خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

مردم را دیگر نمی‌توان در بی‌خبری نگه داشت

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۰۵۴

زیبنده نظام اسلامی نیست که در سال فرهنگ، شاهد افزایش گفتار و رفتار غیراخلاقی در جامعه و به ویژه رسانه‌ها باشیم. / جوانان دانشگاهی افراطی‌گری نمی‌کنند و با منطق حرف می‌زنند و اگر کسانی نمی‌پسندند، باید راه و روش خود را تغییر دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در انتخابات سال ۹۲ دیدیم که مردم ایران علی‌رغم تبلیغات یک سویه و ابزار و تریبون‌های جریان‌های دیگر، به اعتدال روی آوردند و این نشان از وجود اعتدال در ذات ایرانی‌ها و فرهنگ اسلامی است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از دانشگاهیان، استادان و فعالان سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای استان همدان، با تأکید بر اهمیت وحدت مسلمانان در اصول، به عدالت در اعتقادات شیعیان اشاره کرد و گفت: عدالت اعتقادی همان اعتدال اجتماعی است که مسلمان، چه شیعه و چه سنی باید در گفتار و رفتار از خود بروز دهد.

وی با تشریح جایگاه جبر و تفویض در مباحثاسلامی، گفت: مکتب شیعه بینابین را انتخاب کرد که برخاسته از آیات قرآن و روایات معصومین است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان مقاطع مختلف تاریخ اسلام و تقابل همیشگی اعتدالیون با افراط و تفریط، به زمان حضرت علی(ع) و اوج‌گیری خوارج اشاره کرد و گفت: آن اندیشه انحرافی ادامه یافت و امروز جهان اسلام گرفتار همان افکار است که با تفاوت‌های زمانی همان کارها را می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی با برشمردن آیات و روایات فراوانی که بر رعایت اعتدال تأکید دارند، گفت: در مقعطی که بعضی از مسلمانان گوشه‌‌نشین می‌شدند و رهبانیت برمی‌گزیدند، پیامبر اسلام و امام علی(ع) نهیب بیداری می‌زدند و «رجال الحق» را عنوانی جعلی برای مسلمانان می‌خواندند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، به فرهنگ اشاره کرد و گفت: صداقت گفتاری و رفتاری، احترام به مردم و خواسته‌های آنان و پرهیز از دروغ، تهمت و توهین اصل فرهنگ است و زیبنده نظام اسلامی نیست که در سال فرهنگ، شاهد افزایش گفتار و رفتار غیراخلاقی در جامعه و به ویژه رسانه‌ها باشیم.

وی آزادی را از مصادیق بارز فرهنگ اسلامی خواند و گفت: باید به حرف‌های دیگران گوش کنیم و بهترین‌ها را انتخاب کنیم و اگر با تهدید و تحدید مانع حرف دیگران شویم، خلاف صراحت قرآنی در «فبشر عبادی الذین یستمعون القول یتبعون احسنه» است.

هاشمی رفسنجانی افزایش افراط را برای مسلمانان احساس خطر خواند و گفت: امروزه شاهدیم که داعش با ادعای اسلامی کارهایی می‌کنند که جنایت و وحشی‌گری است.

وی افزود: تروریست‌های مدعی مسلمانی، اسلام را در دنیا بدنام کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقبیح برخوردهای دوگانه قدرت‌‌های جهانی با گروه‌های اسلامی، گفت: مجاهدین فلسطینی را که برای دفاع از خود در سرزمین‌های اشغالی جنگ می‌کنند، تروریست می‌خوانند و طالبان را زیر پر و بال می‌گیرند و به داعش کمک‌های تسلیحاتی می‌کنند و منافقان تروریسم را در مجالس خود مورد یاری قرار می‌دهند.

هاشمی رفسنجانی افزایش گروه‌های افراطی در جوامع اسلامی را مصداق انحراف در فهم مفاهیم اسلامی خواند و گفت: دنیای اسلام دچار انحراف جدی شده که برای مسلمانان خطرناک است.

وی بوکوحرام را نمونه بارز انحراف از افکار اسلامی خواند که در آفریقا رشد کرد و گفت: با همه دستاورهای بشریت مخالفت می‌کنند و می‌گویند هر چه از غرب می‌آید، حرام است و براساس افکار خود، آدم می‌کشند و دختران را به جرم تحصیل می‌ربایند و زندانی می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی با ابراز نگرانی از اوضاع مسلمانان در یمن، عراق، سوریه، افغانستان، لیبی و پاکستان، گفت: مسلمانان را به جان هم انداخته‌اند که کشتن همدیگر را ثواب می‌دانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با محکومیت اقدامات ضدبشری داعش در عراق گفت: جای تعجب است که یک گروه تروریستی بخش‌هایی از یک کشور را اشغال می‌کند و مناطق مهم نفتی را در اختیار می‌گیرد.

وی با خطرناک خواندن اندیشه‌های داعش و لزوم حمایت از مردم مظلوم عراق، گفت: خداوند عتبات عالیات را از شرّ این افراطیون حفظ نماید که خطرناک‌ترین پدیده‌های دینی در عصر حاضر هستند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش، جوانان دانشجو را مصداق بارز فرهیختگان امروز و مسئولان آینده کشور دانست و با توصیه آنها به رعایت اعتدال و انصاف در سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌ها، گفت: در انتخابات سال ۹۲ دیدیم که مردم ایران علی‌رغم تبلیغات یک سویه و ابزار و تریبون‌های جریان‌های دیگر، به اعتدال روی آوردند و این نشان از وجود اعتدال در ذات ایرانی‌ها و فرهنگ اسلامی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگرچه بعضی‌ها سعی می‌کنند هر روز با انفجار بمب‌های خبری، امنیت جامعه را مخدوش نمایند، اما مردم ایران هم به راهی که انتخاب کردند، امین هستند و هم امنیت خود را با هیاهوهای رسانه‌ای عوض نمی‌کنند.

وی افزود: جوانان دانشگاهی افراطی‌گری نمی‌کنند و با منطق حرف می‌زنند و اگر کسانی نمی‌پسندند، باید راه و روش خود را تغییر دهند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به حضور زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه در مقاطع مختلف تحصیلی، گفت: زنان ایرانی در سایه انقلاب اسلامی به چنان مرتبه‌ای از شعور اجتماعی رسیده‌اند که نمی‌توان استعدادهای علمی، تحقیقاتی و مدیریتی آنان را ندیده گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود شاهراه اطلاع‌رسانی در کشور را برای افزایش آگاهی مردم مؤثر خواند و گفت: دیگر نمی‌توان مردم را در بی‌خبری نگه داشت و افکار باندی و جناحی را به اسم همه حقیقت به جامعه القا کرد.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با یادآوری نقش مردم استان همدان در دوران سازندگی، دفاع مقدس و سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به خاطرات و سخنرانی سال ۱۳۳۷ خویش در مدرسه زنگنه همدان اشاره کرد و گفت: در آن جمع که برای مراسم تاسوعا و عاشورا بود، خطاب به دربار هشدار دادم که از سرنوشت حکومت سلطنتی در عراق عبرت بگیرند.

وی افزود: از آنجایی که طلبه‌ها ضد دربار محسوب می‌شدند، تحرکات و فعالیت‌های آنان در آن دوران زیر ذره‌بین رژیم شاه قرار داشت و به همین خاطر بازداشت شدم و با وساطت بزرگان همدان آزاد شدم، اما مرا به تهران برگرداندند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سوابق فرهنگی و تمدنی همدان، گفت: مردم آن استان که سابقه‌ای درخشان در تاریخ ایران داشتند، در تاریخ معاصر نیز خوش درخشیدند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مفاخر فرهنگی، دینی و علمی استان همدان خاطرنشان کرد: این استان مهد پرورش دانشمندانی همچون جمال‌الدین اسدآبادی، ابن سینا و صدها عالم و دانشمند دیگر است.

در ابتدای این دیدار آقایان ساداتیان، رادمنش، رئیسی، الهی، سلیمانی، زارع و خانم‌ها عباسی و نوبخت به ارائه مسائل و مشکلات حوزه فعالیت خویش و بیان دیدگاه‌ها در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پرداختند و آقای علی سلیمانی شعری درباره ظهور امام زمان(عج) و اوضاع جامعه قرائت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز