خبرگزاری کار ایران

محسنی‌ اژه‌ای:

در منصب قضا باید با شدت بیشتری تقوا داشت

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۳۲۳

هر چند تاکید بر علم قاضی و مستقل بودن قاضی است اما شما نباید مشورت کردن را کسر شأن بدانید و با رجوع به قرآن آن را سر لوحه خود قرار دهید.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: در منصب قضا باید به شدت و ظرفیت‌های بیشتری تقوا داشت و به فکر و عمل خود تسلط بیشتری داشته باشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی، منصب قضا را امری بسیار خطیر و مهمی عنوان کرد و گفت: ‌ این شغل به میزان اهمیت خود آسیب‌های فراوانی دارد اما هر کس بتواند در این منصب صحیح عمل کند کار آن بسیار ارزشمند و پاداش بسیار بزرگی نزد خداوند دارد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه اگر در این شغل درست، صحیح و با عدالت رفتار شود، آرامش و امنیت در جامعه حکمفرماست، اظهار داشت: در این حالت است که می‌توانیم بگوییم جامعه فاضله و مدینه فاضله‌ای داریم و یا در راستای آن گام برداشته‌ایم.

محسنی ‌اژه‌ای با اشاره به فرمایش امام علی(ع) در مورد قضاوت اظهار داشت: امام علی(ع) قضاوت و قاضی را بهترین و افضل‌ افراد می‌داند. بنابراین ما باید توجه کنیم که این شغل، شغل معمولی نیست و ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارد که در همه جای دنیا چه شرعی باشد و چه غیرشرعی بر ویژگی و خاص بودن آن تاکید دارند. این شغل دارای شئوناتی است که لازم است در همه حال، آنها عمل شود و آنها را قاضی رعایت کند که شاید کوچک‌ترین رعایت این شئونات به بی‌اعتباری قضاوت بینجامد.

وی ادامه داد: این منصب، منصب بسیار با اهمیت و مهمی است که حتی مشاهده می‌کنیم برای آن مانند دیگر مشاغل اجر و مزد در نظر گرفته نمی‌شود و تاکید بر ضعف همه نیازهای مادی است تا قضات از این نظر تحت فشار قرار نگیرند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه قرارداد اصلی قضات با خداوند است، بیان کرد: شما قضات قراردادی ندارید مگر آنکه پیوندی با خدای خود داشته باشید و بر اساس قران و موازین الهی عمل کنید و تا آخر بر این پیمان بمانید.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: شما باید خدا را در همه حال شاکر باشید که این فرصت در اختیار شما قرار داده شده تا بتوانید افضل بندگان خدا باشید چراکه موقعیت با اهمیتی است و خطراتی‌ هم دارد ولی باید توجه کرد می‌تواند منشا مثبتی برای جامعه باشیم و خود را برای آن خطرها آماده کنیم.

وی تاکید کرد: شما به دو بال نیاز دارید که یکی دانش و دیگری تقواست که دیگری بدون آن یکی فارغ از اشتباه و خطا نیست. اگر علم باشد تقوا نباشد در قضاوت به اشتباه رفته‌ایم و اگر تقوا باشد و علمی نباشد باز آن هم شاید راه اشتباه در قضاوت باشد. پس در این راه شما چون بهترین خلق هستید و بهترین عمل را از نظر اجتماعی انجام می‌دهید شیطان در کمین است و شما باید تقوای لازم را داشته باشید که در وسوسه شیطان قرار نگیرید.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه شما باید تقوا داشته باشید ولی آن کافی نیست همانند علم که امروز دارید برای کار شما کافی نیست، تصریح کرد: بسیاری از موضوعات است که جدید است و نیاز به آگاهی و تحقیق دارد. تجربه نشان داده است قضاتی موفق بوده‌اند که مرتب خود را در حال آموزش قرار داده‌اند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه همه مردم باید تقوا داشته باشند و مختص یک شخص نیست، خطاب به قضات یادآور شد: در منصب قضا باید به شدت و ظرفیت‌های بیشتری تقوا داشت و به فکر و عمل خود تسلط بیشتری داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه تصمیم با سوءظن گناه است، خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم از فکر و عمل با سوءظن دوری کنیم و مسائل را با سوءظن ترتیب اثر ندهیم و در این راه باید متوسل به پروردگار شویم و از آن بخواهیم که مورد عنایت آن قرار بگیریم.
معاون اول قوه قضائیه افزود: یکی از ابزارهایی که ما را در این مسیر قرار می‌دهد و به ما کمک می‌کند قرآن است. شما باید در قرآن عمیق شده و به مطالعه و بررسی آن همیشه بپردازید.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در بعضی از شغل‌ها به طرف وسوسه شیاطین نرفتن کافی نیست، ابراز داشت: شما در این شغل باید به این موضوع توجه داشته باشید که تهدید و شیطان به سراغ شما می‌آید و قصد دارد شما را با خود همراه کند. شما باید از این موضوع دوری کنید و نقطه ضعفی نداشته باشید که از آن سوءاستفاده شود.

وی با اشاره به مسئله مشورت عنوان کرد: هر چند تاکید بر علم قاضی و مستقل بودن قاضی است اما شما نباید مشورت کردن را کسر شأن بدانید و با رجوع به قرآن آن را سر لوحه خود قرار دهید.

معاون اول قوه قضاییه در مورد نگاه به وکیل در دادگاه گفت: شما باید به این موضوع نگاه مثبتی داشته باشید و به این توجه کنید که شاید از موضوعی غفلت کرده‌اید که با تذکر وکیل حقایق برای شما روشن می‌شود که این خود بسیار خوب و عالی است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: مسئله دیگر ازدیاد کار است. ازدیاد کار نباید باعثکوتاهی در کار باشد. شما باید به دقت به طرفین گوش کنید و مستندات آن را بررسی کنید و همیشه در کار ریزه‌کاری‌هایی است که قابل توجه هستند. یکی از این ریزه‌کاری‌ها تعیین عنوان در مسائل حقوقی و کیفری است که بسیار در مجازات موثر است. هر چند که شاید ساده به نظر برسد اما تجربه نشان داده است که موضوع بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه قاضی باید فهم قانون داشته باشد گفت: مسائلی را من تجربه‌ کرده و دیده‌ام که چندین قاضی مسئله‌ای را در مراحل مختلف بررسی کرده‌اند ولی در مرحله اجرا، حکم خلاف شرع تشخیص داده شده و بنابراین توجه به فهم قانون بسیار مهم است.

معاون اول قوه قضائیه در پایان اظهار داشت: آخرین مساله‌ای که قابل ذکر است و باید بگویم مساله علم قاضی است. قاضی باید مسائل را به شکلی بررسی کند که اگر به علم خویش حکمی صادر کرد ادله‌های خویش را به روشنی در پرونده ذکر کند که در مراحل دیگر بررسی برای افراد دیگر این علم قابل فهم باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز