خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضاییه: / ۳ /

پرونده غنچه قوامی ربطی به فضای ورزش ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۹۸۶

پس از سال ۸۹ دیگر نمی‌توان معتادان را تحت تعقیب قضایی قرار داد بر این اساس باید به مراکز درمانی معرفی شوند اگر هم به قوه قضاییه تحویل داده شوند صرف معتاد بودن نمی‌توان آن‌ها را دستگیر کرد.

سخنگوی قوه قضاییه درمورد پرونده غنچه قوامی عنوان کرد: آنچه که در فضای مجازی و در بیرون در این خصوص تبلیغ شده درست نیست و این پرونده ربطی به فضای ورزش ندارد درست است که وی در یک مکان ورزشی بازداشت شده اما اتهام او ارتباطی به ورزش ندارد او فعلا در بازداشت است و پرونده‌اش در حال رسیدگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در خصوص فردی که پیرامون پرونده فساد مالی در خارج از کشور دستگیر شده بود، گفت: این فرد هنوز در بازداشت است و حکم وی صادر نشده البته او تبعه ایرانی بود که مدتی در خارج از کشور به سر می‌برد.

در ادامه خبرنگاری با اشاره به اینکه سردار ساجدی نیا اعلام کرده که برخی از معتادان و خرده فروشهای مواد مخدر طی شش ماه اول سال چندین بار دستگیر و آزاد شده‌اند از اژه‌ای پرسید که نظر قوه قضاییه در این خصوص چیست؟ که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: آقای ساجدی نیا بهتر می‌داند که پس از سال ۸۹ دیگر نمی‌توان معتادان را تحت تعقیب قضایی قرار داد بر این اساس باید به مراکز درمانی معرفی شوند اگر هم به قوه قضاییه تحویل داده شوند صرف معتاد بودن نمی‌توان آن‌ها را دستگیر کرد.

وی افزود: این وظیفه دولت است که مراکز بازپروری معتادان را تجهیز کند.

اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا احکام متفاوتی در مورد برخی مجرمان مربوط به مواد مخدر صادر می‌شود؟ گفت: ما قوانینی داریم که طبق آن برخی مواد روان گردان از جمله شیشه در ردیف مواد مخدری مانند هروئین قرار می‌گیرند. اگر میزان این مواد بالا باشد متهم به اعدام محکوم می‌شود اگر پایین‌تر باشد به حبس ابد و اگر مقدار ناچیزی باشد محکومیتی کمتر از حبس ابد برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

اژه‌ای گفت: برای مثال ۵۰ گرم هروئین از مواردی است که حتما اعدام ندارد اما در قانون پیش بینی شده که اگر متهم کار خود را تکرار کرد محکومیت او می‌تواند شدید‌تر باشد از طرفی بین خرید، حمل و فروش مواد مخدر تفاوت وجود دارد و مجازاتهای آن‌ها بایکدیگر فرق می‌کند. بنابراین این احکام نامتوازن نیست. قانون حداقل و حداکثری را برای مجازات‌ها در نظر گرفته است که در این خصوص قاضی باید با در نظر گرفتن شرایط مجرم تصمیم لازم را بگیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند فیلتر شدن فیسبوک افراد جامعه را سمت استفاده بیشتر از فیلتر شکن سوق می‌دهد گفت: اگر بتوانیم به هر شکلی حتی به مقدار ناچیز جلوی فساد را بگیریم باید این کار را انجام بدهیم متخصصین این کار می‌گویند که می‌توان امکاناتی فراهم کرد که هم مردم از این شبکه‌ها استفاده کنند و هم عناوین مجرمانه آن را به میزان قابل توجهی کم کنیم. امیدواریم با تلاش انجام شده این کار هر چه سریع‌تر صورت بگیرد.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص نتیجه دادگاه ضارب شهید خلیلی گفت: پس از اعلام نظریه پزشکی قانونی و رفت و آمدهایی که در این خصوص انجام شد پزشکی قانونی نهایتا اعلام کرد که جراحت شهید خلیلی سرایت کرده و در فوت او موثر بوده. اما نتیجه این دادگاه به میزان دفاع صورت گرفته بستگی دارد.

وی افزود: اگر امروز آخرین دفاع گرفته شده به معنای آن نیست که جلسه رسیدگی به این پرونده تمام شده است ممکن است وکیل یا خود متهم بخواهند لایحه‌ای را به دادگاه بفرستند بنابراین ختم رسیدگی با ختم جلسه دادگاه تفاوت دارد.

سخنگوی قوه قضاییه درمورد پرونده غنچه قوامی عنوان کرد: آنچه که در فضای مجازی و در بیرون در این خصوص تبلیغ شده درست نیست و این پرونده ربطی به فضای ورزش ندارد درست است که وی در یک مکان ورزشی بازداشت شده اما اتهام او ارتباطی به ورزش ندارد او فعلا در بازداشت است و پرونده‌اش در حال رسیدگی است.

اژه‌ای با اشاره به پرونده‌های مربوط به آتش سوزی جنگل‌ها و اینکه آن‌ها عمدی بوده یا خیر؟ گفت: متاسفانه آتش سوزی‌هایی ظرف امسال در استانهای گیلان، مازندران، گلستان و چهارمحال و بختیاری رخ داد اما عمدی یا غیر عمدی بودن آن‌ها مستلزم رسیدگی است. تا جایی که بنده اطلاع دارم کار‌شناسان آتش سوزی گفته‌اند که عمدی بودن آتش سوزی گیلان و گلستان ثابت نشده است.

وی با بیان اینکه آتش سوزی مربوط به چهار محال بختیاری در حال تحقیق است، گفت: در خصوص پرونده‌های آتش سوزی سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها وارد عمل می‌شود و شکایت می‌کند دستگاه قضایی نیز آنرا پیگیری خواهد کرد اگر معلوم شود که این آتش سوزی‌ها عمدی بوده قطعا افراد مجرم تحت تعقیب قرار می‌گیرند و مجازات خواهند شد.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص قطع د رختان در کشور و به ویژه در یکی از مناطق تهران گفت: در مورد قطع درختان موارد اختلافی وجود دارد گاهی سازمان محیط زیست اعلام می‌کند که در یک جا نباید درختان قطع شود اما در مواردی در دولت تصویب می‌شود که فلان جاده باید از این مسیر عبور کند.

وی افزود: گاهی هم این مسئله طی می‌شود که اگر یک تعداد قابل توجهی از درختان قطع شود دستگاه مربوطه موظف است تعداد مشخصی درخت بکارد اما متاسفانه برخی از دستگاه‌ها این شرط را انجام نمی‌دهند درتهران اخیرا دو مورد قطع درختان را داشته‌ایم که در یک مورد افراد مدعی شده‌اند که ما مجاز به قطع درختان بوده‌ایم و باید بررسی شود که آیا آن‌ها مجوز مربوطه را داشته‌اند یا خیر.

اژه‌ای گفت: گاهی اراضی مورد تصرف قرار می‌گیرد اینجا باید مشخص شود که این اراضی با حق تصرف شده یا فرد با زرنگی این کار را انجام داده. گاهی مشخص می‌شود فردی در منطقه‌ای اقدام به کاشت درخت کرده که اصلا این زمین برای اونبوده است و گاهی افراد از محل‌هایی مجوز قطع و یا کاشت درختان را می‌گیرند که بعد مشخص می‌شود این دستگاه‌ها اصلا برای اعطای مجوز صاحب اختیار نبوده‌اند هم اکنون در اطراف تهران برخی زمین‌هایی را گرفته‌اند و در آن اقدام به کاشت درخت کرده‌اند که ثابت شده مجوز آن‌ها صحیح نبوده.

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه ورود انصار حزب الله به بحثحجاب و عفاف را در راستای امر به معروف ونهی از منکر می‌داند، گفت: در این خصوص باید طبق اصل ۸ قانون اساسی اقدام کرد قوه قضاییه بر این اصل مطالبی را تحت عنوان پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرده اما این مطالب در مورد امر به معروف ونهی از منکر کافی نیست بنابراین بخشی از کارهای مربوط به این قانون در معاونت فرهنگی در حال انجام است امیدواریم هر چه زود‌تر لایحه جامعی در این مورد تهیه شود تا همه موارد را در بربگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز