خبرگزاری کار ایران

آیت الله محقق داماد:

آموزش و پرورش کودکان را عاشق صلح و آرامش تربیت کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۶۵۹

از رئیس جمهور می‌خواهیم حفظ محیط زیست را به کودکان و افراد آموزش دهد و صداوسیما نیز وقت بیشتری را برای آموزش دادن به صلح اختصاص دهد و فقط فیلم جنگ و خشونت وخونریزی پخش نکند.

یک حقوق‌دان از رئیس جمهور خواست که به آموزش و پرورش دستور دهد که کودکان را عاشق صلح و آرامش تربیت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد طی سخنانی با موضوع صلح پایدار در مراسم بزرگداشت روز جهانی صلح که در مرکز همایشهای بین المللی رایزن در مرکز دایره المعارف اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه امانوئل کانت فیلسوف قرن ۱۸ میلادی پدر صلح جهانی است، گفت: لقب دادن کانت به این عنوان به خاطر تالیف رساله کوچکی است که شش سال قبل از مرگش آن را تالیف کرده و در ایران آن را به عنوان صلح پایدار ترجمه کرده‌اند.

عضو شورای عالی مرکز دایره المعارف اسلامی با بیان اینکه برای فهم صلح جهانی کانت باید متن کتاب او را خواند، ادامه داد: در متن کتاب این چنین آمده است که سال‌ها پیش مهماندار هلندی عکس گورستانی را که عبارت طنز آمیز «سرزمین آرامش ابدی» در آن نوشته شده بود در بالای سردر هتل آویزان کرده بود. کانت ادامه می‌دهد که این عبارت در عموم انسان‌ها صادق است یا در مورد سران دولت‌ها با اشتهای سیری ناپذیر برای جنگ یا در مورد فیلسوفان که رویای آرامش ابدی دارند.

وی ادامه داد: برخی معتقدند این نام برای کتاب حاکی از یاسی است که این فیلسوف برای صلح پایدار دانسته است و می خواهد بگوید که صلح پایدار فقط برای مردگان متصور است و انسان‌ها تا زنده‌اند به دنبال جنگ طلبی هستند.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که چرا با وجود اینکه بسیاری از فیلسوفان، ‌حکما و حقوقدانان پیش از کانت در مورد صلح صحبت کرده اما هیچ یک به اندازه کانت در مسئله صلح مورد توجه قرار نگرفته‌اند گفت: خودم این گونه فکر می‌کنم که دلیل این امر شاید این باشد که هیچ یک دست به پیش بینی نظام و ساز وکاری برای ایجاد صلح و مراقبت از آن نزده بودند اما این حکیم یک کار حقوقی کرد و پیشنهاد داد که یک اتحادیه جهانی تشکیل شده تا دولت‌ها را از جنگ بازدارد. او طرح جامعه ملل و سازمان ملل را مطرح کرد.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه ما منکر خدمات سازمان ملل نیستیم که توانسته بسیاری از جنگ‌ها را کنترل کند، ادامه داد: اما آیا با این تلاش‌ها این سازمان توانسته تمام حملات جنگ‌ها را به اتمام برساند و بشر به آرامش دست یابد؟

آیت الله محقق داماد با اشاره به پیام دبیر کل سازمان ملل برای روز جهانی صلح گفت: از نماینده سازمان ملل می‌خواهم به عنوان یک طلبه کوچک ایرانی این پیام ما را به دبیر کل سازمان ملل متحد برساند که در تحقیق و آموزش صلح کوتاهی نکنید که لازمه اولیه آن تعلیم وتربیت است. صلح جهانی و این تشکیلات فقط با نیروی نظامی نمی‌تواند کار کند بلکه باید اعتلای فرهنگ صلح را سعی وکوشش کنیم و این کار را باید از درون خانواده و آموزش و پرورش آغاز کرد.

وی با اشاره به حضور علی یونسی دستیار ارشد رئیس جمهور در این جلسه گفت: زمانی که ایشان وزیر اطلاعات بودند افتخار من این بود که من یک شهروند ایرانی هستم از این رو از ایشان تقاضا دارم که پیام من را به رئیس جمهور برساند. آقای یونسی گفتند که رئیس جمهور و دولت همچنان بر شعار ضد خشونت پابرجاست اما من می‌خواهم که رئیس جمهور در این راستا فرمان و دستور دهد.

این حقوقدان تاکید کرد: رئیس جمهور به آموزش و پرورش دستور دهد که کودکان و دانش آموزان را عاشق صلح و آرامش تربیت کند.

آیت الله محقق داماد با بیان اینکه بگذارید خود انتقادی کنیم، اظهار کرد: از رئیس جمهور می‌خواهیم حفظ محیط زیست را به کودکان و افراد آموزش دهد و صداوسیما نیز وقت بیشتری را برای آموزش دادن به صلح اختصاص دهد و فقط فیلم جنگ و خشونت وخونریزی پخش نکند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز