خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام غرویان در گفت‌وگو با ایلنا:

با تاییدات رهبری از مذاکرات هسته‌ای نظرات هیچ باند سیاسی برای ما معتبر نیست

کد خبر : ۱۸۸۶۴۷

از دیدگاه من جریان تندرو یک جریان خطرناک است که می تواند فتنه دیگری را ایجادکند. این تفکر رهبری را نیز پشت سر خود می داند.

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: از دیدگاه من جریان تندرو یک جریان خطرناک است که می تواند فتنه دیگری را ایجادکند. این تفکر رهبری را نیز پشت سر خود می داند.

حجت الاسلام محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تحرکات برخی افراطیون در واکنش به مذاکرات هسته‌ای و اظهارات برخی از آنها در همایش «خط قرمز مذاکرات هسته‌ای» گفت: با شناختی که از سالیان پیش از این حرکت‌های افراطی و اندیشه‌های دلواپسان دیروز وامروز جامعه دارم، برایم دور از ذهن نبود که این افرادی خودشان را جلوتر از رهبری ببینند.

وی با بیان اینکه برخی از تندروها رهبری را مصلحت‌سنج می‌دانند، گفت: این عده معتقدند که رهبری به مرّ اسلام نمی‌پردازند. بلکه مصالح را به مُرّ اسلام ترجیح می‌دهد و متاسفانه وقتی مجالی پیدا می‌کنند به اظهار نظراتی عجیب می‌پردازند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن یادآور شد: خداوند در سوره حجرات به کسانی که در زمان پیامبر از ایشان جلو می‌افتادند هشدار می‌دهد. نوع تفکر افراطیون نیز به همین افراد شبیه است. بنابراین باید آنها را به قرآن ارجاع داد.

وی افزود: در زمان ما نیز چنین تفکری وجود دارد و عده‌ای معتقدند که در عمل به احکام اسلام هرگز نباید مصالح را سنجید آنها مصلحت جامعه اسلامی و مردم را خارج از دایره احکام اسلامی می‌دانند و مدعی هستند که تصمیمات رهبری براساس مصالح سیاسی، ‌اجتماعی و بین المللی است.

غرویان با تاکید براینکه افراطیون تنها ادعای ذوب شدن در ولایت را دارند گفت: از دیدگاه من جریان تندرو یک جریان خطرناک است که می تواند فتنه دیگری را ایجادکند. این تفکر رهبری را نیز پشت سر خود می داند.

وی ادامه داد: من در تفکر برخی از علمای افراطی دیده‌ام که عنوان می‌کنند آنچه رهبری می فرمایند عنوان حکم ثانوی است و حکم اولیه آن چیزی است که اسلام می‌گوید. این اظهارات بسیار خطرناک و قابل بررسی است باید صاحب‌نظران و فرهیختگان کشور به این افراد تذکر بدهند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه آنچه مصالح ملی نظام ما را تعیین می‌کند، نظرات رهبری است، گفت: نظام ما برپایه افکار، اندیشه‌ها و تصمیمات کلان رهبری هدایت می‌شود و نباید عده‌ای به خود اجازه بدهند که در تصمیمات کلان ورود کرده و اینچنین محور اصلی نظام یعنی ولایت فقیه را در نظر مردم با تردید جلوه دهند.

وی با اشاره به اظهارات سعید قاسمی در همایش «خط قرمز مذاکرات هسته‌ای» ‌ مبنی بر اینکه صلح صفین و صلح امام حسن(ع) ما را به این نتیجه می‌رسد که نباید راه این دو بزرگوار را برویم، یادآور شد: به نظر من در خط مقدم دفاع از ائمه(ع) و مکتب اهل بیت(ع) مراجع وعلما حضور دارند که باید در بحث‌ها و سخنرانی‌های خود تذکرات لازم را به این افراد بدهند.

غرویان افزود: اگر این زاویه انحراف باز شود که عده‌ای بتوانند به راحتی نسبت به امام حسن(ع) و امام علی(ع) چنین قضاوت‌هایی را داشته باشند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. وقتی علما و مراجع در این رابطه ورود کنند و تذکرات لازم را بدهند مردم نیز پیرو علما حمایت‌های لازم را خواهند داشت.

این مدرس حوزه تاکید کرد: من از ابتدا و وقتی دولت روحانی روی کار آمد، بسیار خوشبین بودم و منتظر نظرات و فرمایشات رهبری در مورد دولت یازدهم بودم و دیدم که بیانات رهبری سنگ تمامی بود بر تکیه و اعتماد به دولت و مجموعه دولتمردان.

وی ادامه داد: مادامی که پشتیبانی رهبری از دولت وجود دارد، وظیفه ملی، شرعی و عقلی ما این است که دولت را حمایت کنیم. رهبری در حرم امام راحل فرمودند که مقابله با قدرت برخواسته از رای مردم حرام شرعی است. بنابراین باید این فرمایشات را نصب العین قرار دهیم.

غرویان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: این مذاکرات کار کوچکی نیست و در سطح جهان صورت می‌گیرد. مشخص نیست کسانی که خود را مدعی تحلیل سیاسی می‌دانند چرا نسبت به این واقعیت‌ها تجاهل می‌کنند مگر می‌شود مذاکرات تا این حد پیش برود و رهبری نظر مخالفی نسبت به آن داشته باشند. در الفبای ادبیات سیاسی ما حتی برای کسی که اندکی فهم سیاسی و اجتماعی داشته باشد، چنین چیزی محال است.

وی با تاکید بر اینکه تمام گام‌های برداشته شده در مذاکرات هسته‌ای با هماهنگی رهبری بوده است، گفت: رهبری تمام توصیه‌ها و تذکرات لازم را داده‌اند واضح است که همه اقدمات انجام شده مورد حمایت و تایید رهبری است و نظر رهبری برای ما حجت شرعی است.

غرویان با بیان اینکه مادامی که ما تاییدات رهبری را می‌بینیم، نظرات هیچ باند سیاسی برای ما معتبر نیست، گفت: با حمایت‌های رهبری دلمان قرص است که باید از دولت حمایت کرد.

غرویان خاطرنشان کرد: ما باید مذاکرات ایران با ۱ + ۵ را به مذاکرات حضرت ابوالفضل(ع) با عمر سعد در شب عاشورا تشبیه کنیم. بنابراین باید از همه فرصت‌ها برای مصالح امور مسلمین استفاده کرد. مشخص است که با وضعیت امروز عراق، سوریه، مصر و منطقه مذاکرات بر اساس عقلانیت سیاسی ادامه دارد.

وی اظهارات افراطیون را نشان از اغراض شخصی و گروهی دانست که در آن نشانه‌ای از تدبیر و درایت وجود ندارد و گفت: تمام قرائن نشان می‌دهد که نوعی موضع‌گیری حزبی، گروهی و خلاف حرکت کلی رهبری و ملت توسط افراطیون در حال انجام است. اقلیتی برای حفظ اهداف و اغراض خود تلاش می‌کند. اگر غیر از این است آنها باید در عملکرد خود آن را به اثبات برسانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز