خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد: / مشروح /

توضیحات سقای‌بی‌ریا درباره همکاری با احمدی‌نژاد، دولت یازدهم، بورسیه‌های غیرقانونی، وضعیت جبهه پایداری و انتخابات مجلس آتی

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۵۰۴

با برخی از گروه‌های اصولگرا دیدار داشته‌ایم / جبهه پایداری با سایر احزاب تفاوت دارد / لیست مشترک انتخاباتی دارای مراتبی است / برخی از مواضع دولت قبل با مواضع امام خمینی و مقام معظم رهبری همخوانی نداشت / معتقدیم رئیس مجلس باید بی‌طرفی خود را بیشتر حفظ کند

سخنگوی جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری یک تابو نیست که فردی به آن نزدیک نشود و گویا برخی‌ها هم می‌خواهند ما را خط قرمز نظام معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت السلام والمسلمین ناصر سقای بی‌ریا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در دفتر جبهه پایداری در استان تهران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه شما می‌گویید نباید به افراد به شکل کلی اتهام زد اما مسئولان دولت نهم و دهم و همچنین اکثریت اعضای جبهه پایداری اتهاماتی کلی به دولت‌های اصلاحات و سازندگی می‌زنند و آیا این دوگانگی در نظر و عمل شما محسوب نمی‌شود، گفت: هرکسی در هر مقامی و در هر موردی اتهام کلی بزند و از مواردی باشد که جنبه حقوقی به افراد و اشخاص داشته باشد و به شکلی یک جانبه نیز مطرح شود ما آن را محکوم می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر این اتهامات نیز از جانب برخی از اعضای جبهه پایداری هم صورت گرفته باشد اشتباه است.

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه ما در نقد اصلاحات به شکلی گفتمانی بحثمی‌کنیم، اظهار داشت: این مسئله اشکالی ندارد. ولی وقتی حقوق افراد مطرح می‌شود مانند بحثبورسیه‌ها که به سه هزار نفر اتهام زده شد، و اعلام شد که این افراد به شکل غیر قانونی بورسیه گرفته‌اند این اهانت و ضد حقوق افراد حرکت کردن است و جرم تلقی می‌شود.

سقای بی‌ریا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه نظر شما درباره طرح گشت ارشاد موتوری که از سوی برخی گروه‌های نزدیک و همسو با جبهه پایداری مطرح شده است چیست، بیان کرد: وظیفه نیروی انتظامی این است که قانون را اجرا کند و اگر فردی از قانون تخلف کرد با وی برخورد کند، ولی اینکه کدام برنامه چند درصد صحیح است، باید بررسی شود.

سخنگوی جبهه پایداری افزود: گشت ارشاد موتوری فقط یک طرح است و باید این طرح نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از افراد با اجرای قانون توسط نیروی انتظامی مخالفت دارند، تصریح کرد: اگر به یک کشور اروپایی بروید و در آنجا خواسته باشید به پارکی بروید و لباسی بر خلاف ضوابط آن کشور بپوشید، پلیس آنجا هم با شما برخورد می‌کند.

مشاور امور روحانیت رئیس جمهور دولت نهم یادآور شد: نیروی انتظامی مسئول اجرای قانون است و مسئول است تا نظم را در جامعه ایجاد کند، ولی این نظم را باید از طریق راه‌های درست و معقول برقرار کنند و البته ممکن است در برخی از طرح‌ها اشکالاتی نیز وجود داشته باشد.

سقای بی‌ریا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه چندی پیش یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز از تمایل این تشکل برای نزدیکی و پیوستن به جبهه پایداری خبر داده بود آیا برنامه‌ای از سوی جبهه پایداری برای پیوستن به جامعه روحانیت یا پیوستن جامعه روحانیت به تشکل شما وجود دارد، عنوان کرد: روندی در برخی از موارد وجود دارد که افراد را از جبهه پایداری بترسانند و بگویند جبهه پایداری خط قرمز است و هیچ فردی نباید نزدیکش شود.

سخنگوی جبهه پایداری با تاکید بر اینکه میان ما و برخی از بزرگان قرابت‌های نزدیکی وجوددارد، ابراز داشت: وقتی که آیت الله مهدوی کنی سالم بودند و آن مسئله برایشان رخ نداده بود یک ماه قبل از آن دبیر کل ما با ایشان دیدار داشتند و حضرت آیت‌الله از دیدار با ما استقبال کردند که این مساله را می‌توانید از اعضای دفتر ایشان هم بپرسید.

وی تاکید کرد: جبهه پایداری یک تابو نیست که فردی به آن نزدیک نشود و گویا برخی‌ها هم میخواهند ما را خط قرمز نظام معرفی کنند.

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه نه ما و نه جبهه پایداری برنامه‌ای برای ادغام و یکی شدن با جامعه روحانیت نداریم، گفت: در جامعه کسانی هستند که چنین مباحثی را مطرح می‌کنند و این بیشتر برای تدافع ایجاد کردن است و این مسائل نیز هیچ اساسی ندارد.

وی اضافه کرد: مساله جبهه پایداری بیشتر وجهه گفتمانی دارد و هر کس که دلش برای انقلاب و اسلام می‌سوزد به جبهه پایداری گرایشاتی دارد.

سقای بی‌ریا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، درباره برنامه این گروه سیاسی در خصوص انتخابات آتی مجلس اظهار داشت: ۱۸ ماه به زمان برگزاری انتخابات مجلس فرصت داریم و معتقدیم نباید زودهنگام به سمت انتخابات برویم چون موجب می‌شود برخی از کارها و امور کشور مختل و روی زمین بماند. بنابراین همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند، نباید زودهنگام وارد عرصه انتخابات شد.

وی با بیان اینکه برنامه ما این است که افراد صالح وارد مجلس شورای اسلامی آینده شوند، تاکید کرد: این افراد لزوما عضو جبهه پایداری نیستند و تاکید ما بر افراد صالح است و این رویکرد ماست.

سخنگوی جبهه پایداری ادامه داد: خواسته ما این است که نسلی را تربیت کنیم که مسائل مدیریتی را بر اساس شئون اسلامی و با رعایت تقوا و سلامت نفس دنبال کنند و نه اینکه به دنبال منافع شخصی و گروهی خود باشند.

سقای بی‌ریا با بیان اینکه ما در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی با دیگر گروه‌های اصول‌گرا نیز کاندیدای مشترک داشتیم، یادآور شد: در جاهایی که کاندیدای اختصاصی نداشتیم به دیگر کاندیداهای اصول‌گرا رای دادیم.

اینکه برخی از مسئولان به عضویت شورای فقهای جبهه پایداری درآمده‌اند، صحت ندارد

سقای بی‌ریا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسانی پس از رحلت آیت‌الله خوشبخت به عضویت شورای فقهای جبهه پایداری درآمده‌اند و اینکه صحت دارد که برخی مسئولان نظام عضو شورای فقاهتی جبهه پایداری شده‌اند؟ گفت: اینکه برخی از مسئولان به عضویت شورای فقهای جبهه پایداری درآمده‌اند، صحت ندارد.

وی ادامه داد: شورای فقهای جبهه پایداری سه عضو دارد که یکی از اعضای آن آیت‌الله مصباح یزدی است و دو نفر دیگر چون نمی‌خواستند اسم‌شان بیان شود از گفتن اسم‌شان خودداری کرده‌ایم.

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اعضای جبهه پایداری طراح استیضاح وزیر علوم بوده‌اند و قصد دارند پس از آقای فرجی دانا به سمت استیضاح وزرای ارشاد و امور خارجه حرکت کنند آیا شما این مساله را تایید می‌کنید؟ اظهار داشت: مسئله استیضاح به کل مجلس برمی‌گردد و شما از سازوکار استیضاح آگاه هستید و این طور نیست که وزیری استیضاح شود و اینکه فقط یک نفر خواستار استیضاح باشد.

افرادی از اعضای جبهه پایداری که در مجلس حضور دارند در استیضاح وزیر علوم حضور داشتند

سقای بی‌ریا با بیان اینکه افرادی از اعضای جبهه پایداری که در مجلس حضور دارند در استیضاح وزیر علوم حضور داشتند و افراد یرای این عمل دعوت می‌کرد، تصریح کرد: این استیضاح منحصر به جبهه پایداری نبود و از دیگر گروه‌های اصول‌گرا نیز در مجلس حضور داشتند و این قابل بررسی است که برخی فکرمی‌کردند اکثریت مجلس در فراکسیون رهروان حضور دارند در حالی که موضع رهروان موافقت با استیضاح نبود استیضاح رای آورد.

وی با اشاره به رایزنی‌ها و گفتگوها صورت گرفته در طی مدت استیضاح وزیرعلوم یادآور شد: این استیضاح زمان طولانی طول کشید و جلسات و رایزنی‌های بسیاری برای عدم برگزاری استیضاح و اغنای نمایندگان برگزار شد اما در نهایت نظر نمایندگان تامین نشد و نمایندگان وزیر را برکنار کردند و باید وزیری که ویژگی‌های وزیر قبلی را نداشته و یا عملکردش مانند وی نباشد به مجلس معرفی شود تا نظر نمایندگان جلب شود.

سخنگوی جبهه پایداری با تاکید مجدد بر اینکه استیضاح وزیر علوم به اعضای جبهه پایداری در مجلس نبود، خاطرنشان کرد: همان طور که در مجلس دیدیم مخالفت‌ها به شکل مستند کلیپ‌ها، اسناد و گزارش‌های متقن همراه بود که با همکاری نزدیک طیف‌های مجلس صورت گرفت و نشان داد این کار برای دیگر اهداف نظام قابل تکرار است.

اکثریتی که در مجلس گفته می‌شد وجود دارد، مضمحل شده است

سقای بی ریا افزود: البته این استیضاح نشان داد همان طور که رسانه‌ها هم به آن معترف هستند افزود: آن اکثریتی که گفته می‌شود، مضمحل شده و گروه دیگر با رویکرد دیگری آمده‌اند.

وی درباره عملکرد دیگر وزرا ابراز داشت: بررسی عملکرد دیگر وزرا بر عهده نمایندگان است که این مساله زیر ذره‌بین دقیق آنها قرار دارد و آنها حق دارند از وزرایی که وظایف شان را درست انجام نداده‌اند سوال کنند البته اینکه گفته می‌شود جبهه پایداری برنامه دارد اینطور نیست و وقتی اینطور سوال می‌شود گویا نقشه قبلی در کار است باید در این مسائل عملکرد وزرا را دید و بر اساس عملکرد نتیجه‌گیری نمود.

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان جبهه پایداری از عملکرد و مدیریت آقای لاریجانی انتقاد دارند ارزیابی شما از این مساله چیست؟ عنوان کرد: مردم بهترین قاضی هستند و متوجه‌اند که چه چیز اشکال دارد و چه چیز کجا اشکال ندارد.

معتقدیم رئیس مجلس باید بی‌طرفی خود را بیشتر حفظ کند

سقای بی‌ریا اضافه کرد: آقای لاریجانی در برخی از عملکردهایشان توجیهاتی دارند که بعضا شیوه‌های مدیریتی‌شان مانند عملکردی که در تعیین و انتخاب اعضای تعیین نظارت مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان است و معتقدیم رئیس مجلس باید بی‌طرفی خود را بیشتر حفظ کند.

وی با اشاره به عملکرد لاریجانی پیش از استیضاح وزیرعلوم گفت: ایشان قبل از استیضاح بر اساس نظرشان تلاش بسیاری کردند تا استیضاح انجام نشود و سپس آن استیضاح رای نیاورد که اینعملکرد با بی‌طرفی منافات دارد. اینکه استیضاح رای نیاورد می‌تواند به عنوان نظر شخصی و از جایگاه یک نماینده اظهار شود نه در جایگاه رئیس مجلس.

سخنگوی جبهه پایداری در خصوص ارزیابی این تشکل از عملکرد فراکسیون رهروان ولایت تشریح کرد: گروه‌هایی که ما آنها را اصول‌گرا می‌دانیم به دایره‌هایی که پیرامون یک مرکز حضور دارند آنها را تشبیه می‌کنیم که آنها نسبت به شعاع‌شان به مرکز نزدیک‌تر و برخی دورتر هستند و ممکن است برخی گروه‌ها حالت مرزی داشته باشند.

سقای بی‌ریا با بیان اینکه گروه‌ها و طیف های متعددی در جبهه اصول‌گرایی حضور دارند یادآور شد: معتقدیم اصول‌گرایان می‌توانند در مسائل مشترک انقلاب با یکدیگر کار کنند که در استیضاح وزیر علوم این مساله را ثابت کردیم و دیدیم این کار شد. شاخص ما برای همکاری اصول انقلاب است و اگر شاخص‌ها را مد نظر داشته باشیم می‌توانیم کارهای بزرگتری را انجام دهیم.

اینطور نیست که ما تمام قد از دولت قبل حمایت کرده باشیم

خبرنگاری از سخنگوی جبهه پایداری پرسید که این تشکل سیاسی در دولت قبل در برابر تخلفات و مفاسد دولت گذشته نه تنها سکوت کرد بلکه به دفاع از دولت سابق نیز می پرداخت ولی اینک با کوچکترین مساله یک موج رسانه‌ای علیه دولت راه‌اندازی می‌شود که نمونه آن بورسیه‌های غیرقانونی دردولت پیش است شما این دوگانگی را چگونه توجیه می‌کنید؟ که سقای بی‌ریا پاسخ داد: اینطور نیست که ما تمام قد از دولت قبل حمایت کرده باشیم و من و خیلی از دوستان به رفتارهای دولت قبل معترض بودیم و به اشکال مختلف بیان می‌کردیم.

وی ادامه داد: روند کلی از دولت نهم و دهم آغاز شد این بود که گفتمان و اهدفی که از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده بود در میان مردم مصداق پیدا کرد و مردم به این مصداق رای دادند. این رویکرد که گفتمان پیشرفت و عدالت است راه اصیل انقلاب و راه پیشرفت نظام و کشور است و ما از این جهت از دولت نهم و دهم دفاع کردیم.

برخی از مواضع دولت قبل با مواضع امام خمینی و مقام معظم رهبری همخوانی نداشت

سخنگوی جبهه پایداری با تاکید بر اینکه در اعتراض به اشتباهات دولت پیش ما پیش‌قدم بودیم، ابراز داشت: برخی از مواضعی که در دولت قبل گرفته می‌شد با مواضع امام خمینی و مقام معظم رهبری همخوانی نداشت و ما نسبت به آنها اعتراض کردیم که نمونه آن مساله مکتب ایرانی بود ما در خصوص درگیری‌هایی که در مجلس معروف به یکشنبه سیاه شد همانطور که مقام معظم رهبری اعتراض کردند مواضع‌مان را بیان کردیم.

سقای بی‌ریا با بیان اینکه برخی‌ها تلاش می‌کنند یک دو قطبی احمدی‌نژاد - دولت یازدهم بسازند، عنوان کرد: احمدی‌نژاد یک فرد است ممکن است یک فرد ویژگی‌هایی داشته باشد و پرچم‌دار یک جریان باشند اما پس از مدتی این ویژگی‌ها را از دست بدهد و یا آن پرچم را به زمین بزند یا دیگر دوست نداشته باشد آن راه را ادامه بدهد که در آن صورت باید فرد جدیدی بیاید و آن راه را ادامه بدهد.

وی با اشاره قسم جلاله چندی پیش حسن روحانی گفت: اینکه برخی با قسم جلاله می‌گویند آن دوره تکرار نمی‌شود اگر منظورشان گفتمان آن دوران است آن گفتمان جای دیگری نمی‌رود. آن گفتمان، گفتمان مقاومت است که منتج به حکومت حضرت مهدی(عج) و حاکمیت اسلام می‌شود و ما پیگیر این راه هستیم.

گفتمان مقاومت از بین رفتنی نیست

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه گفتمان مقاومت از بین رفتنی نیست، تاکید کرد: گفتمان مقاومت زنده است و ما از طرفداران آن هستیم و در این باره فرد ملاک نیست و از کسی نیز طرفداری نمی‌کنیم.

سقای بی‌ریا با اشاره به جلسه استیضاح شیخ‌الاسلام اظهار داشت: در آن جلسه اتهاماتی بدون مردک و دلیل و بدون پیمودن راه خود بیان شد. امروز نیز مشابه این مسائل در حال اتفاق افتادن است. اینکه گفته می‌شود در دولت نهم و دهم که طیف وسیعی از مدیران حضور داشتند، رانتخوار هستند یک اتهام است. مثلا در ماجرای بورسیه‌ها خود آقای فرجی دانا در مجلس گفتند این مساله مختص به دولت نهم و دهم نیست و برخی از نمایندگان یک پیشنهاد خوبی دادند مبنی بر اینکه گروهی درباره بورسیه‌ها در کل دوران‌ها تحقیق کنند.

وی افزود: اینکه یک گروه و دولتی را متهم کنیم بدون آنکه مصداقی داشته باشیم غلط است و کمااینکه دیدیم وقتی کسانی که اسامی‌شان منتشر شده بود بیان کردند شکایتی خواهند کرد وزارت علوم منکر شد و اگر کسی شکایتی دارد راهش پیگیری از طریق دادگاه است.

سخنگوی جبهه پایداری در خصوص مواضع رسمی این تشکل درباره پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی عنوان کرد: ما مخالفت آن مساله بودیم و آن اقدامات غارت بیت‌المال بود البته این مسائل باید از طریق دادگاه‌ها پیگیری شود.

در انتخابات مجلس نهم برخی از سازوکارهای جبهه متحد اصول‌گرایان را قبول نداشتیم

سقای بی‌ریا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما می‌گویید که به دنبال اجماع اصول‌گرایان هستید و در انتخابات مجلس نهم با دیگر اصول‌گرایان تعامل داشتید در حالی که عملکرد شما چیز دیگری را بیان می‌کند آیا این دوگانگی نیست ابراز داشت: ما در انتخابات مجلس نهم برخی از سازوکارهای جبهه متحد اصول‌گرایان را قبول نداشتیم و به همین خاطر نتوانستیم با یکدیگر همکاری کنیم ولی درعمل کاندیداهای مشترکی را معرفی کردیم.

با برخی از گروه‌های اصولگرا دیدار داشته‌ایم

وی اضافه کرد: تلاش داریم با گروه‌های اصول‌گرا قرابت و گفتگوهایی داشته باشیم تا مختصات خود را با آنها نزدیک کرده باشیم. در این رابطه با گروه‌‌های اصولگرا جلساتی داشته‌ایم تا الگوی تعامل بیشتر فراهم شود. شاید در مرحله اول وقت کافی برای این کار فراهم نبود و نتوانستیم در سازوکار جبهه متحد اصولگرایان همکاری داشته باشیم.

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که شما در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز با دیگر اصولگرایان نتوانستید تعامل کنید، بیان کرد: آن انتخابات بحثجداگانه‌ای است.

سقای بی‌ریا در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تحکرات احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت، موضع جبهه پایداری نسبت به بازگشت احمدی‌نژاد چیست؟ گفت: همه افراد حق دارند در انتخابات حضور فعالی داشته باشند و این حق هر شهروند ایرانی است. البته در این رابطه وجود دارد. البته پرونده افراد مسئول می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد و این نظام است که می‌گوید چه کسی صلاحیت دارد و چه کسی صلاحیت ندارد.

احمدی‌نژاد نسبت به سال ۸۴ تغییر کرده است

وی با بیان اینکه ایشان در سال ۸۴ دارای ویژگی‌های بودند که ما براساس آن ویژگی‌ها به ایشان رای دادیم، یادآور شد: اگر ایشان همان ویژگی سال ۸۴ را داشته باشیم حمایت می‌کنیم ولی تغییر صورت گرفته و آن حمایت نیز تغییر صورت گرفته است. ما نه حمایتی در این مسائل داریم و نه همراهی، نه آشکار و نه پنهان.

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که آیا حرکت شما به سمت حزب شدن برخلاف نظر آیت‌الله مصباح یزدی که همواره با ا حزاب مخالفت داشته‌اند، نیست؟ گفت: آراء و نظرات مقام معظم رهبری و امام برای ما ملاک است. مقام معظم رهبری به یک معنا تحزب را قبول دارند ایشان می‌گویند اگر حزب نه برای منافع یک گروه بلکه کانالی برای آگاه کردن، ‌ مشارکت و هدایت‌گری باشد تحزب قبول است و آیت‌الله مصباح نیز این مسئله را قبول دارد.

همه مصوبات شورای مرکزی جبهه پایداری به تصویب شورای فقها می‌رسد

سقای بی‌ریا با بیان اینکه همه مصوبات شورای مرکزی جبهه پایداری به تصویب شورای فقها می‌رسد، یادآور شد: امکان ندارد ما چیزی را تصویب کرده باشیم و از نظر ایشان رد نشده باشد.

آیت‌الله مصباح به طور کلی تحزب را رد نکرده‌اند

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظر آیت‌الله مصباح یزدی درباره احزاب تغییر کرده است، اظهار داشت: ایشان به طور کلی تحزب را رد نکرده‌اند و با مفهوم غربی تحزب مخالفت دارند. اینکه مجموعه ای داشته باشیم که با موازین اسلامی در عرصه سیاست بیاید و فعالیت کند، این از موازین اسلامی است.

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه اگر ما به احزاب انتقاد داریم به خاطر این است که آنها سازوکارهای غربی را مد نظر خویش قرار داده‌اند، تاکید کرد: اگر احزاب اصول و پایه‌های اسلامی را اصل قرار دهند، ما مخالف آنها نیستیم. ما به دنبال تقویت وجهه فرهنگی تحزب هستیم و در مرامنامه و اساسنامه نظرات رهبری را در باره تحزب بیان کرده‌ایم.

جبهه پایداری با سایر احزاب تفاوت دارد

سقای بی‌ریا خاطر نشان کرد: ما حزبی هستیم که با سایر احزاب در اهداف و بنیان ها متفاوت هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وجود شورای فقها در جبهه پایداری برخلاف آیین‌نامه احزاب نیست؟ عنوان کرد: ایین نامه احزاب با شورای فقها مخالف نیست و می‌گوید شما باید ضوابطی را داشته باشید و آنها را رعایت کنید.

لیست مشترک انتخاباتی دارای مراتبی است

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید شما برای نزدیک شدن به سایر اصولگرایان و دیدارهایی که دراین راستا انجام داده‌اید آیا امکان دارد در انتخابات بعدی شما با دیگر اصولگرایان لیست مشترک بدهید؟ گفت: ما در این راستا حرکت می‌کنیم و البته لیست مشترک دارای مراتبی است.

سقای بی‌ریا اضافه کرد: البته هر چه لیست‌های انتخاباتی از اشتراکات بیشتری برخوردار باشند، بهتر است و باید در این رابطه الگویی تعریف شود تا به درصداجماع بیشتری برسیم.

برخی‌ها فکر می‌کردند تا پشت میز مذاکره بنشینند مشکلات حل می‌شود

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که برایند تشکل متبوع‌تان از مراودات دیپلماتیک دولت یازدهم چیست؟ گفت: اصول ما توسط مقام معظم رهبری جهت‌گیری شده‌اند. ایشان فرمودند ما گفتگو کردیم ولی آن گفتگوها فایده‌ای نداشت و حتی موجب اهانت بیشتر مقامات آمریکایی شد و تحریم‌ها نیز افزایش یافت. در کل حضرت آقا گفتند ما دعا می‌کنیم و همین که همین راه را ادامه دهید ولی این تجربیات حاصل شده است. چرا ایشان اینها را گفتند؟ برای اینکه تیم مذاکره احساس کند که حضرت آقا گفته‌اند مذاکره نکنید. برخی‌ها فکر می‌کردند تا پشت میز مذاکره بنشینند مشکلات حل می‌شود. رهبری خواستند بگویند بروید و ببینید حل می‌شود یا نه و البته بیان کردند خوش‌بین هم نیستند ولی آنچه دیده شد این بود که نه تنها لحن آمریکایی‌ها عوض نشد بلکه تحریم‌ها نیز افزایش یافت.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌گویند بیست سال حرف ما را گوش کنید و آن وقت ببینیم چه می‌شود. من خودم ده سال در آمریکا بودم و می‌گویم استکبار در ذات آنها وجود دارد. موضع ما این است که باید با موضع قوت با دشمن حرف زده شود و آن استقلالی که در مطالبات ما هست و به کرسی نشاندن منطق جمهوری اسلامی که هدف بزرگی است، بدون انفعال وارد شویم. سوال ما این است که دیپلماسی ما در این یک سال در رابطه با مردم‌سالاری دینی تحقق یافته و یا فقط صرف مذاکرات هسته‌ای می‌شود؟

سقای بی‌ریا با تاکید بر اینکه موضع ما موضع رهبری است تاکید کرد: ما درباره دستاوردهای هسته‌ای باید بدانیم که این دستاوردها با خون شهدا حفظ شده است. برخی‌ها می‌گویند این دستاوردها هزینه‌بر است و اگر این دیدگاه غالب باشد دیدگاه معیوبی است. چرا که دستاورد هسته‌ای در راس ارز‌ش‌ها و در بطن خود از پیشرفت‌های دیگری خبر می‌دهد.

آرزو داریم تیم هسته‌ای آنطور که مقام معظم رهبری می‌خواهد عمل کند

وی تاکید کرد: آرزو داریم تیم هسته‌ای آنطور که مقام معظم رهبری می‌خواهد عمل کند و ملت ایران نیز چنین چیزی را مطالبه می‌کند.

سخنگوی جبهه پایداری درباره علل خروج حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده از جبهه پایداری ابراز داشت: در یک حرکت عظیم افراد ملاک نیستند و نباید روی افراد تکیه کنیم. هر حزبی را شما ببنید یک ریزش‌ها و رویش‌هایی دارند. در مجموع برخی از افراد به دلیل عذر شرعی و شخصی که داشتند با ما ادامه همکاری نداشتند اما مهم ادامه یافتن هدف است.

کوچک‌زاده و رسایی با تصمیم خود از جبهه پایداری خارج شدند

سقای بی‌ریا در پاسخ به اینکه آیا آقایان رسایی و کوچک‌زاده خود از جبهه پایداری رفته‌‌اند یا جبهه پایداری این درخواست را کرد تصریح کرد: این عزیزان با تصمیم خود از جبهه پایداری خارج شوند.

وی در خصوص نظر جبهه پایداری درباره سرپرستی محمدعلی نجفی عنوان کرد: این حق قانونی رئیس جمهور است ولی می‌توان در این رابطه یک تذکری داد افرادی که قبلا محک خورده‌اند و به مجلس آمده‌اند و رای نیاوردند امر خوشایندی نیست که مجددا معرفی شوند.

اینکه گفته شود ۱۰ وزیر هم بیفتد ایستادگی می‌کنیم معنایش مقاومت برابر مجلس است

سخنگوی جبهه پایداری با اشاره به استقبال رئیس جمهور از ابراز نقد گفت: استیضاح حق مجلس است و ایشان نیز به این حق اشاره کردند ولی استیضاح چه معنایی دارد؟ معنایش این است که مجلس به عملکرد و روندی سوال دارد پس اصرار به ادامه آن روند و عملکرد چه معنایی دارد؟ معنای آن عدم احترام به نظر مجلس است و اینکه گفته شود ۱۰ وزیر هم بیفتد ایستادگی می‌کنیم معنایش مقاومت برابر مجلس است.

سقای بی‌ریا در خصوص رابطه محمدباقر قالیباف با جبهه پایداری اظهار داشت: مایل نیستیم درباره افراد اظهارنظر کنیم. ملاک ما، ملاک‌های گفتمانی است و هر چه مدیری انقلابی‌تر، مومن تر و باتقواتر باشد ما از این مساله استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات شهردار تهران در حوزه فرهنگ بیان کرد: این اقدامات مورد تاکید و استقبال رهبری است و ما نیز از این اقدامات استقبال می‌کنیم.

سخنگوی جبهه پایداری در خصوص اینکه ایا اقدامات شهردار تهران برای نزدیک شدن با جبهه پایداری برای انتخابات آتی مجلس است تصریح کرد: برای انتخابات خط قرمزهایی وجود دارد که اگر کسی از آن عبور کرده باشد ما نیز از آن رد عبور می‌کنیم و اگر فرد اقل‌هایی را داشته باشد می‌توانیم با وی کار کنیم.

سقای بی‌ریا درخصوص نظر استمزاجی برای اعضای هیات نظارت بر مطبوعات و اینکه چرا اعضای جبهه پایداری آن را نپذیرفتند؟ گفت: این نظر استمزاجی است و رای نیست. کمیسیون فرهنگی به قانون پایبند بوده و براساس قانون عمل کرده است و نباید براساس سلیقه‌ها عمل کرد و نظر شخصی خویش را به قانون وارد نمود.

همایش دلواپسان توسط دانشجویان انقلابی برگزار شد و نه جبهه پایداری.

وی در خصوص همایش دلواپسان ابراز داشت: در آن نشست طیف‌های زیادی از اصولگرایان شرکت کرده بودند و آن نشست نیز توسط دانشجویان انقلابی برگزار شد و نه جبهه پایداری.

سخنگوی جبهه پایداری ادامه داد: فقط صرفا ابراز دلواپسی نبود بلکه با استدلال نیز همراه بود یکی از انتقادات ما به دولت این است که چرا کار کارشناسی مخالفان را برنمی‌تابد.

سقای بی‌ریا در خصوص برخی از شعارهایی که در آن همایش برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما موافق برخی از شعارهای مطرح شده در آنجا نبودیم و ممکن است به برخی از حواشی آنجا نقد وارد باشد. ولی برای کسی که می‌گوید نقد کنید و از کوره در می‌رود و افراد را بزدل می‌نامد این مسئله در شان رئیس جمهور نیست و ایشان فردا برای توجیه کردن کارش می‌گوید آن کلمه مقابل شیردل بود.

وی با اشاره به گفته حسن روحانی مبنی بر اینکه تلویزیون با دولت همراهی نمی‌کند، اظهار داشت: سخنرانی رئیس جمهور و وزرا پوشش داده می‌شود و وقتی ایشان برای مصاحبه خود مصاحبه‌کننده را انتخاب می‌کند در حالی که این مسئله مرسوم نبوده و بعد به مصاحبه‌کنندگان می‌گوید سوال انتقادی نکنید. باید گفت با گزینشی عمل کردن خود ضرر می‌کنید. اگر فضای نقد وجود داشته باشد باید اجازه دهید کارشناسان نیز اظهارنظر کنند.

فضا در گذشته بازتر بود

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که چرا در دولت قبل اجازه نشست‌های انتقادی داده نمی‌شد، بیان کرد: این طور نبوده و محدودیتها برای سخنرانی و نشستها مانند امروز نبود. شما می‌توانید از دانشجویان علم وصنعت بپرسید که امروز فضا باز تر شده یا در گذشته فضا بازتر بود. اگر مسئولی بخواهد به دانشگاه برود کارت می‌دهند تا درآن جلسه حضور یابید این درحالی است که قبلا این گونه نبود.

خبرنگاری در پایان از سخنگوی جبهه پایداری پرسید آیا شما پیام رای مردم را در انتخابات ۲۴ خرداد درک کرده‌اید؟ تصریح کرد: آقای رئیس جمهور وقتی انتقادات تند می‌شود می‌گویند پیام انتخابات را درک کنید. رئیس جمهور باید مصالح کشور را رعایت کند و براساس اهداف نظام جلو برود. حال اگر کسی انتقاد کرد، نمی‌توان گفت پیام انتخابات را نگرفته‌اید.

سقای بی ریا با بیان اینکه در استیضاح وزیر علوم نیز می‌گفتند که استیضاح‌کنندگان پیام ملت را نگرفته‌اند، خاطر نشان کرد: یکی از دلایل استیضاح این بود که وزیر اطلاعات نامه نوشته و علی رغم رد استعلام وزارت علوم وزیر فردی را منصوب کرده است. مگر می‌شود وزیر اطلاعات شانی نداشته باشد وعده‌ها هم باید براساس قانون باشد و نمی‌توان به کسی که سابقه همکاری با منافقین را دارد منصبی را داد.

وی اضافه کرد: ملاک ما قانون اساسی است و ضوابط جمهوری اسلامی ایران است حال اگر به بن‌بست افتادیم نباید بگوییم که پیام انتخابات را نگرفتید. آقای رئیس جمهور باید محافظ قانون اساسی باشد ایشان وقتی رئیس جمهور می‌شود رئیس جمهور همه افراد است و در قبال همه افراد مسئول است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز