خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مشورتی خاتمی:

جریان اصلاحات باید به نسل دوم خود اعتماد کند / بدگویی و نقد غیرمنصفانه با اصلاح‌طلبی بیگانه است

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۳۴۲

به بهانه نقد و به نام آزادی نباید به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی باشیم / راه پیشنهادی ما برای پیگیری آرمان‌های اصلاحات‌، گفتگو و اقناع است / باید به گروه‌های افراطی یادآور شویم جمهوری اسلامی آن‌گونه که شما تلاش کرده‌اید به مدد فضاسازی یکسویه رسانه‌ای چهره آن را به نمایش بگذارید نیست.

عضو شورای مشورتی خاتمی با بیان اینکه جوانانی که تا دیروز بار فعالیت‌های اجرایی ستادهای انتخاباتی را بر دوش داشتند امروز به سیاستمدارانی تبدیل شده‌اند که باید حرفشان را شنید و تواناییشان را برای تداوم بخشیدن به روند پر فراز و نشیب اصلاح‌طلبی باور کرد، خواستار توجه جریان اصلاحات به نسل دوم خود شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نورمحمدی طی سخنانی در دومین گردهمایی جوانان اصلاح طلب استان گلستان، اصلاحات را همچنان بهترین راه برای توسعه کشور دانست و در مورد این نشست گفت: در گوشه گوشه این سرزمین جوانانی هستند که تصمیم دارند راهی را که از انقلاب مشروطه آغاز شد و در دوم خرداد ٧۶ امتداد یافت را ادامه دهند.

عضو شورای مشورتی خاتمی با بیان اینکه پدیده انقلاب اسلامی و تحقق پیروزی آن واقعیتی با اهمیت در مسیر تکوین تاریخ کهن و بلند این سرزمین محسوب می‌شود، یادآور شد: با عنایت الهی، جوهر و ذات این انقلاب در نفی استبداد داخلی و انزوای استعمار خارجی تبلور یافت و به قطع دست دولت‌های استعمارگر از منافع ملت ایران منجر شد.

وی از آزادی، مردم سالاری و استقلال به عنوان همزاد انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: در بستر حوادثبزرگ تلخ و شیرین، درس‌های مهم و تاثیرگذاری به عنوان میراثبلند پدید آمد. این حوادث، گرچه گاهی انقلاب را در رسیدن به نقطه مطلوب با کندی و تاخیر مواجه ساخته اما شرف مجاهدت ملت و پایداری تمام عیار حضرت امام(ره) و رهبری بزرگوار انقلاب روز به روز بر عظمت و شکوه ایران اسلامی افزوده است.

نورمحمدی دفاع مقدس را بزرگترین واقعه استقلال ارضی و مرزی عنوان کرد و ادامه داد: ‌ حماسه دفاع مقدس ملت ایران، نخستین گام برای تجلی هویت ملی ایرانیان بود و استیلای استقلال سیاسی آنگاه که با هویت ملی آمیخته شد، مبنای فضیلت تاریخی مردم گشت تا امنیت و ثبات ایران را برای همیشه تضمین کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: روزهای سخت سال‌های ۸۸ تا ۹۲ فرصت مناسبی بود تا با بازاندیشی در برخی رفتارها تلاش کنیم تا نسل دوم اصلاح‌طلبان پا به عرصه وجود گذارند.

عضو شورای مشورتی خاتمی در ادامه به بیان دیدگاه‌ها و خواسته‌های جوانان اصلاح‌طلب پرداخت و گفت: هر فرد و گروهی که باعثشود صدای واحد از جبهه اصلاح طلبان شنیده نشود در حسن نیت او برای اصلاح طلبی باید شک کرد. معیار این صدای واحد و هماهنگی هم برای ما شخص سید محمد خاتمی است.

وی به برخی از تفاوت‌های انتخابات سال ٨۴ و ٩٢ اشاره کرد و گفت: باید مراقب بود تفاوت دیدگاه و نظرات باعثنشود منافع کشور قربانی تفاوت نگاه‌های ما در جبهه اصلاحات شود. تفاهم و یکدلی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال گذشته که در سایه دوراندیشی و حذاقت رهبری معظم نظام و با درایت و هدایت سید محمد خاتمی و نقش ارزنده هاشمی رفسنجانی منجر به پیروزی حسن روحانی شد، دستاورد گرانسنگ و فرصت مغتنمی است که باید با تمام وجود قدر آن را بدانیم و اجازه ندهیم دوباره در اثر اختلاف، تندروی یا حرکت‌های دور از منطق، عوام فریبان فرصت طلب سرنوشت مردم و میهن‌مان را دستخوش بحران‌های داخلی و بین‌المللی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه امروز نسل نوینی در سایه نسل اول اصلاح‌طلبان رشد کرده و به بالندگی رسیده است که توانایی آنها در تحلیل شرایط موجود و خلاقیت آنها در گشودن فضاهای جدید غیرقابل انکار است، اظهار کرد: به نظر ما جریان اصلاحات باید به نسل دوم خود اعتماد کند و بپذیرد جوانانی که تا دیروز بار فعالیت‌های اجرایی ستادهای انتخاباتی را بر دوش داشتند امروز به سیاستمدارانی تبدیل شده‌اند که باید حرفشان را شنید و تواناییشان را برای تداوم بخشیدن به روند پر فراز و نشیب اصلاح‌طلبی باور کرد.

عضو شورای مشورتی خاتمی هدف جوانان اصلاح‌طلب از سیاست‌ورزی را تلاش در جهت تحقق مطالبات بحق مردم مطرح کرد و ادامه داد: ‌ معیار ما در سنجش درستی، همان میزان اثربخشی این اقدامات در " افزایش مطلوبیت زندگی شهروندان " این سرزمین و بهبود شرایط زندگی آنها در همه عرصه‌هاست. ما معتقدیم تعیین سیاست‌های عملی آینده باید با این معیارها صورت پذیرد کما این که رفتارهای گذشته ما را نیز بر این اساس باید قضاوت کرد. به عنوان مثال اگر رفتارهای ۱۷ سال گذشته اصلاح‌طلبان در مجموع به بهبود زندگی مردم کمک کرده ما امروز از آن دفاع می‌کنیم و اگر جز این باشد بزرگترین منتقد رفتارهای این‌چنینی خواهیم بود.

نورمحمدی با تاکید براینکه به اصلاحاتی باور داریم که تلاش خود را به جای تضعیف سیستم سیاسی بر تقویت و کارآمد ساختن آن متمرکز می‌کند، یادآور شد: به نظر ما هدف اصلاحات باید تقویت نظام جمهوری اسلامی و بهبود وضع موجود در چارچوب همین نظام از طریق پررنگ کردن چهره و رویکرد مردم سالار و آزادی خواه آن منطبق با شعارهای انقلاب اسلامی باشد. ما ضمن احترام به سایر جریان‌های تحول‌خواه معتقدیم اصلاح طلبی جز با حفظ شأن و به رسمیت شناختن جایگاه نهادهای قانونی نظام و در رأس آنها رهبری معظم انقلاب به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: ما حرکت اصلاحی را از طریق فشار یا تهدید نظام سیاسی نه امکان پذیر و نه مفید می‌دانیم و بر این باوریم چنین رویکردهایی حتی در صورت عقب نشینی برخی نهادها و تن دادن قهرآمیز آنها به مطالبات اصلاح‌طلبانه، منجر به اصلاحات پایدار نخواهد شد. راه پیشنهادی ما برای پیگیری آرمان‌های اصلاحات‌، گفتگو و اقناع است. با گفتگو، اعتمادسازی و اقناع است که نیروهای رادیکال مخالف تغییر، مجالی برای بروز خشونت و القای نگرانی نمی‌یابند و نیروهای اصلاح طلب و میانه‌رو فضای فراخ‌تری برای همراه کردن نخبگان پیدا می‌کنند.

نورمحمدی ابراز کرد: اگر بتوانیم اصلاحات را با گفت‌وگوی نخبگانِ معتقد به قانون اساسی و کسانی که دل در گروی پیشرفت و آبادانی این کشور دارند و معتقد به حرکت در چارچوب‌های قانونی تعیین شده هستند همراه کنیم، اصلاحات مورد نظر ما عمیق‌تر و ماندگارتر خواهد بود. باید به جایی برسیم که همه جریان‌های سیاسی مخالف ما هم قانع شوند راه تقویت نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، نه خط و نشان کشیدن و تهدید کردن و اتهام زدن و دروغ گفتن که نفوذ بر دل‌ها و قلب‌ها از طریق کارآمد ساختن نظام و ایجاد آسایش و رفاه برای شهروندان است.

وی با تاکید براینکه باید بپذیریم که اهداف اصلاحات نه با حذف جریان مقابل و تحدید نهادهای قانونی که با همراه‌سازی و احترام به آنها محقق خواهد شد، خاطرنشان کرد: هر وقت این تصور را کردیم که پیروزی اصلاحات یعنی حذف گروهی از مخالفان، باید بدانیم راه را گم کرده‌ایم و با حذف جریان مقابل، اصلاح‌طلبی هم حذف خواهد شد. ما به صورت جدی معتقدیم اگر همه جریان‌های سیاسی و نهادهای رسمی بپذیرند که در چارچوب‌های قانونی حرکت کنند و ارکان اصلی نظام از جمله رهبری معظم انقلاب را فراتر از منازعات خود بدانند و به انحاء مختلف سعی نکنند برای توجیه ناکارآمدی خود از مقدسات مردم و یا اعتبار ارکان قانونی کشور خرج کنند، نظام جمهوری اسلامی پایدارتر، کارآمدتر و مقتدرتر خواهد شد و همه آحاد کشور از برکات آن بهره‌مند خواهند شد.

نورمحمدی با بیان اینکه جوانان اصلاح‌طلب تلاش خواهند کرد تصویری را که جریان‌های تندرو از نظام جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر ترسیم کرده‌اند را تغییر دهند، گفت: باید به گروه‌های افراطی یادآور شویم جمهوری اسلامی آن‌گونه که شما تلاش کرده‌اید به مدد فضاسازی یکسویه رسانه‌ای چهره آن را به نمایش بگذارید نیست. مگر رهبری معظم این نظام نگفتند دو جناح برای کشور مثل دو بالند که کشور با این دو بال می‌تواند پرواز کند. خب این سوال برای ما جدی ست که بالِ اصلاح طلبِ نظام در چه وضعیتی قرار گرفته است؟ غیر از این است که زمینگیر کردن این بال به اخلال در پرواز و ارتقای کشور منجر خواهد شد؟ ما این رویکرد را که برخی نهادهای نظام خود را رقیب اصلاح طلبان بدانند و به دنبال حذف آنها باشند کاملا قابل نقد می‌دانیم و معتقدیم همه باید با نظارت همدلانه به تقویت این دو بال بپردازیم، نه این که هر تلاشی را برای ضربه زدن به این بال و در نتیجه زمینگیر کردن نظام مجاز بدانیم.

وی ادامه داد: از این منظر ما نقدهای جدی به سخنان و رفتار برخی مسئولان قضایی داریم و معتقدیم با کاشتن تخم کینه و نفرت، به رهبری و نظام سیاسی کمک نمی‌کنیم. مگر رهبری معظم انقلاب نفرمودنداگر به نام انقلابی‌گری، به نام عدالتخواهی به برادران خودمان، به مردم مومن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند اما می‌دانیم که به اصل نظام و اسلام اعتقاد دارند اهانت کردیم، آنها را مورد آزار و ایذا قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. مبادا خیال کنید که تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند، نه عدالت ورزیدن با تقوا موافق است.

عضو شورای مشورتی خاتمی یادآور شد: ما این سوال جدی را از مدعیان ولایتمداری و جریاناتی که در مخالفت با اصلاح طلبان هرگونه رفتاری را مجاز می‌شمارند داریم که این توصیه رهبر انقلاب در کجای جغرافیای ذهنی آنها قرار دارد وقتی فرمودند: «این که می‌گویند از رهبری انتقاد نمی‌کنند، شما بروید بگویید انتقاد کنند. ما که حرفی نداریم، من از انتقاد استقبال می‌کنم، از انتقاد استقبال می‌کنم، البته انتقاد هم می‌کنند، دیگر حالا جای توضیحش نیست، انتقاد هم هست، فراوان هم هست، کم هم نیست، بنده هم می‌گیرم، دریافت می‌کنم و انتقادها را می‌فهمم». اگر واقعا دنباله‌روی ایشان هستید آیا شرایط نقد را فراهم کرده‌اید؟ یا برعکس هر کسی را که حتی به نهادهای دیگر هم نقد کرد به بهانه براندازی و با شلاق فتنه حذف کردید؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: به بهانه نقد و به نام آزادی نباید به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی باشیم. صراحتاً عرض کنم نسل دوم اصلاحات با کسانی که به نام دفاع از آزادی یا ارزش‌های دینی، تسویه حساب‌های شخصی و خصلتی خود را دنبال می‌کنند همراهی نخواهد کرد.

عضو شورای مشورتی خاتمی با بیان اینکه بدگویی، نقد غیرمنصفانه و اتهام زدن آن هم درباره افرادی که امکان دفاع از خود را ندارند با اصلاح‌طلبی بیگانه است، تصریح کرد: حسادت و غلبه کدورت‌های شخصی بر منافع ملی در قاموس اصلاحات نمی‌گنجد و در رفتار ما جایی نخواهد داشت. در یک کلام اخلاق‌مداری باید سرلوحه کار ما قرار بگیرد. اگر اتهام زدند، اگر مطالبی را گفتند که در مورد ما صحت ندارد ما نباید دست به عمل متقابل بزنیم، باید سکوت کنیم و هر وقت که سنگینی اتهامات آزارمان داد یادمان باشد که اتهام زدن و حذف کردن جز افزایش دوری و نفرت و درنتیجه شکست اصلاحاتی که همه به آن معتقدیم معنایی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز