خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

انتخابات میان دوره‌ای مجلس در تفت، میبد و نهاوند امکانپذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۴۷۱

برگزاری انتخابات بعدی مجلس از طریق رای الکترونیکی در دست بررسی است و نتیجه آن را در آینده اعلام می کنیم / دادن نظرات مشورتی جزو وظایف شورای نگهبان نیست.

سخنگوی شورای نگهبان از عدم امکان پذیر بودن برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس در حوزه‌های انتخابیه تفت، میبد و نهاوند از نظر شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا نجات‌الله ابراهمیان در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز برگزار شد با اشاره به نامه وزارت کشور مبنی بر برگزاری انتخابات میان دوه‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه تفت، میبد و نهاوند گفت: این نامه در جلسه دوم مهر امسال شورای نگهبان مطرح شد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان با مداقه در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و بحثمستوفی با اکثریت آرا در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور به جهت وجود موانع قانونی برگزاری این انتخابات را امکان پذیر ندانست.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ماده ۴ اصلاحیه قانون انتخابات در سال ۸۶ یادآور شد: این قانون اینک ملاک عمل مجریان و ناظران انتخابات مجلس خواهد بود که در آن آمده انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه های فاقد نماینده همزمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی انجام خواهد شد. البته در ادامه این ماده استثنا برگزاری انتخابات را به طور مستقل و جدا از انتخابات سراسری اصل ششم قانون اساسی مورد پذیرش قرار می دهد و مقرر می نماید که چنانچه که تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان گردد و بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی باشد و یا در مدت باقی مانده هیچ از یک از انتخابات مذکور برگزار نگردد انتخابات میان دوره‌ای برگزار خواهد شد و بنابراین مسئله انتتخابات میان دوره‌ای منتفی است.

ابراهیمیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره این که پیشنویس منشور حقوق شهروندی آیا به شورای نگهبان ارسال شده؟ و نظر شورای نگهبان درباره این منشور چیست؟ اظهار داشت: آنچه که عنوان طرح یا لایحه دارد در شورا مطرح می‌شود و دادن نظرات مشورتی جزو وظایف شورای نگهبان نیست.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از اعضای شورای نگهبان نظرات مشورتی‌شان را درباره این منشور داده باشند تصریح کرد: دادن این نظرات به معنای نظر شورای نگهبان نیست و ما در این باره هیچ نظر رسمی نداریم و زمانی یک نظر رسمی خواهیم داشت که این مساله به شکل یک لایحه یا طرح در شورای نگهبان مطرح شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در این باره که آیا شورای نگهبان با وزارت کشور درباره زمان انتخابات مجلس دهم مکاتباتی داشته است، خاطرنشان کرد: جنبه‌ها و موضوعات مختلفی میان شورای نگهبان و وزارت کشور مورد مکاتبه است ولی هنوز زمان بسیاری برای انتخابات مجلس باقی مانده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره انتشار مشروح مذاکرات این شورا ابراز داشت: کارهایی در این باره صورت گرفته و دوستان می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی و پژوهشکده شورای نگهبان رجوع کنند. دراین دو بخش، قسمتهایی از مذاکرات پیاده و تنظیم شده و در دسترس عموم است ولی ان‌شاءالله می خواهیم این کار را سرعت ببخشیم.

ابراهیمیان در باره اینکه آیا احتمال دارد در آینده مذاکرات شورای نگهبان همانند مذاکرات مجلس پخش زنده شود؟ بیان کرد: آنچه که موجب شده تا مذاکرات مجلس پخش زنده شود اشاره‌ای است که در قانون اساسی آمده و از جمله مقرراتی که در مذاکرات شورای نگهبان حاکم است آیین نامه داخلی‌مان است که این امر پیش بینی نشده و از سوی دیگر نیز برخی موارد همانند بحثبررسی صلاحیت‌ها امکان انتشار و پخش وجود ندارد.

وی افزود: مهم مطلع شدن از تصمیمات شوراست که این مسئله به شکل به روز در دسترس رسانه‌ها از طریق وب سایت ما قرار می گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا نماینده‌ای از شورای نگهبان در جلسات بررسی لایحه خروج از رکود حضور دارد عنوان کرد: به جز طرح‌ها یا لوایحی که فوریت آنها به تصویب می رسد الزامی برای حضور نماینده شورای نگهبان در جلسات مجلس وجود ندارد و درباره لایحه مذکور نیز هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم و نماینده‌ای از ما نیز حضور ندارد.

خبرنگاری پرسید که معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها بیان کرده که برخی سوالات از وزرا برخلاف قانون اساسی است و شورای نگهبان نیز دراین باره با هم نظر است آیا شورای نگهبان در این خصوص ورود کرده است؟ که ابراهیمیان پاسخ داد: شورای نگهبان زمانی نظر موثر و رسمی خواهد داشت که قانون به تصویب مجلس برسد و در شورا مطرح شود. هنوز چیزی به ما نرسیده و شورا در این باره موضعی ندارد هر چند که ممکن است برخی از اعضا نظری بدهند ولی این موضوع نظر رسمی شورای نگهبان نیست.

وی در باره برگزاری انتخابات بعدی مجلس از طریق رای الکترونیکی گفت: این موضوع در دست بررسی است و نتیجه آن را در آینده اعلام می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که قبل از هر انتخاباتی هیات‌های بررسی از نامزدهای احتمالی از سوی شورای نگهبان در مراکز انتخاباتی فعال می‌شدند. آیا این هیات‌ها با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس آتی فعال شده‌اند؟ اظهار داشت: شورا نمایندگان استانی دارد چون مجال بررسی‌ها، مجال محدودی است چاره‌ای نیست برخی اقدامات از جمله شناسایی و سوابق افرادی که خود را در معرض انتخابات قرار می‌دهند به شکل روتین انجام شود در حال حاضر هم اطلاعات افراد داوطلب احتمالی را توسط نمایندگان استانی در حال جمع‌آوری است و این مسئله کمک می‌کند.

ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که در انتخابات بعدی مجلس، منصوبین به جریان انحرافی همانند انتخابات مجلس نهم ردصلاحیت می‌شوند؟ تصریح کرد: شورای نگهبان با مفاهیم حقوقی روبه‌روست. ممکن در فضای سیاس یکسری عناوین کلی و انتزاعی وجود داشته باشد که مبنای حقوقی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: قانون انتخابات برای دواطلبان مجموعه‌ای از شرایط را مدنظر قرار داده است. عناوینی که در فضای رسانه‌ای و سیاسی مطرح می‌شوند بار حقوقی ندارند و ما براساس موضع‌گیری‌ها و سوابق و سلوک افراد باید بررسی انجام می‌دهیم و بنابراین باید منتظر پرونده‌ها باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا وقتی افراد ردصلاحیت می‌شوند، دلیل ردصلاحیت مطرح نمی‌شود؟ خاطرنشان کرد: آنچه در انتخابات برعهده شوراست، احراز صلاحیت است که احراز صلاحیت با ردصلاحیت فرق می‌کند.

ابراهیمیان با بیان اینکه برای احراز صلاحیت‌ مجموعه‌ای سوابق و سلوک فرد و همچنین استعلامات مورد بررسی قرار می‌گیرد، ابراز داشت: اینکه دلیل عدم احراز صلاحیت اعلام عمومی نمی‌شود به این خاطر است که این از حقوق دواطلبان است و ما دلیل عدم احراز صلاحیت را اعلام عمومی کنیم ولی اگر فرد عدم احراز شده، اصرار بر دلیل عدم احرازش داشته باشد، می‌توانیم به آن فرد اعلام کنیم و خود آن فرد می‌تواند علل آن را به دیگران اعلام کند.

وی در پاسخ به این سوال که در مورد انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، آیا مکاتبه دیگری هم با وزارت کشور بوده و با توجه به اینکه نامه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای برای خردادماه است، شورای نگهبان نظر خود را دیر اعلام کرده است؟ یادآور شد: مکاتبه نخستی که وجود داشت در این باره بود که برای برگزاری انتخابات مشکلاتی وجود دارد که من نیز با آن مشکلات موافق بودیم. درباره نامه دوم، شورای نگبهان به دنبال ره‌حل متقن و مبتنی بر استنباط صحیح از قانون و در زمان معقول است.

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری اینکه اظهار نظر بعضی مسائل بدیهی و سریع و برخی با پیچیدگی روبه‌روست، عنوان کرد: انتخابات میان‌دوره‌ای از جنس دوم بود.

ابراهیمیان درباره اینکه سابقه قضایی غیرقطعی می‌تواند باعثعدم احراز صلاحیت شود؟ بیان کرد: قانون می‌گوید که احکام قضایی باید قطعی باشد ولی گاهی اقدامات می‌تواند منجر به برخی دلایل منجر به تائید دیگر شرایط نشود. در دادگاه صرف عقیده فرد محکوم نمی‌شود ولی در بررسی عقیده و التزام به قانون از شروط دواطلبان است و این باعثمی‌شود برخی عقاید و سلوک سیاسی افراد باعثشود تا بدون اینکه دادگاهی اظهار نظر کرده باشد، ما اظهار نظر کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز