خبرگزاری کار ایران

امیرسیاری:

توقف دزدی دریایی به دلیل حضور قدرتمند نداجاست

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۷۹۱

گذشته از اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز، با بهره گیری از سواحل مکران به دلیل مشرف بودن به اقیانوس و دریاهای آزاد می توان تا قطب جنوب دریانوردی کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دزدان دریایی اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار داده‌اند، اظهار کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت کشتی‌های تجاری کشورمان به طور مستمر در آب‌های آزاد حضور فعال داشته و به دلیل حضور قاطع و قدرتمند نیروی دریایی، خبری از پدیده شوم دزدان دریایی نیست.

به گزارش ایلنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری در دیدار با گروه اعزامی بنیاد شعر و ادبیات داستانی به سواحل خلیج فارس و مکران با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران جزو۱۶۰ کشور دنیاست که به دریا راه دارد، افزود: علی رغم این که در کشور ما حدود یک سوم یا ۳۰ درصد مرز، دریایی و ۷۰ درصد بقیه مرز زمینی و رودخانه ای است ولی حدود ۹۳ درصد صادرات و واردات از مرز دریایی انجام می شود و از حدود ۱۵ کشور همسایه با ۱۲ کشور مرز دریایی داریم.

وی تصریح کرد: کشور ما از نظر موقعیت جغرافیایی خیلی ناب و مهم است به طوری که در تمامی نظریه های ژئوپلیتیک جهان، کشور ما جایگاه حساسی دارد و اثر گذاری ما در منطقه به خصوص بعد انقلاب بسیار تاثیرگذار شده است.

دریادار سیاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: منافع ما در دریا راهبردی و کلان است و باید برای بدست آوردن منابع آن تلاش کنیم که می توان در بحثاستفاده از انرژی، مواد غذایی، تجارت دریایی، گردشگری و امنیت از آن به خوبی بهره برد.

وی در ادامه سواحل مکران را مهمترین سواحل برای استفاده از دریاهای آزاد و ثروت دریایی دانست و گفت: گذشته از اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز، با بهره گیری از سواحل مکران به دلیل مشرف بودن به اقیانوس و دریاهای آزاد می توان تا قطب جنوب دریانوردی کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه استعمار و استکبار سالیان زیادی ما را از دریا دور کردند و ما عقب ماندگی های زیادی در دریا داریم، خاطرنشان کرد: کشور ما بهترین شرایط ساحل را دارد و ما می توانیم بهترین بنادر دنیا را داشته یاشیم.

دریادار سیاری ادامه داد: پیشرفت سواحل مکران برای منطقه خاصی نیست و برای کشور و مردم است. اما همه این پیشرفت ها در سایه امنیت صورت می گیرد و نیاز به اقتدار دریایی دارد که باید نیروی دریایی را محوریت امنیت در آب های آزاد بدانیم و همه به آن کمک کرده و همکاری لازم را با آن داشته باشیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی دریا و شناخت سواحل ایران باید از پایین ترین مقاطع تحصیلی آغاز شود. فرزندان ما باید به اهمیت دریا پی ببرند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خطاب به پژوهشگران و نویسندگان گفت: باید از هنر شما برای بیان اهمیت دریا و سواحل برای کشور استفاده شود و شما قطعا در این کار موفق خواهید شد چون خواست مقام معظم رهبری، پیشرفت کشور عزیزمان ایران است.

بنا براین گزارش، تدارک سفر برای آشنایی با سواحل مکران بنا به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت آشناشدن مردم با این سواحل و فرهنگ سازی در میان جوانان فعالیت مشترک بین بنیاد شعر و ادبیات داستانی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با هدف تالیف و تدوین کتاب هایی در قالب های مختلف ادبی و آثار پژوهشی انجام شد.

نویسندگان و پژوهشگران در برنامه خود دیدار از منطقه آزاد چابهار، دریانوردی، دیدار از جاسک، بندر عباس و جزیره قشم خواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز