خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همایش علمای جهان اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین:

راه اجرایی مقابله با اسرائیل بدون حمایت دولت‌ها میسر نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۵۷۰

چندی پیش در عراق آیت الله سیستانی فراخوان داد و مردم برای دفاع و مقابله با تروریست‌ها هجوم آوردند که حتی دولت نیز آن همه توان برای تجهیز و آموزش ‌آنها نداشت اما منجر به عقب ماندن گروه یاغی داعش شدند. آیت الله سیستانی نه ابزار اجرایی دارد و نه ابزار قدرت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: شرایطی که امروز بر امت اسلامی می‌گذرد، مورد رضایت خدا نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در اختتامیه همایش بین‌المللی علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین گفت: با این تفکرات و صحبت‌هایی که شما در این همایش مطرح کردید می توان طرحی عملی برای نجات فلسطین وهر کجا که مسلمانان در جبهه حق مغلوب کفار می شوند پیدا کرد که خداوند مکررا از ما این را در خواست کرده و عتاب می کند که چرا در راه مستضعفان و مظلومان جهاد نمی کنید؟

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: خداوند در قرآن از ما خواسته تا وحدت داشته باشیم و ما را به خصوص نهی صریح کرده تا در میان خود تنازعی نداشته باشیم که اگر تنازع باشد، فشل می‌شوید و قدرت خود را از دست می‌دهید.

وی با تاکید براینکه شرایطی که برامت اسلامی می گذرد مورد رضایت خدانیست، تصریح کرد: ما حق نداریم این همه نعمتی که خداوند در اختیار مسلمانان قرار داده را بی‌توجه باشیم. در بیش از ۶۰ کشور، بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر مسلمان وجود دارد. باید با این همه قدرت انسانی و قدرت جغرافیایی که در کشورهای اسلامی است بالاخص قدرت انرژی از آنهابه عنوان یک حربه بزرگ استفاده کنیم. عیبش این است که نمی توانیم تصمیم درستی بگیریم و باید در این باره فکر دقیقی کرد.

هاشمی رفسنجانی با طرح این سوال که در این همای‌شها حرفهای خوب و محکمی زده می‌شود اما چگونه می‌توان این حرف‌ها و تصمیمات را اجرایی کرد؟ یادآورشد: علما و بزرگان می‌توانند تصمیمات درستی بگیرند. مثلا چندی پیش در عراق آیت الله سیستانی فراخوان داد و مردم برای دفاع و مقابله با تروریست‌ها هجوم آوردند که حتی دولت نیز آن همه توان برای تجهیز و آموزش ‌آنها نداشت اما منجر به عقب ماندن گروه یاغی داعش شدند. آیت الله سیستانی نه ابزار اجرایی دارد و نه ابزار قدرت. شما علما نیز چنین قدرتی را دارید و از نفوذ برخوردارید.

وی با یادآوری اینکه راه اجرایی برای مقابله با اسرائیل بدون حمایت دولت‌ها میسر و اجرایی نمی‌شود، خاطر نشان کرد: دولت‌های اسلامی باید جواب دهند و اگر بخواهند به اسلام عمل کنند باید به ندای استغاثه مسلمانان جواب بدهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحریم‌های ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون و بالاخص در سال‌های اخیر ابراز داشت: این تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت می‌کرد اما ما به صراحت اعلام کردیم که فلسطینی‌ها را مسلح کردیم تا در غزه از خود دفاع کنند. با صراحت قبول کردیم که حزب الله را مسلح کردیم تا در جنگ ۳۳ روزه مقاومت کند و پشت اسرائیل را به خاک بمالد و غزه محاصره شده نیز توانست ۵۰ روز مقاومت کند و به التماس اسرائیل آتش بس را بپذیرد.

هاشمی رفسنجانی افزود: باید همه مسلمانان ولو با امکانات کم به میدان بیایند که این کمک با اتحاد عملی است و اگر تفرقه داشته باشیم توان‌مان صرف زدن یکدیگر می شود.

وی با اشاره به مسائل داخلی کشورها عنوان کرد: کشورها مسئولیت مهمی درقبال مسلمانان جهان دارند که علما باید پیشتاز این مسئله باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه اشاره و تاکید کرد: در این جنگ معلوم شد که اسرائیل شکست‌پذیر است و به صرف داشتن بمب هسته‌ای نمی‌توان کشوری را قدرتمند و شکست‌ناپذیر دانست واز این محکم‌تر سندی را نمی‌توان ارائه کرد.

هاشمی رفسنجانی اختلافات درونی را مهمترین مشکل جهان اسلام دانست و گفت: شاید این اختلافات به نظر قرآن بغی باشد وقتی راهنمایی چون قرآن است با وجود قرآن این همه اختلاف می کنند، این بغی است. ما با اختلافات کاری نداریم به هر حال اختلاف نظر طبیعی است اما این اختلافات نباید موجب نزاع شود که متاسفانه چنین چیزی رخ داده است.

وی با بیان اینکه از اختلافات درون اسلام گروه‌هایی چون طالبان، ‌جبهه النصره، داعش و بوکوحرام شکل می‌گیرد اظهار داشت: جنایاتی که این‌ها انجام می‌دهند موجب وهن و بدنامی اسلام است. کشورهای استکباری نیز بوق‌های تبلیغاتی‌شان زیاد است و نمی‌گویند داعش، بلکه می‌گویند حکومت اسلامی این اقدامات را انجام داده است. کجایش اسلامی است بلکه این اقدامات ضد اسلامی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: البته این اقدامات بی‌سابقه نیست ودر صدر اسلام نیز گروه‌های خوارجی شکل گرفته‌اند و تا قرن‌ها تفکرشان باقی بود. این گروه‌های تروریستی و افراطی نیز در ادامه خوارج هستند.

هاشمی رفسنجانی خطاب به حضار و علما بیان کرد: وظایف ما هدایت مردم است و هر وقت علما وارد شده‌اند این اقداماتشان موثر بوده که نمونه‌هایی از آن در ایران و خارج از ایران اتفاق افتاده است.

وی با طرح این سوال که اختلافات شیعه وسنی یعنی چه؟ تصریح کرد: در پاکستان چه خبر است؟ هر روز اخبار انفجارها که در مساجد آن کشور رخ می‌دهد را می‌شنویم. افغانستان نزدیک به ۴۰ سال است که دچار این وضع شده و از باتلاق خارج نمی‌شود. ناتو هم ۱۰،۱۵ سالی آمد و و قتی خارج شد وضعیت تغییر نکرده بود. آنها هم نمی‌توانند کاری کنند بلکه ما باید برای خودمان کاری کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضع مصر در قبال مقاومت خاطر نشان کرد: مصر قدرت اسلامی بوده و هست و تا وقتی که سازش نکرده بود، پشتوانه مقاومت بود و پس از قرارداد منحوس کمپ دیوید سنگر مقاومت تخریب شد و در این ۵۰ روز که مردم در غزه قتل عام می شدند راه را باز نکرد تا به مسلمانان کمکی شود. این مردم به کمک نیاز داشتند و تا وقتی دیگران به اسرائیل فشار نیاوردند کمکی نکرد و راه را باز نکرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره اعتقادات فراوان شیعه و اهل سنت یادآور شد: چرا ما با هم کار نمی‌کنیم؟ فلسطین شیعه نیست و ما به عنوان مسلمان و مظلوم به آنها کمک می‌کنیم و البته تبعاتش را نیز می‌دهیم. در لبنان نیز با اینکه حتی جنوبش شیعه است ما برای کمک به مقاومت کمک می کنیم و ایران برای شما علمای سنت می تواند نمونه خوبی باشد.

وی با بیان اینکه عامل اختلافات، استکبار است تاکید کرد: سه عنصر وجود دارد که نمی‌گذارد کشورهای اسلامی آزاد باشند که البته ایران این سه عنصر را شکسته است عامل اول، استکبار است و استکبار پنجه های اختاپوسی خود را در کشورها انداخته است. در کنار آن استکبار بدون مستبد راه به جایی نمی‌برد و استکبار واستبداد دو لبه قیچی هستند که منافع مردم را قیچی می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: عامل دوم تندروی و گروه‌های تروریستی هستند. در مصر دیدیم که مردم به خوبی قیام کردند و پیروز شدنداما پس از پیروزی گروه‌های تروریستی فعالیت کردند و شرایط را برای مردم تنگ کردند و پس از آن مردم می‌گفتند که ما برای چه قیام کردیم و شرایط به وضع سابق باز گشت.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به انقلاب اسلامی ابراز داشت: در ایران یکبار جبهه ملی قیام کرد ولی به دلایلی که گفتم این قیام و انقلاب از بین رفت ولی بعد از آن علما قیام کردند و ۹۹درصد مردم نیز پشت سر علما رفتند که این قیام هم خیلی مسالمت آمیز بود و طی آن شاه، آمریکا و انگلیس را بیرون کردند و این راه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: این اختلافات است که ما را عقیم کرده و راه مقابله با این مسائل دعوت به همکاری و وحدت است. هر چند که نمی‌توان وحدت کامل ایجاد کرد و اگر این وحدت مقدر شود می‌توانیم حقمان را از دنیا بگیریم اگر با هم بودیم با حربه نفت دنیا را وادار می‌کردیم تا حق فلسطین را بدهد که این با وحدت اتفاق می‌افتد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه فلسطین راه خود را پیدا کرده است گفت: فلسطین نمی تواند با توپ وتانک و حتی هواپیما به مقابله با اسرائیل برود ولی این مسئله با موشک میسر است. در این جنگ هم دیدیم که پس از پرتاب چند موشک، اسرائیلی‌ها ترسیدند و فرار کردند. حزب الله از شرق و غزه در جنوب می‌تواند آنها را زیر موشک بگیرند و اگر کرانه باختری هم مسلح شود، دیگر آنها نقطه امنی ندارند و مجبورند در پناهگاه زندگی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز