری خودمان امضا خواهیم کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به شعار هفته پدافند غیرعامل گفت: شعار امسال ما پدافند غیرعامل با عزم ملی و مدیریت جهادی است که ما در این باره رویکرد تخصصی را پیگیری می‌کنیم. زیرا تهدیدات امروز در حوزه پدافند غیرعامل همه از مولفه‌های تهدیدات تخصصی برخوردارند بنابراین رویکرد عمومی نمی‌تواند جوابگوی آنها باشد و ما سعی می‌کنیم با ادبیات خاص تهدید به مقابله آن بپردازیم.

وی به پدافند در حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصاد آن چیزی که مطرح است. پدافند کالبدی است یعنی ما بتوانیم زیرساخت‌های خودمان را نسبت به تهدیدهای متفاوت مقاوم‌سازی و بازسازی کنیم و از توسعه بلورین دور باشیم.

سردار جلالی به روزهای هفته پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: روز اول تحت عنوان تولید علم است که در دانشگاه مالک اشتر برنامه‌ای با حضور اساتید و دانشجویان برتر این حوزه خواهیم داشت. روز دوم به پدافند زیستی اختصاص دارد که در وزارت بهداشت همایش مشترکی را برگزار خواهیم کرد که در آن روز نشست مشترکی را نیز با وزیر بهداشت خواهیم داشت. روز سوم ما که به برنامه‌های فنی و مهندسی اختصاص دارد قرار است همایش مشترکی را با سازمان ملی استاندارد در حوزه پدافند غیرعامل و هماهنگی‌های لازم داشته باشیم که در این جهت تفاهم‌نامه مشترکی نیز به امضای طرفین خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در روز سوم در حوزه دانش‌آموزی در منطقه ۱۷ به پدافند غیرعامل در مدارس خواهیم پرداخ و حوزه مقابله‌ای با تهدیدات در محیط بررسی می‌کنیم و بعد از ظهر همان روز تفاهم‌نامه‌ای با سازمان محیط زیست به امضا خواهد رسید.

سردار جلالی همچنین ادامه داد: روز سه‌شنبه که به فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل اختصاص دارد همایش ملی را در سازمان صدا و سیما با حضور تمام مسئولین کشوریو دستگاه‌های اجرایی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم دیدگاه‌ها و طرح‌های گوناگون بررسی شود. عصر همان روز جلسه‌ای در دانشگاه خاتم‌الانبیا صورت می‌گیرد از جهت ارتباط مشترک بین پدافند غیرعامل و عامل.

وی در باره برنامه روز چهارشنبه هفته پدافند غیرعامل گفت: در آن روز نیز ما همایشی دانشگاه شریف داریم که نشست خبری نیز در این باره برگزار خواهد شد و بعدازظهر به سازمان انرژی اتمی در جهت بررسی طرح‌های پدافندی هسته‌ای و پرتویی خواهیم داشت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل برنامه پنجشنبه هفته پدافند غیرعامل را اینگونه تشریح کرد که در این هفته ما دیدارهای گوناگونی را با علما و مراجع بزرگ در جهت دکترین دینی خواهیم داشت و قرارگاه پرتویی زیستی قم را افتتاح خواهیم کرد.

وی گفت: برنامه روز جمعه به شرکت در نماز جمعه سخنرانی قبل از خطبه‌ها و گردهمایی خانوادگی پدافند غیرعامل اختصاص دارد.

سردار جلالی در نشست خبری که به مناسبت سالگرد تاسیس این سازمان برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام گرفته در حوزه پدافند بیولوژیک گفت: ما در این حوزه و چارچوب کلی ما شناخت تهدیدات انسان ساخت است و این موضوعی استراتژیک است و درحوزه زیستی در طول تاریخ و همیشه این نوع تهدیدات وجود داشته است. ما باید بتوانیم حرکت‌های خاموشی که به عوامل زنده مربوط می‌شود را شناسایی کنیم و علاوه بر آن شناخت در حوزه‌های اقتصادی نیز از اهمیت خاصی برخوردارند.

وی گفت: ما مثالا در چند سال اخیر مسائلی در حوزه صنعت تخم‌مرغ، صنعت گوشت و مرغ و صنعت زیتون داشته‌ایم که دراین باره ابعاد اقتصادی مطرح است و آن چیزی که ازنگاه و رویکرد پدافند غیرعامل قابل اهمیت است عامدانه و غیرعامدانه بودن این موضوعات است که این موضوع به تشخیص نیاز دارد. ما سعی کرده‌ایم آزمایشگاه‌هایی در سطح ۳ ایجاد کنیم. علاوه بر آن در جهت ایجاد یک بانک اطلاعای از ویروس‌های گوناگون در جهت مقایسه و تشخیص اقدام کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه خیلی از کشورهای دنیا در حوزه تشخیص، تهدید با مشکل رو به‌رو هستند، گفت: ما سعی کرده‌ایم حدود ۲۲ دستگاه اجرایی را در قالب یک سند در این جهت برنامه‌ریزی کنیم و ساختاری برای مقابله با تهدیدات زیستی و پدافند زیستی ایجاد کنیم که در آنها انسان‌ها عامل اصلی است.

سردار جلالی گفت: ما باید امروز بدانیم که به صورت عمومی نمی‌توانیم از عهده تشخیص تهدیدهای گوناگون بربیاییم و اشکالات گوناگونی در این راه داریم ولی برنامه‌ریزی‌های گوناگونی را برای ایجاد آزمایشگاه در وزارت دفاع و حوزه‌های مختلف انجام داده‌ایم زیرا ما تشخیص سریع را عامل اصلی مقابله می‌دانیم و ما در جهت ارتقا این مساله گام‌های خوبی برداشته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در چند ماه گذشته حمله سایبری صورت گرفته است یا نه؟ گفت: به صورت کلی اتفاقی در این حوزه نداشته‌ایم اما ما باید بدانیم امروز ۲۱ کشور ارتش سایبری تشکل داده‌اند که معنی آن یعنی حمله و کشورهایی مانند اسرائل و امریکا سردمدار این موضوع هستند و این نشان می‌دهد دشمن در جهت حمله به منافع حیاتی ما برنامه‌هایی دارد و ما برای مقابله با آن در سه سطح و از پایین‌ترین مکان آغاز کرده‌ایم و صحبت‌های آمریکایی‌ها در باره عدم موفقیت برنامه‌های خودشان نشان از موفقیت برنامه‌های مقابله ما حداقل در حوزه دفاع دارد. بنابراین با قاطعیت می‌توانم بگویم که تاکنون هیچ حمله‌ای به فضاهای حیاتی و حساس کشور نداشته‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه تجهیزات ماهواره‌ای نیز تهدیداتی داشته‌ایم یا نه گفت: این نوع تهدیدات بیشتر در قالب تحریم بوده است و ما باید سعی کنیم خودمان ماهواره مستقل داشته باشیم که به نظر من این موضونع از نان شب هم واجب تر است.

سردار جلالی درباره ویروس ابولا در کشور نیز گفت: همانطور که می‌دانید ابولا ویروسی است دستکاری شده که از خروجی آزمایشگاه‌ه یا نظامی امریکا بیرون آمده است و همان طور که خبرساز شده است درمان و واکسنی ندارد و بهترین راه آن پیشگیری و کنترل است. ما در این باره به حجاج خودمان قبل از عزیمت به مکه داده‌ایم ولی از آنجایی که تشخیص این بیماری نیز با مشکل رو به رو است ما در فرودگاه حالت آماده‌باش بهداشتی اعلام کرده‌ایم تا هر کسی مشکوک به این موضوع است تشخیص داده شود ولی تاکنون کسی را مشکوک به این ویروس پیدا نکرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: ما تلاش‌های زیادی می‌کنیم تا زیرساخت‌های مختلف را در جهت آماده‌سازی برای مقابله با این ویروس داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز